ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفته‌نامه سپاه: آتش‌سوزی مهرماه در مرکز تولید سوخت موشک کار اسرائیل بود

حملات اسرائیل به برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در دو سال گذشته شدت گرفته است. سپاه می‌گوید این حملات با هدف «هزینه‌تراشی» و «مسئله‌سازی» برای جمهوری اسلامی طراحی و اجرا می‌شوند تا آن‌ها تسلیم آمریکا شوند.

هفته‌نامه صبح صادق وابسته به نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شماره روز دوشنبه ۱۷ آبان خود نوشته است که آتش‌سوزی روز ۴ مهرماه در مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی سپاه در نتیجه حمله اسرائیل رخ داده است.

روز یکشنبه، ۴ مهرماه، سپاه پاسداران با انتشار یک اطلاعیه کوتاه گفته بود که همان روز یک آتش‌سوزی در سوله‌های مرکز تحقیقات خودکفایی این نیرو رخ داده و آتش‌نشان‌ها موفق به مهار آتش‌سوزی شده‌اند. در این اطلاعیه آمده بود که سه نفر از نیروهای سپاه پاسداران هم زخمی‌شده‌اند و تحت درمانند.

یک روز بعد، سپاه مجدداً بیانیه داد و گفت که دو نفر از مجروحان این حادثه به نام‌های سیدمرتضی کریمی و حسین عابدی کشته شده‌اند. در اطلاعیه دوم نیز به دلیل وقوع آتش‌سوزی و یا احتمال حمله پهپادی و سایبری به این مرکز اشاره‌ای نشده بود.

چهار روز بعد از وقوع این رویداد، یک شرکت تجاری اسرائیلی، تصاویری از سوله حادثه‌دیده سپاه منتشر کرد که در آن تصاویر شدت انفجار تا حدودی مشخص شده بود. بعد از انتشار این تصاویر گمانه‌زنی در مورد نقش اسرائیل در این حادثه مطرح شد ولی سپاه به هیچ کدام از این گزارش‌ها واکنشی نشان نداد و حتی دو خبرگزاری رسمی این نیرو یعنی فارس و تسنیم هم در گزارش‌های خود بر وقوع حادثه‌ای که ممکن است در نتیجه رعایت نکردن نکات ایمنی باشد، تأکید کردند.

حال بیش از یک‌ماه بعد از این رویداد، نشریه صبح صادق نوشته که آتش‌سوزی مهرماه در مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی در نتیجه حمله اسرائیل رخ داد. در این نشریه نوشته شده است این حمله بخشی از استراتژی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با نام «مرگ با هزار ضربه چاقو» است:

«حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز، حمله به تاسیسات هسته‌ای در کرج، حمله به مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی در کرج، حمله پهپادی ناموفق به مرکز تولید واکسن برکت و ...همگی در راستای راهبرد مرگ با هزار ضربه چاقو قابل ارزیابی است.»

نشریه صبح صادق- دوشنبه ۱۷ آبان- صفحه ۸ و ۹

این نشریه در ادامه مطلب خود نوشته که آمریکا و اسرائیل با اتخاذ یک راهبرد مشترک درصددند فشار حداکثری را در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای جمهوری اسلامی اعمال کنند تا در نهایت این «مسئله‌سازی‌ها» و «هزینه‌سازی‌ها» سبب تسلیم نظام در برابر آمریکا شود.

سوله مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه چه اهمیتی داشت؟

بخشی از مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه که هدف این حمله قرار گرفته است به تولید سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک سپاه اختصاص دارد. سپاه از سال‌ها پیش تحقیقات برای ساخت سوخت جامد را آغاز کرده و البته هر بار هم هدف حمله قرار گرفته است.

سوله‌ای که در روز ۴ مهرماه منفجر شد در هفت کیلومتری پادگان مدرس در بیدگنه کرج قرار دارد. سوله‌های تولید سوخت جامد در پادگان مدرس در روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ منفجر شد و در آن رویداد حسن تهرانی مقدم، نفر اول برنامه موشکی ایران کشته شد. به مانند این رویداد جدید، سپاه نیز تا مدت‌ها انفجار در پادگان مدرس را ناشی از یک حادثه عنوان می‌کرد. بعدتر مشخص شد که این انفجار به دلیل خرابکاری صورت گرفته است.

البته اعلام دلیل واقعی انفجار پادگان مدرس به شکلی غیرمتعارف و در یکی از سریال‌های جنجالی ساخت سپاه به اسم گاندو افشا شد. در صحنه‌ای از این سریال گفته می‌شود که پادگان بیدگنه با همکاری موساد و سازمان مجاهدین خلق منفجر شده است.

این درحالی است که سپاه سال‌ها بر حادثه بودن ماهیت انفجار تأکید می‌کرد. رمضان شریف، سخنگوی سپاه در آن زمام دلیل انفجار را بی‌دقتی در «جابه‌جایی مهمات» دانست. همچنین گفته شد که در آن پادگان بر روی ساخت «نوع جدیدی از سوخت موشک» تحقیق می‌شد و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم بارها این انفجار را حادثه حین کار اعلام کرده بود.

پس از انفجار در بیدگنه، سوله‌های ساخت سوخت جامد به مکانی دورتر از پادگان مدرس منتقل شد. این مکان جدید همان جایی است که روز ۴ مهرماه امسال منفجر شد.

تلاش ایران برای تولید سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک با هدف سبک‌کردن مخزن سوخت و در نتیجه افزایش برد موشک‌ها است. آمریکا پیش‌تر مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و آن را مرکزی مهم در توسعه برنامه موشکی ایران خوانده است.

اسرائیل در دو سال گذشته حمله به بخش‌های مختلف برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را شدت بخشیده است. اسرائیل هیچ‌گاه به صورت رسمی مسئولیت این رویدادها را نمی‌پذیرد ولی همواره دقیق‌ترین اطلاعات در مورد نحوه بروز انفجار و خرابکاری از قول منابع امنیتی این کشور به رسانه‌ها درز داده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.