ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت آغاز موج ششم همه‌گیری کرونا را انکار می‌کند

کووید ۱۹ در شبانه‌روز منتهی به ۹ آبان جان ۱۷۷ تن دیگر را گرفت. در حالی که برخی پزشکان و مسئولان استانی بهداشت و درمان از شروع موج ششم خبر داده‌اند، معاون وزیر بهداشت و درمان این موضوع را انکار کرد.

کمال حیدری، معاون بهداشت و درمان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه ۸ آبان /۳۰ اکتبر در یک برنامه تلویزیونی گفت: در ایران هنوز شرایط نزولی است و موج ششم شروع نشده است.

او در ادامه اما وضعیت را «شکننده» توصیف کرد و افزود: در صورت عادی‌انگاری احتمال تجربه زودهنگام موج ششم وجود دارد.

وزارت بهداشت و درمان نیز روز گذشته، شنبه هشتم آبان، با انتشار یک اطلاعیه و گزارشی از روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سراسر ایران مدعی شد بر خلاف آنچه ادعا شده روند بستری در اکثر استان‌های کشور نزولی است و هنوز نمی‌توان نسبت به شروع خیز ششم کرونا در کشور اظهار نظر کرد.

این اطلاعیه در واکنش به اظهارات حمید سوری، رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شد که جمعه هفتم آبان گفته بود:

اکنون وارد پیک ششم کرونا شده‌ایم، چرا که طی دو هفته این شیب روند افزایشی در جامعه یعنی پیک بعدی شروع شده است. این امر باعث تاسف است که بلافاصله پس از پیک پنجم وارد پیک ششم شویم.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی نیز نهم آبان به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت:

اینکه بخواهیم بگوییم پیک ششم رخ می‌دهد، قطعا رخ داده است. موارد ابتلای مشکوک و سرپایی در اکثر استان‌ها روند افزایشی دارد. اتفاقی که دور از ذهن نبود، زیرا ماهیت این اپیدمی این گونه است.

او نیز همانند سوری از کم بودن فاصله وقوع پیک ششم با پیک قبلی ابراز نگرانی کرد و گفت:

«فاصله یک ماهه بسیار کم است و انتظار داشتیم فاصله دو پیک بیشتر باشد تا سیستم بهداشت و درمان بتواند خود را بازسازی کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.»

ایران از تیر ماه تا روزهای پایانی شهریور با موج پنجم همه‌گیری کرونا دست به گریبان بود. کوتاهی حکومت در تأمین واکسن، عملی نشدن وعده‌های حمایتی برای اجرای قرنطینه و ناتوانی سیستم درمان از پاسخگویی به انبوه بیماران در موج پنجم، سه ماه تابستان را به مرگ‌بارترین دوره کرونا از زمان شیوع آن در ایران بدل کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان تا یکشنبه نهم آبان این ویروس جهان‌گیر و سویه‌های جهش‌یافته آن جان ۱۲۶ هزار و ۳۰۳ تن از شهروندان ایران را گرفته است. آماری که به اذعان متولیان وزارت بهداشت و درمان در بهترین حالت ۲,۵ برابر از رقم واقعی جان باختگان در بیست ماه گذشته کمتر است.

این نهاد دولتی شمار افرادی که از اسفند ۱۳۹۸ تا نهم آبان ماه به کرونا مبتلا شدند را ۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۶۰۸ نفر اعلام کرد. این آمار تنها افرادی که در مراکز درمانی آزمایش کرونا داده‌اند و ابتلا آن‌ها در سیستم درمانی تائید شده است را در بر می‌گیرد.

همزمان برخی از کارشناسان معتقدند موج اول کرونا هرگز در ایران فروکش نکرده است تا بتوان از موج‌های مختلف همه‌گیری سخن گفت.

«قرنطینه هوشمند» در راه است

در دو ماه گذشته پس از چرخش یک‌باره حکومت در خرید واکسن، واردات واکسن و به تبع آن روند واکسیناسیون سرعت گرفت. اما هنوز نرخ واکسیناسیون کامل کمتر از ۵۰ درصد است.

در این وضعیت آنطور که محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده حکومت حتی در صورت رخ دادن موج ششم قصد ندارد مقررات محدود کننده وضع کند و به جان آن «قرنطینه هوشمند» را اجرا خواهد کرد.

فرهادی در توضیح قرنطینه هوشمند گفت که وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به بیماران و افرادی که واکسینه شده‌اند را از طریق سامانه‌ای که در اختیار دارد با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عمومی و مراکز فروش بلیت تبادل می‌کند.

به گفته او در مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، این سامانه قرار است به وزارت آموزش و پرورش، واحدهای صنفی و به طور کلی همه واحدهایی که به نوعی فعال هستند یا فعال می‌شوند، خدمات بدهد.

فرهادی زمان اجرای طرح قرنطینه هوشمند را آذر ماه اعلام کرد. او گفت:

از ابتدای آذرماه طرح مدیریت هوشمند بدون درنظر گرفتن رنگ‌بندی در کشور راه اندازی می‌شود. ما کرونا را داریم و تصورمان این نیست که شرایط نارنجی، آبی و قرمز یا زرد برقرار است و این رنگ‌بندی برای رصد بیماری‌ها همچنان باقی می‌ماند. بلکه فکر می‌کنیم شرایط کشور در همه جا قرمز است. می‌خواهیم در شرایط قرمز با رعایت پروتکل بتوانیم زندگی و فعالیت کنیم و به سینما، تئاتر، کنسرت و کتابخانه برویم، اما این فعالیت باید طوری باشد که منجر به توسعه بیماری نشود.

دولت برای تست کرونا هزینه نمی‌کند

همزمان با این تحولات به گفته فرهادی دولت برای کارکنانی که واکسن تزریق نکرده اند، هزینه تست پی سی آر را نمی پردازد. کارکنان مراکز دولتی و خصوصی در ایران موظفند در صورتی که هنوز واکسن تزریق نکرده اند، هر ۷۲ ساعت یک بار آزمایش پی سی آر انجام بدهند. پیش از این دولت هزینه آزمایش کارکنان بخش دولتی را پرداخت می‌کرد.

فرهادی اما به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: ما تکلیفی برای گرفتن تست پی سی آر نداریم. ما اعلام می‌کنیم که همه واکسن بزنند، حال فردی به دلیلی غیرموجه اعلام می‌کند که واکسن نمی‌زند، این فرد مجبور است هر ۷۲ ساعت یکبار از آزمایشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت، تست پی سی آر منفی دریافت کند. طبیعتا هزینه این تست به عهده خود افراد خواهد بود. وزارت بهداشت هزینه این تست‌ها را نمی‌دهد، به این دلیل که واکسن را برای فرد به صورت رایگان تامین کرده است.

به ادعای وزارت بهداشت و درمان تا پایان هشتم آبان ۳۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۳ نفر در ایران هر دو دوز واکسن را تزریق و بالغ بر ۵۲ میلیون نفر نیز دوز اول را دریافت کرده‌اند.

این وزارتخانه شمار مبتلایان به کرونا شناسایی شده در روز نهم آبان را ۸ هزار و ۴۲۷ نفر اعلام کرد که نزدیک به یک هشتم آنها، یعنی هزار و ۱۰۸ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.