ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل از رهبران گروه ۲۰ خواست از گرسنگی فراگیر در افغانستان جلوگیری کنند

مارتین گریفیتس، مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که نیازها در افغانستان به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، زیرا نیمی از جمعیت در معرض خطر نداشتن غذای کافی با شروع زمستان هستند.

مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در نشست آخر این هفته، پیام هولناکی برای رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان داشت: نگران افغانستان باشید زیرا اقتصاد آن در حال فروپاشی است و نیمی از جمعیت در خطر نداشتن غذای کافی برای خوردن هستند؛ و امسال برف زودتر شروع به باریدن کرده است.

مارتین گریفیتس روز جمعه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت که «نیازها در افغانستان به شدت در حال افزایش است.»

او گفت که نیمی از کودکان زیر پنج سال افغانستان در معرض خطر سوء تغذیه حاد قرار دارند و شیوع سرخک در همه استان‌ها وجود دارد که «چراغ قرمز هشداری» است از آنچه در این جامعه اتفاق می‌افتد.

گریفیتس هشدار داد که ناامنی غذایی منجر به سوءتغذیه، سپس بیماری و مرگ می‌شود و «بی‌عملی» جهان باعث مرگ و میر در افغانستان خواهد شد.

او گفت که برنامه جهانی غذا در حال حاضر به چهار میلیون نفر در افغانستان غذا می‌دهد، اما سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که به دلیل شرایط وخیم زمستان و سقوط اقتصادی، باید برای سه برابر این رقم- ۱۲ میلیون افغان- غذا فراهم کند.

برنامه جهانی غذا این هفته برای تامین مالی عملیات خود تا پایان سال ۲۰۰ میلیون دلار درخواست کرد و گریفیتس از کشورهایی که کمک‌های انکشافی برای افغانستان را پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت به حالت تعلیق درآورده‌اند، از جمله ایالات متحده و کشورهای اروپایی خواست تا این پول را به افغانستان منتقل کنند. او گفت که اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون یورو به کارهای بشردوستانه اختصاص داده است.

ایالات متحده هم روز پنجشنبه اعلام کرد بیش از ۱۴۴ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان در نظر گرفته و مجموع کمک‌های خود را به افغان‌ها در کشور و پناهندگان در منطقه به نزدیک به ۴۷۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش داده است.

گریفیتس گفت که بحران کنونی نتیجه دو خشکسالی بزرگ در چند سال گذشته، اختلال در خدمات در جریان درگیری بین طالبان و دولت افغانستان و فروپاشی اقتصاد است.

او گفت:

«بنابراین پیامی که من به رهبران گروه ۲۰ می دهم، نگرانی از سقوط اقتصادی در افغانستان است، زیرا سقوط اقتصادی در افغانستان، البته تاثیر تصاعدی بر منطقه خواهد داشت. موضوع خاصی که از آنها می‌خواهم ابتدا روی آن تمرکز کنند، این است که پول نقد نه به دست طالبان که به دست افرادی برسد که هنوز به حساب‌های بانکی خود دسترسی دارند.»

گریفیتس گفت همچنین بسیار مهم است که کارکنان خط مقدم سلامت، معلمان و دیگران حقوق خود را دریافت کنند. او گفت که ایده‌های زیادی با فوریت فزاینده برای ورود نقدینگی به بازار مورد بحث قرار می‌گیرد و پیام او این است که امسال نیاز به پاسخ فوری هست نه بهار آینده.

از جمله این ایده‌ها، استفاده از پول محلی افغانی و انتقال فیزیکی پول نقد به افغانستان است که به گفته گریفیتس، «مشکلات زیادی» دارد. او گفت:

«اما مساله این است که چگونه می‌توان تاجران را وادار کرد تا برای استفاده سازمان‌های بشردوستانه امکان انتقال ایمن پول را فراهم کنند و آنها احتمالاً تنها در صورتی این کار را انجام خواهند داد که فکر کنند می توانند ارز خارجی دریافت کنند.»

نشست سران گروه ۲۰ در روزهای شنبه و یکشنبه در رم برگزار می‌شود.

گریفیتس نسبت به اثرات تصاعدی سقوط اقتصادی هشدار داد و گفت:

«اولین نگرانی این است که اگر مردم خدمات، غذا، مدرسه برای فرزندان خود و مراقبت‌های بهداشتی دریافت نکنند، یا در داخل کشور مهاجرت می کنند یا برای زنده ماندن از افغانستان فرار می کنند.»

او گفت که نگرانی دوم، مشکل فزاینده تروریسم است و این چیزی است که معمولا در زمان عدم اطمینان و در زمان رنج ایجاد می‌شود.

گریفیتس گفت:

«این یک میراث وحشتناک برای همه مردم افغانستان خواهد بود. من فکر می‌کنم که ما فعلا فقط در مورد ثبات کشور نفس خود را حبس کرده‌ایم و هر روز با طالبان در مورد آنچه که باید انجام دهند، مثلاً برای اطمینان از اینکه زنان و دختران از حقوق خود برخوردار هستند، صحبت می‌کنیم.»

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت که طالبان باید حقوق زنان و دختران را تضمین کند «زیرا این بخشی از ثبات افغانستان است.»

در همین حال سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر هم گفته که لازم است تا جامعه جهانی کمک‌های تعهد شده به مردم افغانستان را فراهم کند.

او روز جمعه در صفحه توییترش نوشته است که «زمستان در حال نزدیک شدن است. بناً ضرورت عاجل برای فراهم‌سازی بسته کمک‌ نزدیک به یک میلیارد یورو (تقریباً ۱.۲میلیارد دالر) وعده شده در کنفرانس مجازی گروه ۲۰ برای مردم فقیر، آسیب‌پذیر و بی‌جا شده افغانستان فراهم شود.»

سهیل شاهین از جامعه جهانی خواسته است که افغانستان را در راستای آزاد سازی ذخایر ارزی و از سرگیری پروژه‌های توسعه‌ای کمک کند.

او همچنان اطمینان داده است که امارت اسلامی برای همکاری با موسسات و نهادهای بشری آماده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.