ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سفیر لبنان را اخراج کرد

اخراج سفیر لبنان از عربستان به دنبال پخش مصاحبه وزیر اطلاعات لبنان در انتقاد از جنگ یمن و دفاع از حوثی‌ها صورت گرفته است،

عربستان سعودی روز جمعه ۲۹ اکتبر به سفیر لبنان در این کشور دستور داد ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کند و در پاسخ به اظهارات انتقادی وزیر لبنانی درباره مداخله نظامی به رهبری عربستان در یمن، واردات از لبنان را ممنوع کرد.

این گسست دیپلماتیک، کابینه لبنان را که تلاش می‌کند حمایت اعراب از اقتصاد بیمار خود را جلب کند، وارد بحران بیشتری می‌کند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که عربستان سعودی همچنین سفیر خود در لبنان را برای مشورت فراخواند.

تصمیم ریاض چند روز پس از آن گرفته شد که مصاحبه‌ای با جورج قرداحی وزیر اطلاعات لبنان از یک برنامه آنلاین وابسته به شبکه الجزیره قطر پخش شد.

قرداحی در اظهاراتی که در پنج اوت انجام شده بود، جنگ را بیهوده خواند و گفت که یمن مورد تجاوز قرار گرفته است و حوثی‌های وابسته به ایران از خود دفاع می‌کنند.

این اختلاف آخرین چالش برای کابینه نجیب میقاتی، نخست وزیر است که در حال حاضر به دلیل مناقشه پیرامون تحقیقات انفجار بندر بیروت در فلج سیاسی به سر می‌برد.

این شکاف با خطر گسترش به کشورهای حاشیه خلیج فارس همراه است. بحرین نیز از سفیر لبنان خواسته که این کشور را ترک کند.

در بیانیه دفتر وی آمده است که میقاتی عصر جمعه در تماس تلفنی با کرداحی از او خواسته است که منافع ملی را در اولویت قرار دهد و «تصمیم درستی برای اصلاح روابط اعراب با لبنان بگیرد.»

منابع آگاه از این موضوع به رویترز گفته‌اند که تشدید تنش‌های سعودی فشار بر قرداحی برای استعفا به منظور جلوگیری از عواقب بیشتر است.

میقاتی پیشتر بر تعهد دولت خود به روابط خوب با عربستان سعودی تاکید کرد و از شرکای عرب خواست تا آخرین بحران را پشت سر بگذارند، اما از اعلام اقدام مشخص برای اصلاح بحران خودداری کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما همچنین از رهبران برادر عرب می‌خواهیم که برای غلبه بر این بحران به منظور حفظ انسجام اعراب تلاش و کمک کنند.»

قرداحی گفته است که این برنامه نزدیک به یک ماه قبل از روی کار آمدن او ضبط شده است و او به خاطر این حادثه استعفا نخواهد داد.

میقاتی امیدوار است روابط خود را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که سال‌ها به دلیل نفوذ گروه شیعی حزب‌الله مورد حمایت ایران در بیروت متشنج بوده، بهبود بخشد.

در این بیانیه آمده است: «کنترل حزب‌الله بر تصمیم‌گیری‌ها در دولت لبنان، لبنان را به عرصه اجرای پروژه‌ها برای کشورهایی تبدیل کرد که آرزوی خوبی برای لبنان و مردم آن ندارند.»

حزب‌الله روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و از اظهارات قرداحی تمجید کرد.

در ماه آوریل، عربستان سعودی واردات میوه و سبزیجات از لبنان را ممنوع کرد و دلیل آن افزایش قاچاق مواد مخدر بود.

این ممنوعیت بر مشکلات اقتصادی لبنان افزوده است، که در حال حاضر در تنگنای یکی از عمیق‌ترین بحران‌ها‌ی مالی دوران مدرن قرار گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.