ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس اقلیمی گلاسکو در میان تردید فعالان محیط زیست با سخنرانی رهبران کشورها آغاز شد

کنفرانس جهانی اقلیمی در گلاسکو اسکاتلند آغاز به‌کار کرد. به دعوت سازمان ملل متحد نمایندگانی از حدود ۲۰۰ کشور دو هفته را صرف بحث در مورد چگونگی دستیابی به اهداف اقلیمی توافق‌شده در شش سال پیش در پاریس می‌کنند. انتظارات از کنفرانس گلاسکو بالاست با این حال، بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست در مورد موفقیت‌آمیز بودن آن تردید دارند.

به‌گزارش رویترز، بیست‌و‌ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به COP26 در شهر گلاسگو اسکاتلند یک روز پس از آن‌ آغاز به‌کار می‌کند که کشورهای عضو گروه ۲۰ نتوانستند به ضرب الاجل سال ۲۰۵۰ برای دستیابی به وضعیت «کربن صفر» (تعادل بین میزان انتشار و زدودن گاز دی‌اکسید کربن) متعهد شوند.

در آغاز کنفرانس اقلیمی گلاسکو، پاتریشیا اسپینوزا، کمیسر اقلیمی سازمان ملل که یک هفته قبل نسبت به احتمال شکست این کنفرانس هشدار داده بود، از جامعه بین‌المللی خواست تا در مبارزه با گرمایش زمین اقدامات بیشتری انجام دهند. اسپینوزا در جمع نمایندگان تقریباً ۲۰۰ کشور جهان گفت:

«حفاظت از آب و هوا در نقطه عطفی از تاریخ قرار دارد. برای دستیابی به هدف ۱,۵ درجه سانتی‌گراد [در مقایسه با سطح پیشاصنعتی]، یا انتشار گازهای گلخانه‌ای باید به سرعت کاهش یابند، یا بپذیرید که بشریت با آینده‌ای تاریک روبه‌رو خواهد شد.»

پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهند که تا سال ۲۱۰۰ افزایش گرمای زمین می‌تواند به ۲,۷ درجه سانتی‌گراد برسد.

آلوک شارما، رئیس کنفرانس اقلیمی گلاسکو، این نشست را «آخرین و بهترین امید» برای محدودکردن گرمایش جهانی به ۱,۵ درجه سانتی‌گراد در سال دانست و گفت:

«در طول همه‌گیری کوویدـ۱۹، تغییرات اقلیمی متوقف نشد و تمامی شواهد علامت قرمز را نشان می‌دهند.»

شارما تأکید کرد که رهبران جهان می‌توانند «به موفقیت دست یابند و یا این امید را زیر خاک دفن کنند.»

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی سوئدی نیز در توییتر نوشت:

«به‌عنوان شهروندان کره زمین، از شما می خواهیم که با وضعیت اضطراری اقلیمی روبه‌ شوید. نه سال آینده. نه ماه آینده. بلکه همین الان.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بسیاری از رهبران کشورها دوشنبه ۱۰ آبان / یکم نوامبر در گلاسگو سخنرانی خواهند کرد تا از اقدام‌های قبلی خود در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی دفاع کنند و برخی از آن‌ها نیز تعهدات تازه‌ای را اعلام خواهند کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت:

«اگر می‌خواهیم از شکست کنفرانس اقلیمی جلوگیری کنیم، باید تغییر ایجاد کنیم و باید واضح بگویم اگر گلاسگو شکست بخورد، همه چیز شکست خواهد خورد.»

اما تنش میان برخی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان کار را آسان نمی‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، چین و روسیه را به دلیل عدم ارائه پیشنهادها مورد انتقاد قرار داد.

بایدن که با مقاومت داخلی در برابر برنامه‌های اقلیمی‌اش مواجه است، به خبرنگاران در نشست سران گروه ۲۰ گفت روسیه و چین «هیچ تلاش و تعهدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی ارائه ندادند».

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین طبق برنامه رسمی روز دوشنبه در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

کنفرانس گلاسکو که به دلیل همه‌گیری کوویدـ۱۹ یک سال به تأخیر افتاده، هدف خود را حفظ هدف محدود کردن گرمایش زمین در ۱,۵ درجه سانتی‌گراد بیش از سطح پیشاصنعتی قرار داده، سطحی که دانشمندان معتقدند از مخرب‌ترین پیامدهای اقلیمی جلوگیری می‌کند.

برای دستیابی به چنین هدفی، کنفرانس باید تعهدات بلندپروازانه‌تری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای  تضمین کند، از جمله میلیاردها دلار بودجه برای مسائل اقلیمی و تکمیل اجرای توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ که توسط نزدیک به ۲۰۰ کشور امضا شد.

وعده‌های کنونی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، میانگین دمای کره زمین را در این قرن ۲,۷ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد و سازمان ملل می‌گوید این مسئله، تغییرات اقلیمی، طوفان‌ها، سیل‌ها، نابودی زیستگاه‌های طبیعی و صخره‌های مرجانی را افزایش می‌دهد.

این کنفرانس با اعتراضاتی همراه است و بسیاری از سازمان‌های مدافع محیط زیست معتقدند که هیچ یک از کشورهای صنعتی ثروتمند، به تعهدات خود در قبال حفاظت از آب و هوا پایبند نبوده‌اند. آن‌ها می‌گویند شش سال از توافق‌نامه تاریخی پاریس می‌گذرد اما انتشار گازهای گلخانه‌ای مخرب بیشتر از همیشه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.