ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست همسایگان افغانستان، طالبان دولت فراگیر تشکیل دهد تا وضعیت عوض شود

تشکیل دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم، وضعیت زنان افغانستان و کمک‌های بشردوستانه محور صحبت‌های وزیران خارجه شرکت‌کننده در دومین نشست همسایگان افغانستان بود

وزیران خارجه همسایگان افغانستان در تهران دومین نشست خود را برای بررسی وضعیت این کشور پس از سقوط دولت و تسلط طالبان برگزار کردند. وزیران خارجه ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به صورت حضوری در این نشست شرکت کردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و وانگ‌یی وزیر خارجه چین ترجیح دادند تا نیایند و سخنرانی‌شان مجازی باشد.

سخنران افتتاحیه این نشست قرار بود ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ و رئیس دولت سیزدهم باشد ولی به جای او محمد مخبر، معاون اول دولت صحبت کرد. محور صحبت‌های او تمجید از «مقاومت ۲۰ ساله مجاهدان افغان در برابر اشغالگران آمریکایی» بود.

همین موضوع در سخنان حسین امیرعبداللهیان نیز به شکل دیگری تکرار شد. امیر عبداللهیان گفت با نشست تهران «پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود».

همین موضوع در سخنان دیگر وزیران خارجه هم تکرار شد. وزیر خارجه پاکستان که گسترده‌ترین روابط را با طالبان دارد گفت که هدف از حفظ ارتباط با این گروه در سه ماه اخیر کمک به مردم افغانستان و برقراری ثبات بوده است. شاه محمود قریشی گفت پاکستان به ارسال کمک‌های بشردوستانه به کابل ادامه خواهد داد.

نماینده پاکستان در این نشست گفت کشورش از سیل پناهجویان و آوارگان افغان نگران است و به همین دلیل باید جامعه بین‌المللی در حل بحران اقتصادی و بشردوستانه افغانستان نقش فعال‌تری ایفا کند.

مقایسه‌ میان سخنرانی‌‌های این نشست و نخستین دور مذاکره همسایگان افغانستان که در شهریور ماه در اسلام‌آباد برگزار شد، تکراری بودن همه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها را نشان می‌دهد.

شاید تنها موردی که در این نشست و در سخنرانی وزیر خارجه پاکستان به عنوان موضوع جدید مطرح شد نگرانی از وضعیت دختران و زنان افغان و منع تحصیل و کار آن‌ها بود. معاون اول دولت و امیر عبداللهیان در سخنرانی‌هایشان به این موضوع اهمیت زیادی ندادند و بیشتر بر شکست آمریکا و تشکیل دولت فراگیر متمرکز بودند.

امیر عبداللهیان در سخنانش گفت:

«برون‌رفت از بحران اخیر در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره گیری از استعدادهای بالای کشور افغانستان دارد. معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.»

شاه محمود قریشی هم گفت که موضوعات فوری افغانستان فاجعه بشری قریب‌الوقوع است: «باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه کند و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری شود.» راه‌ حل وزیر خارجه پاکستان برای این مشکل فوری آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده افغانستان در خارج از کشور بود.

وزیر خارجه پاکستان همانند چین خوشبینانه‌ترین سخنرانی‌ها در مورد عملکرد آتی طالبان انجام داد. او گفت که کابینه موقت طالبان مصمم به تشکیل دولت فراگیر است:

«در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در افغانستان هستیم که می‌تواند زمینه ایجاد دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم باید حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند.»

قریشی گفت که در دیدارهایی که با سران طالبان داشته دریافته که آن‌ها به انتظارات جامعه جهانی اهمیت می‌دهند.

وانگ‌یی وزیر خارجه چین هم که دیروز با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در دوجه دیدار کرده بود یک سخنرانی کوتاه انجام داد و گفت که باید به افغانستان کمک کرد تا بر بحران اقتصادی غلبه کند و دولتی فراگیر تشکیل دهد.

سرگئی لاوروف هم یک سخنرانی کوتاه انجام داد و گفت که به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که حق آن‌ها برای داشتن دولتی فراگیر، پیگیری خواهد شد.

او از قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های تروریستی به عنوان یک نگرانی بین‌المللی در مورد افغانستان یاد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.