ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات داعش در افغانستان در سه ماه گذشته، نزدیک به یک‌هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته است

برخی نیروهای ارتش پیشین افغانستان و برخی نیروهای اطلاعاتی سابق به عضویت داعش شاخه خراسان درآمده‌اند. حملات این گروه تروریستی تشدید شده و با این حال طالبان ادعا می‌کنند داعش در افغانستان حضور فیزیکی ندارد.

«هشت صبح» افغانستان گزارش می‌دهد که در سه ماه گذشته گروه دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان دست‌کم چهار حمله انتحاری و انفجاری مرگبار را در نقاط مختلف افغانستان انجام داده که در اثر این حملات، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی که عمدتاً شیعیان و هزاره‌ها بودند، کشته و نزدیک به ۵۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. داعش رسماً مسئولیت این حملات را به عهده گرفته اما طالبان همچنان مدعی‌اند که این گروه تروریستی «وجود فیزیکی» ندارد.

وال استریت ژورنال گزارش داده که شماری از نظامیان سابق ارتش افغانستان و برخی نیروهای اطلاعاتی بعد از سقوط دولت غنی برای گذران زندگی و تأمین معاش از یک طرف، و از طرف دیگر برای فرار از طالبان در خدمت داعش درآمده‌اند.

وال استریت ژورنال گفته به مدارکی دست یافته است که نشان می‌دهد یک افسر ارتش ملی افغانستان که در دولت غنی فرمانده انبار تسلیحات و مهمات در شهر گردیز در مرکز ولایت پکتیا بود، به شاخه خراسان داعش پیوسته است. این افسر پیشین ارتش افغانستان هفته گذشته در درگیری با طالبان کشته شد. یک مقام ارتش پیشین افغانستان به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که چند نظامی دیگر را می‌شناسد که همه از اعضای استخبارات (اطلاعات) و ارتش حکومت پیشین بوده‌اند‌ و حالا به داعش پیوسته‌اند. بر همین اساس این افراد پس از آن‌که خانه‌هایشان توسط طالبان مصادره شد، به گروه داعش پیوسته‌اند.

یکی از ساکنان ولسوالی قره‌باغ کابل نیز در مصاحبه با وال استریت ژورنال از پیوستن پسرعموی خود و چهار عضو دیگر ارتش ملی افغانستان به داعش خبر داده است. پسرعموی این فرد که از اعضای نیروهای ویژه ارتش پیشین افغانستان بود، اکنون جزو هسته مرکزی داعش شاخه خراسان است. بر همین اساس نام‌نویسی افسران سابق ارتش ملی برای عضویت در گروه داعش همچنان ادامه دارد.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفته است:

«در برخی مناطق، داعش برای اعضای سابق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که جا مانده‌اند، بسیار جذاب شده است. کمی قبل از تسلط طالبان اگر مقاومتی می‌بود، به آن می‌پیوستند.»

به گفته محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، فشار طالبان از داخل و تلاش همسایگان و قدرت‌های منطقه از بیرون برای انزوای «جبهه مقاومت ملی» مردم را بین انتخاب «طالب و داعش» قرار داده‌ است.   

افزایش حملات داعش همزمان با انکار طالبان برای قدرت‌نمایی

گروه داعش ۱۶ مهر سال جاری یک حمله انتحاری را در «مسجد گذر سیدآباد» کندز (قندوز) در میان نمازگزاران انجام داد. در این حمله انتحاری دست‌کم ۱۵۰ نمازگزار که همه از شیعیان هزاره بودند، کشته و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. هشت صبح می‌نویسد این حمله خشم مردم را برانگیخت و انتقادها از طالبان به سبب ناتوانی آن‌ها در تأمین امنیت شهروندان بالا گرفت.   

یک هفته بعد گروه داعش هنگام برگزاری نماز جمعه در «امام‌بارگاه فاطمیه»، مسجد شیعیان در ولایت قندهار حمله مشابهی را انجام داد. در این حمله ۶۳ نمازگزار کشته و ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.   

سه‌شنبه ۱۱ آبان گروه تروریستی داعش‌ به بیمارستان سردار محمدداوود خان حمله کرد. در این حمله که نزدیک به هفت ساعت ادامه داشت ۱۹ نفر کشته و حدود ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.  

با وجود افزایش حملات داعش، طالبان این گروه تروریستی را تهدیدی برای امنیت کشور نمی‌دانند. بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان، در مصاحبه با روزنامه «هشت صبح» گفت:

«داعشی که در افغانستان نام برده می‌شود، داعش سوریه و عراق نیست و این گروه وجود فیزیکی در افغانستان ندارد.»

کریمی در ادامه این مصاحبه ادعا کرد که حمله داعش به بیمارستان سردار محمدداوود خان کابل تنها در یک ربع مهار شد:

«این نشان می‌دهد داعش حتی نمی‌تواند ۱۵ دقیقه حضور فیزیکی‌ خود در یک جا را ثابت کند. داعش خطری جدی برای کشور نیست و مردم نباید از چنین حملاتی هراس داشته باشند.»

  معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در ادامه ادعا کرد گروه داعش توانایی هیچ نوع فعالیتی را ندارد، «ده‌ها لانه گروه داعش» که در زمان حکومت پیشین در برخی‌ مناطق ایجاد شده بود، از بین برده شده و به این ترتیب صدها جنگجوی این گروه کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.