ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اظهار امیدواری اردوغان به «رفتار منطقی» تهران با باکو

رئیس جمهوری ترکیه پس از سفر خود به جمهوری آذربایجان گفت با الهام علی‌اوف درباره مناقشه ایران و آذربایجان گفت‌وگو کرده. او ابراز امیدواری کرد که با «رفتار منطقی ایران» مشکلی در روابط دو کشور ایجاد نشود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در راه بازگشت از سفر یک روزه خود به جمهوری آذربایجان درباره تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری اسلامی اظهار نظر کرد.

اردوغان در پاسخ به گفته خبرنگاران مبنی بر این‌که «ایران به‌تازگی به بهانه این‌که جمهوری آذربایجان اسرائیل را وارد منطقه کرده‌ این جمهوری را تهدید می‌کند» و این‌که «جمهوری اسلامی با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان برای توقف اقدامات اردوغان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند»، گفت:

«با علی‌اف در این مورد گفت‌وگو کردیم. آقای علی‌اوف به رویکرد قاطعانه خود ادامه می‌دهد.»

اردوغان افزود: «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هر کالایی با اسرائیل شویم. همان‌گونه که با کشورهای دیگر چنین می‌کنیم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید به سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تأثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد.»

تنش بین ایران و آذربایجان با ادعای الهام علی‌اف مبنی بر ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ آغاز شد. آذربایجان دو تن از رانندگان ایرانی را هم بازداشت کرد. در پی آن با اعتراض ایران و برگزاری چند مانور نظامی در مناطق مرزی از سوی دو طرف این تنش تشدید شد و مقامات ایرانی مدعی شدند که آذربایجان پای اسرائیل را منطقه باز کرده است و این منافع جمهوری اسلامی را به خطر می‌اندازد. پس از ارتباطات دیپلماتیک تنش‌ها کاهش یافت و دو راننده ایرانی نیز آزاد شدند.

مقامات آذربایجان نیز پیش از این بارها حضور اسرائیل در این کشور را تکذیب کرده بودند.

اردوغان افزود:

«امیدواریم ایران اگر با عقل سلیم در این‌باره رفتار کند و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.»

رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته پنج‌شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ سپتامبر نیز زمانی که از سفر سه کشور آفریقایی آنگولا، توگو و نیجریه، بازمی‌گشت درباره تنش ایران و آذربایجان گفته بود:

«ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد. شمار شهروندان تُرک‌ در ایران معلوم است و دولت این کشور هم این را در نظر دارد. این کار ساده‌ای نیست.»

ایران در پی مانورهای نظامی اخیر در نزدیکی مرزهای آذربایجان و ترکیه لحن آشتی‌جویانه‌ای در پیش گرفت. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی در سفر به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی با بیان این‌که «اجازه نخواهیم داد صهیونیست‌ها ارتباط ما با همسایگان را دچار اختلال کنند»، تأکید کرد که مناسبات با همسایه‌ها در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.