ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر کودتای سودان کودتا را انکار کرد – اعتصاب عمومی کارمندان دولت و پزشکان

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان که در رأس کودتاگران قرار دارد طی سخنانی ادعا کرد که کودتا برای جلوگیری از جنگ داخلی ضرورت داشت. همزمان مقاومت مردمان در برابر کودتاگران در خارطوم و ام‌درمان ادامه دارد.

دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. البرهان گفت ارتش انتقال دموکراتیک را تا زمان انتقال قدرت به یک دولت منتخب غیرنظامی ادامه خواهد داد. او وعده داد که انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و تا آن زمان، یک دولت مستقل باید سودان را رهبری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتاگران در نخستین نشست خبری خود بعد از کودتا ادعا کرد که راهی جز برکناری سیاستمدارانی که قصد داشتند نظامیان را به حاشیه برانند وجود نداشت:

«خطراتی که ما هفته گذشته از سر گذراندیم ممکن بود کشور را به جنگ داخلی بکشاند.»

به گفته البرهان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در صحت و سلامت است و به خانه خود منتقل شده. البرهان گفت:

«نخست‌وزیر در خانه خودش به سر می‌برد. ما از آن وحشت داشتیم که جان او به خطر بیفتد. برای همین او را به خانه خودم بردم.»

چند ساعت قبل از آن دفتر عبدالله حمدوک با انتشار فراخوانی در فیسبوک اعلام کرده بود که جان نخست‌وزیر و وزیران بازداشتی کابینه‌اش در خطر است و از مردم خواسته بود با نافرمانی مدنی با کودتاگران مقابله کنند.

نشست اضطراری شورای امنیت بی‌نتیجه ماند

شورای امنیت سازمان ملل پس از نشست اضطراری روز سه‌شنبه پشت درهای بسته برای بررسی وضعیت سودان، بیانیه مشترکی صادر نکرد. ظاهراً چین و روسیه معتقدند در سودان کودتایی اتفاق نیفتاده. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل طی بیانیه‌ای پیش از برگزاری نشست شورای امنیت گفت:

«سخت است که بگوییم این یک کودتا بود یا نه. کودتا معنای خاصی دارد. چنین اتفاقاتی در مناطق مختلف جهان تکرار می‌شود و از آن به عنوان کودتا یاد نمی‌شود.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اما طی سخنانی قبل از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت از «اپیدمی کودتا» سخن گفت و از شورای امنیت خواست اقدامات موثری در مقابله با کودتاگران تصویب کند. گوترش در جمع خبرنگاران یادآوری کرد که «مردم سودان مصرانه خواهان اعمال اصلاحات و دموکراسی هستند.» و در همان حال کودتای نظامیان در سودان را محکوم کرد و از طرف‌های درگیر خواست خویشتنداری در پیش بگیرند.

همزمان مقاومت در خارطوم و ام‌درمان ادامه دارد. در درگیری‌های روز گذشته ارتش با معترضان معترضان دست‌کم ۷ نفر کشته و ۱۴۰ نفر مجروح شدند. در این فاصله پزشکان و کارمندان دولت سودان دست به اعتصاب عمومی زدند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و نروژ و همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کودتا در سودان را محکوم کرده‌اند.

قرار بود که تا چند هفته دیگر نظامیان از شورای انتقالی کناره‌‌گیری کنند و قدرت را به غیرنظامیان واگذار کنند. از چند هفته قبل ائتلافی بین نظامیان و چند حزب سیاسی در مخالفت با دولت حمدوک شکل گرفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.