ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروزان صافی، زنی که طالبان او را تیرباران کرد

گمان می‌رود فروزان صافی، ۲۹ ساله، اولین مدافع حقوق زنان باشد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت کشته شده است.

یک فعال ۲۹ ساله و مدرس اقتصاد به نام فروزان صافی در شمال افغانستان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده است. به نظر می‌رسد این اولین مرگ شناخته شده یک مدافع حقوق زنان از زمان به قدرت رسیدن طالبان از تقریباً سه ماه پیش باشد.

ریتا، خواهر فروزان که پزشک است، می‌گوید:

«جسد فروزان پس از ناپدید شدن او در ۲۰ اکتبر، در سردخانه شهر مزارشریف شناسایی شد. ما او را از روی لباسش شناختیم. گلوله ها صورت او را از بین برده بودند. زخم‌های گلوله‌ای روی سر، قلب، سینه، کلیه‌ها و پاهای او وجود داشت، زخم‌هایی غیر قابل شمارش.»

ریتا افزوده که حلقه نامزدی و کیف او هر دو دزدیده شده بودند.

معراج فاروقی، پزشکی در این ولایت هم می‌گوید که نیروهای امنیتی طالبان روز پنجشنبه، چهارم نوامبر اجساد دو زن ناشناس را که به ضرب گلوله کشته شده بودند به شفاخانه ولایت بلخ آوردند.

ذبیح الله نورانی، مدیر اطلاعات و امور فرهنگی طالبان در ولایت بلخ گفته که آنها در کنار جسد دو مرد در خانه‌ای در مزارشریف پیدا شده بودند و احتمال داد آنها قربانی «دعوای شخصی» شده باشند. او گفت که پلیس در حال بررسی این پرونده است.

این مرگ‌ها بر حس فراگیر ترس در افغانستان تحت کنترل طالبان تأکید می‌کند؛ جایی که موجی از قتل‌های تلافی‌جویانه افراد مرتبط با دولت قبلی در فضایی معافیت از مجازات، سردرگمی ایجاد کرده است.

از اواسط ماه اوت، زنان افغان تظاهرات منظم و سراسری علیه طالبان برگزار کردند و خواستار احیای حقوق و حمایت از آنها شدند. این در حالی است که در افغانستان هر روز حقوق زنان بیشتر نقض می‌شود. دختران عملاً از تحصیل در دبیرستان منع شده‌اند، دولت جدید کاملاً مردانه است و زنان از اکثر ورزش‌ها و کارها منع شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه اعلام کرده که قوانین طالبان اکثر زنان را از فعالیت به عنوان امدادگر در کشور منع می‌کند و این امر باعث تسریع در یک فاجعه انسانی در آینده می‌شود.

فعالان مدنی هم می‌گویند که از سوی طالبان که راه‌هایی را برای نفوذ و ارعاب گروه‌های زنان پیدا کرده‌اند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

اواخر ماه گذشته، کسی با فروزان از یک شماره ناشناس تماس گرفت و به او گفت که مدارک کار خود را به عنوان یک مدافع حقوق زنان جمع آوری کند و به خانه‌ای امن برود.

این کار به نظر او منطقی بود: فروزان معتقد بود که درخواست پناهندگی او در آلمان در حال انجام است. ریتا، خواهرش می‌گوید او برخی از مدارک، از جمله مدرک دانشگاه خود را در یک کیف ریخت، یک روسری سیاه و سفید روی سرش انداخت و خانه را ترک کرد.

ریتا می‌گوید طالبان مسوول قتل فروزان است:

«ما فقط نمی‌دانیم چه کسی او را کشته است.»

پدر این خواهران، عبدالرحمن صافی، ۶۶ ساله می‌گوید که جسد فروزان در گودالی نه چندان دور از شهر پیدا شده است و توسط کارکنان بیمارستان به عنوان مجهول‌الهویه ثبت شده است.

زهرا، یکی دیگر از سازمان‌دهندگان تظاهرات که به دلیل نگرانی‌های امنیتی با نام مستعار با گاردین صحبت کرده، می‌گوید که در آخرین تظاهرات در مزارشریف علیه حکومت طالبان با فروزان بوده است.

«واتس آپ من هک شده است. من الان جرات رفتن به شبکه‌های اجتماعی را ندارم.»

طالبان در طول این مدت، به سرکوب گسترده و خشونت آمیز مخالفان، ضرب و شتم زنان با باتوم برقی و بازداشت و شکنجه خبرنگارانی که اعتراضات سراسری زنان را پوشش می دهند، پرداخته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.