ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حوثی‌های یمن می‌گویند در حال پیشروی در مناطق استراتژیک شبوه و مرأب هستند

حوثی‌های یمن که تحت حمایت ایران قرار دارند اعلام کردند در دو استان مأرب و شبوه که دارای منابع نفت و گاز است عملیات موفقی انجام دادند و ۳۲۰۰ کیلومتر مربع از ارضی این دو استان را فتح کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یحیی سریع، شبه‌نظامیان حوثی یکشنبه ۱۷ اکتبر/ ۱۵ مهر اعلام کرد که در عملیاتی با رمز ربیع النصر (بهار پیروزی) علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، کنترل شهرستان‌های «عسیلان»، «بیحان» و «عین» در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیة» و «حریب» و بخش‌هایی از دو شهرستان «الجوبة» و «جبل مراد» در استان مأرب را به دست گرفتند.

از فوریه گذشته تاکنون، حوثی‌ها تلاش می‌کنند کنترل این استان نفت‌خیز را به دست گیرند. استان مأرب اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است. در مأرب هزاران نفر از آوارگان جنگی در اردوگاه‌هایی زندگی می‌کنند. درگیری‌های اخیر سبب شده که دسترسی سازمان ملل متحد به این اردوگاه‌ها محدود شود.

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای عملیات انصارالله در مأرب را به‌عنوان «بی‌توجهی به امنیت شهروندان غیرنظامی» محکوم کرد.  

در حال حاضر درگیری‌های سختی بین حوثی‌های یمن و ائتلاف سعودی در «العبدیه» در جنوب استان مأرب در جریان است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد ائتلاف سعودی فعلا فقط شهر مأرب و یک منطقه دیگر را در اختیار دارد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرد:

« تاکید می‌کنیم که نیروهای ما به وظیفه جهادی خود ادامه تا زمان توقف تجاوز و محاصره و دستیابی به آزادی و استقلال ملت یمن ادامه می‌دهند.»

سریع در بیانیه خود که از تلویزیون المسیره قرائت کرد از «مزدوران» و «ایادی خارجی» در شهر مأرب خواست که میدان نبرد را ترک کنند.

۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یمنی از ناامنی غذایی رنج می‌برند

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که در نتیجه درگیری‌ها در یمن، ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این کشور جنگ‌زده از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

بر این اساس، با کاهش ارزش پول یمن، خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های غذا را ندارند و این امر سبب ناامنی غذایی و افزایش تعداد گرسنگان در این کشور شده است.

تابستان گذشته، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و برنامه جهانی غذا در گزارش مشترکی نسبت به افزایش خطرات گرسنگی یمن هشدار دادند.

فروردین/ مارس سال جاری نشست حامیان یمن به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم یمن درخواست سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار کرده بود اما کشورهای حامی فقط یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را به عهده گرفتند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود با صراحت اعلام کرده بود که جز خاتمه جنگ هیچ راه دیگری برای جلوگیری از وقوع بحران انسانی باقی نمانده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان  از شورشیان حوثی خواست عملیات نظامی در مارب را متوقف کنند و همزمان با عربستان سعودی و دولت یمن وارد گفت‌وگو شوند:

«ما بحران انسانی در یمن را فقط هنگامی می‌توانیم متوقف کنیم که جنگ خاتمه یافته باشد. ایالات متحده آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای خاتمه این بحران ادامه می‌دهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.