ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کودتا در سودان؛ فراخوان اپوزیسیون به نافرمانی مدنی

منابع خبری از خارطوم گزارش داده‌اند که تنها در فاصله یک ماه نظامیان مجددا دست به کودتا زده‌اند. انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان خواهان مقاومت شهروندان در برابر کودتاگران شد.

به گزارش رویترز، دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند.  

رویترز می‌نویسد نظامیان و گروه‌هایی از شبه‌نظامیان در خارطوم رفت و آمد شهروندان و معترضان را محدود کرده‌اند.

شاهدان محلی به رویترز گفته‌اند معترضان برای مقابله با کودتاگران با پرچم کشورشان به خیابان‌ها آمده بودند و با آتش زدن لاستیک اعتراض خود را بیان کردند.

به گزارش شبکه العربیه و به نقل از رویترز فرودگاه خارطوم تعطیل شده و پروازهای بین‌المللی نیز لغو شده است.

نظامیان هنوز رسماً با انتشار بیانیه‌ای کودتا را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. تلویزیون دولتی سودان برنامه‌های خود را تغییر نداده.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریور اعلام کرده بود که دولت موفق شده یک کودتای نظامی را خنثی کند. به گفته حمدوک در آن زمان عناصر داخل و خارج از ارتش سازماندهی شده و دولت برای نخستین بار کودتاچیان را که پیش‌تر نیز دست به اقداماتی علیه دولت انتقالی زده‌ بودند، دستگیر کرده است. در جریان کودتای ماه گذشته گروهی از افسران نظامی تلاش کرده بودند ساختمان رسانه‌های دولتی را اشغال کنند. از آن زمان رابطه بین دولت و سندیدکا‌ها از یک سو و نظامیان از سوی دیگر پرتنش بود.

شبکه الحدث عربستان سعودی اعلام کرده است که عبدالله حمدوک در این کودتای دوم در طی تنها یک ماه، توسط نظامیان بازداشت شده و در حصر خانگی به سر می‌برد. بر همین اساس چهار وزیر دولت حمدوک و یک نماینده غیرنظامی در شورای انتقالی و همینطور چندین استاندار و رهبر سیاسی نیز بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که نظامیان به خانه عبدالله حمدوک یورش برده و او را بازداشت کرده‌اند. منابع محلی به رویترز گفته‌اند که اینترنت هم قطع شده است.

فراخوان به مقاومت  

۱۱ آوریل ۲۰۱۹ /۲۲ فروردین ۱۳۹۸ پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان به دستور ارتش عزل شد.

سودان از ۲۱ اوت ۲۰۱۹ /۳۰ مرداد ۱۳۹۸ وارد مرحله انتقالی شده بود که به مدت ۵۳ ماه می‌بایست ادامه یابد. قرار بود اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. تا آن زمان قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف سندیکاها موسوم به «الحریة والتغییر» (آزادی و تغییر) تقسیم شده بود.

انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان از اتحادیه‌های قدرتمند در شورش علیه عمر البشیر روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم خواست که بسیج شوند و در برابر کودتاچیان مقاومت کنند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

«ما از مردم می‌خواهیم خیابان‌ها را اشغال و مسدود کنند و با دست به اعتصاب بزند و از همکاری با کودتاگران خودداری کنند و به نافرمانی مدنی روی بیاورند.»  

در یک ماه گذشته برخی احزاب سیاسی با نظامیان تبانی کرده بودند و خواهان انحلال دولت شده بودند و یک تحصن نشسته هم در مقابل پارلمان برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.