ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئيس سازمان پدافند غیرعامل آمریکا و اسرائیل را به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت متهم کرد

غلامرضا جلالی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت از نظر اطلاعاتی حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها کار آمریکا و اسرائیل است اما از نظر فنی، نمی‌توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران شامگاه شنبه ۸ آبان/۳۰ اکتبر در یک برنامه زنده تلویزیونی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در حمله سایبری به سامانه هوشمند پمپ‌بنزین‌های ایران متهم کرد و گفت:

«براساس تحلیل‌های اطلاعاتی حمله سایبری به سامانه‌های سوخت از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است».

او افزود:

«اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به صورت قطعی نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم».

جلالی ضمن اشاره به این‌که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی احتمال دخالت «عوامل داخلی» دخیل در این حمله‌اند، گفت:

«این حمله در بخش میان افزار اتفاق افتاد که حمله بسیار پیچیده و پاکسازی آن دشوار است. این حمله به حمله سایبری به راه آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به طور قطع به وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.»

او در ادامه به هک برخی از تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد و گفت:‌«حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود البته از نظر اتصال فنی مساله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده ایم». جلالی تلویحاً هک سخت‌افزاری سامانه هوشمند سوخت ایران را تکذیب کرد و گفت: «اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود یعنی یا شرکت سازنده سخت افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت.»

این سردار سپاه پاسداران، ایالات متحده و اسرائیل را متهم کرد که با توسل به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت برای «ایجاد اغتشاش و تجمع مردم توطئه کرده‌اند».

روز سه‌شنبه در آستانه دومین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ به گرانی بنزین، خبرگزاری‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از اختلال کشوری در پمپ‌بنزین‌ها خبر دادند به نحوی که مردم برای دریافت بنزین با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شدند. مشکلی که براساس گزارش‌ها هنوز به صورت کامل مرتفع نشده است.

پیش از غلامرضا جلالی، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرد که حمله سایبری توسط یک کشور خارجی انجام شده است و گفت: «این حمله توسط یک کشور خارجی با هدف اختلال در خدمت‌رسانی به مردم رخ داده است و اخیرا در سیستم راه‌آهن هم شاهد همین نوع حمله بوده‌ایم که با سرعت کوتاهی رفع عیب شده بود.»

جلالی و فیروزآبادی هر دو در اظهاراتشان مدعی بازگشت پایگاه‌های سوخت به وضعیت عادی شدند. با این‌حال بر اساس گزارش‌ها تنها نیمی از پمپ‌بنزین‌های سراسر ایران دوباره فعال شده‌اند و در عمل آن‌چه شهروندان نسبت به آن اظهار نگرانی کرده بودند یعنی گرانی بنزین اتفاق افتاده است چرا براثر اخلال پیش‌آمده ناگزیرند بنزین را به صورت آزاد و با قیمت گرانتر خریداری کنند.

تشدید تبلیغات برای راه‌اندازی اینترنت ملی

حمله سایبری به سامانه هوشمند شبکه توزیع سوخت ایران، به تشدید تبلیغات برای مسدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت جهانی و راه‌اندازی اینترنت ملی منجر شده است. علاوه بر جمعی از کاربران شبکه‌های اجتماعی موسوم به ارتش سایبری، مقام‌های مسئول نیز از «فرصت» به‌دست آمده برای تاکید بر لزوم تسریع راه‌اندازی اینترنت ملی استفاده کرده‌اند.

جلالی نیز علاوه بر درخواست بودجه بیشتر برای سازمان پدافند غیرعامل، که با دستور ابراهیم رئيسی به عضویت «شورای عالی فضای مجازی» درآمده، همسو با اظهارات دیگر مقام‌های مسئول در روزهای اخیر گفت: یکی از اقدام های اساسی برای مقابله با «جنگ سایبری زیرساختی» ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

جلالی با تکیه بر مدل اینترنت چین مدعی شد: «دنیا در حال حرکت به سمت ملی سازی فضای سایبری است زیرا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار سایبری بر بقیه کشورها تسلط داشته باشند. بر اساس قانون، وزارت ارتباطات مسئول اجرای شبکه ملی اطلاعات است و وزیر جدید ارتباطات هم در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت مسئول شبکه ملی اطلاعات می باشد و به گفته او در مدت سه سال شبکه ملی اطلاعات، تکمیل و راه اندازی می‌شود».

طرح ادعای دست داشتن ایالات متحده آمریکا و اسرائيل در حمله سایبری به سامانه هوشمند توزیع سوخت ایران در ادامه حملاتی‌ست که هکرهای منتسب به ایران و اسرائیل علیه یکدیگر صورت داده‌اند.

اسرائیل بارها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دست به حمله سایبری زده است. در اردیبهشت ۹۹ هم مقام‌های استان هرمزگان از اختلال گسترده در دو سرور بزرگ تاسیسات بندر شهید رجایی خبر دادند که در ادامه حمله سایبری اسرائیل در تلافی حمله سایبری ایران به سیستم آبرسانی اسرائیل در فروردین ماه اعلام شد.

حمله سایبری یک گروه منتسب به ایران به یک شرکت میزبانی وب اسرائيل

در آخرین مورد از این حملات و همزمان با از کار افتادن سامانه هوشمند در پمپ‌بنزین‌های ایران هکرهای گروه سایه سیاه که به ایران منتسب‌اند، شرکت اینترنتی سایبرسرو را هک کرده و برخی از اطلاعات شخصی کاربران را که از سرورهای وبسایت‌هایی نظیر یک شرکت اتوبوس‌رانی، یک شرکت رزرو تورهای مسافرتی و همچنین یک اپلیکیشن دوستیابی منحصر به دگرباشان (کوییرها) به سرقت برده بودند، منتشر کردند.

Cyberserve یک شرکت میزبانی وب است و سرورها و ذخیره سازی‌داده‌ها را برای طیف گسترده‌ای از وبسایت‌های اسرائیلی در صنایع و کسب‌و کارهای مختلف فراهم می‌کند.

هکرهای «سایه سیاه» پیشتر نیز یک شرکت بیمه و یک شرکت مالی اسرائیلی را هک کرده و برای فاش نکردن اطلاعات کاربران بیت‌کوین طلب کرده بودند. برخی از تحلیل‌گران سایبری اسرائیل اما گفته‌اند صرف‌نظر از هویت این هکرها، این تلقی که آن‌ها به‌دنبال باج‌خواهی‌اند و نه ضربه‌زدن به زیرساخت‌های اسرائیل، «ساده‌لوحانه» است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.