ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض زنان بامیان: حکومت طالبان فقر، فروش دختران، خشونت خانگی و بیماری‌های روانی را افزایش داده است

زنان بامیان با صدور قطعنامه‌ای به وضع محدودیت‌های زن‌ستیزانه طالبان اعتراض کرده و از جامعه جهانی خواستند برای جلوگیری از فاجعه‌انسانی وارد عمل شود. آن‌ها اعلام کردند به‌قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به انزوای زنان، افزایش خشونت خانگی، فقر، بیکاری، فروش دختران و اطفال، کودک‌همسری و افزایش مشکلات روانی منجر شده است.

جمعی از زنان افغانستان در اعتراض به «انزوای زنان» و وضع محدودیت بر آنان توسط گروه تروریستی طالبان و گسترش فقر در کشور، در شهر بامیان تجمع کردند. زنان به اتفاق فعالان مدنی و حقوق بشری در قطعنامه‌ای که در رسانه‌های افغانستان منتشر شد، از جامعه جهانی و به ویژه نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند برای جلوگیری از فاجعه انسانی قریب الوقوع دست به کار شوند.

در این قطعنامه با اشاره به «مسدود شدن دروازه نهادهای آموزشی به روی اکثریت زنان و دختران» و ممنوعیت اشتغال زنان آمده است:

«با تسلط طالبان بر کشور، زنان به انزوا رفته‌اند و موارد خشونت علیه آنان، فقر، بیکاری، فروش دختران و کودکان، ازدواج‌های زیر سن قانونی زنان افزایش یافته است». این گروه از زنان همچنین تأکید کرده‌اند که پس از وضع محدودیت توسط طالبان بر زنان، بیماری‌های روانی در میان زنان «به گونه‌ای نگران کننده افزایش یافته است».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

زنان معترض در بامیان خواستار بازگشایی فوری مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف هفتم، دانشگاه ها و لغو ممنوعیت اشتغال زنان شده و گفته‌اند:

«ما باور داریم با باسوادشدن یک دختر در یک خانواده حداقل سه نسل آن خانواده با دانش بار می‌آیند و با بی‌سوادشدن آن چند نسل بی‌سواد مانده و نظم اجتماعی به هم می‌خورد و باعث عقب‌ماندگی کشور می‌شود.»

در بخش دیگری از این قطعنامه، به مسئله تهدید زندگی خبرنگاران و زنان و فشار بر آن‌ها برای خودسانسوری اشاره شده و از نهادهای حقوق بشری خواسته شده به وضعیت زنان و خبرنگاران محلی توجه جدی شود.

نویسندگان قطع‌نامه همچنین با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر و عدم حمایت حکومت ها از مردم مناطق مرکزی، خواستار تأمین نیاز جدی ساکنان این مناطق به مواد غذایی، بهداشتی و سوخت شده‌اند.

جنگ طالبان علیه زنان و دختران و سکوت «بی‌شرمانه» جامعه جهانی

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده ای را علیه زنان وضع کرده‌اند اما همچنان به دادن وعده‌ بازگشت زنان به محیط‌های کاری و مراکز آموزشی ادامه می‌دهند.

فعالان زنان افغانستان که در شرایط کنونی با ارعاب و سرکوب گسترده مواجه‌اند، از زمان شروع مذاکرات صلح با طالبان نسبت به بروز چنین وضعیتی هشدار داده بودند. از زمان تسلط تروریست‌های طالبان بر کابل نیز زنان در شهرهای مختلف از جمله در پایتخت پیش از این زنان در کابل چند مرتبه در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان تجمع کرده‌اند. طالبان اما هرگونه تجمعی را ممنوع کرده است.

سه‌شنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر گروهی از زنان در شهر کابل در اعتراض به سکوت جامعه‌ بین‌المللی نسبت به بسته ماندن نهادهای آموزشی افغانستان به ‌روی دختران و ممنوعیت کار زنان توسط طالبان تجمعی در مقابل دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) برپا کردند. آن‌ها با سردادن و حمل شعارهای «حق آموزش، حق کار، حقوق اساسی زنان است»، «جهان چرا نابودی زنان [افغانستان] را تماشا می‌کند»، «زن هم بشر است» و «تاریخ از سکوت جامعه‌ جهانی شرمنده خواهد شد»، بی‌اعتنایی جامعه‌ بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل در برابر این اقدام‌های طالبان را «شرم‌آور» خواندند. اعتراض و راهپیمایی زنان در چهارراه مسعود کابل با جلوگیری افراد طالبان روبه‌رو شد. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.