ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات عراق به درگیری خونین کشیده شد

معترضان به نتایج انتخابات که اکثرا آن‌ها از نیروهای شیعه طرفدار ایران هستند بار دیگر در بغداد به خیابان‌ها آمدند و علیه نتایج اعلام‌شده دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات به درگیری با نیروهای امنیتی کشیده شد و دست‌کم ۱۲۵ نفر زخمی شدند که بیشتر آن‌ها از نیروهای امنیتی بودند. مقتدی صدر، پیروز انتخابات، به حشد الشعبی هشدار داد.

۱۳ آبان / ۴ نوامبر گروهی با نام «کمیته تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات» (غیر رسمی) در بیانیه‌ای خواستار مشارکت در تظاهرات اعتراضی با شعار «جمعه، فرصت نهایی» شد و اعلام کرد که پس از آن وارد مرحله تازه‌ای از اعتراضات می‌شود.

جمعه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر این تظاهرات برگزار شد و در حالی‌که شرکت‌کنندگان قصد داشتند وارد منطقه سبز بغداد شوند مأموران امنیتی مانع از آن‌ها شدند و درگیری‌ها آغاز شد. در منطقه سبز سفارتخانه‌های خارجی و اداره‌های دولتی قرار دارند.

بر اساس فیلم‌ها و تصاویر منتشرشده از این تظاهرات، نیروهای نظامی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله شلیک کرده‌اند و آن‌ها نیز با مأموران درگیر شدند.

براساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف سائرون یا همان جریان صدر متعلق به مقتدی صدر، روحانی شیعه با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان در صدر قرار گرفت. نمایندگان مستقل ۴۰ کرسی، ائتلاف تقدم، به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان ۳۸ کرسی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق ۳۷ کرسی، حزب دموکرات کردستان ۳۲ کرسی، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری از طرفداران ایران ۱۷ کرسی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی ۱۶ کرسی به‌دست آوردند.

نیروهای شیعه طرفدار ایران که بیشتر آن‌ها در میان شبه‌نظامیان حشد الشعبی هستند از همان آغازِ اعلام نتایج انتخابات، با آن مخالفت کردند و چندین تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

وزارت بهداشت عراق شامگاه جمعه اعلام کرد که در تظاهرات اعتراضی ۱۲۵ نفر زخمی به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۲۷ نفر از آن‌ها افراد غیرنظامی و بقیه نیروهای امنیتی هستند.

پیش از آن، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با انتشار بیانیه‌ای دستور تحقیق فوری درباره رویدادهای منطقه سبز بغداد را داد.

در بیانیه الکاظمی آمده بود که او دستورالعمل‌های قاطعی به نیروهای امنیتی برای «برخورد حرفه‌ای» با تظاهرات جاری و رعایت حقوق بشر و حق آزادی تظاهرات و آزادی بیان صادر کرده است.

الکاظمی از همه نیروهای سیاسی خواست که آرامش را در کشور حفظ و مسائل را با گفت‌وگو حل کنند و از معترضان نیز خواست که حقوق مشروع خود را با روش‌های مسالمت‌آمیز تحقق بخشند و از هرگونه خشونت در هر سطحی پرهیز کنند.

در پی فروکش کردن اعتراضات روز جمعه مقتدی صدربا اشاره تلویحی به این‌که شرکت‌کنندگان در اعتراضات علیه نتایج انتخابات، نیروهای حشد الشعبی هستند، درگیری آن‌ها با نیروهای امنیتی را کاری زشت خواند.

او در بیانیه‌ای تأکید کرد که نباید «تظاهرات مسالمت‌آمیز درباره شکایت‌های انتخاباتی به تظاهرات خشونت‌آمیز و کوچک شمردن دستگاه حکومت تبدیل شود» و حکومت نیز حق ندارد که در برخورد با معترضان مسالمت‌جو خشونت پیش گیرد.

صدر در بیانیه خود خطاب به حشد الشعبی گفت: «سابقه‌تان را حفظ کنید و بدانید که "دولت اکثریت ملی" به دور از پروژه‌های سیاسی داخلی و خارجی که در پی منافع حزبی و فرقه‌ای در پی ضربه زدن به شما هستند، مدافع شما خواهد بود.»

صدر تأکید کرد که «حشد الشعبی و نیروهای امنیتی برادرند».

سیدعمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و قیس الخزعلی دبیر عصائب اهل الحق  با انتشار بیانیه‌هایی خواستار حفظ آرامش از جانب معترضان و نیروهای امنیتی شدند.

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نیز تنش‌های روز جمعه را «سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای حکومتی» نامید و آن را به شدت محکوم کرد و گفت معترضان در ابراز نظر خود از روش‌های دموکراتیک استفاده کرده‌اند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) عماد جمیل محسن، عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت:

«موعد دریافت ضمائم شکایت‌ها از امروز آغاز می‌شود و ۵ روز ادامه خواهد داشت. کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق عملیات بازشماری دستی آرا و بررسی ضمائم شکایت‌ها را به پایان می‌رساند و پس از آن به هیئت قضایی ارجاع می‌دهد و درصورت عدم وجود شکایت مجدداً به کمیساریا بازگردانده می‌شود.»

او افزود اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق، حداکثر ۱۰ روز پس از تکمیل بررسی ضمائم شکایت‌ها انجام خواهد شد.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار شد و میزان مشارکت در آن ۴۳ درصد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.