ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست امنیت منطقه‌ای در هند بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد

نشست امنیت منطقه‌ای دهلی نو در مورد افغانستان با شرکت مشاوران امنیت ملی هشت کشور از جمله ایران، بر ضرورت ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید و تمامی فعالیت‌های تروریستی در افغانستان را محکوم کرد. در بیانیه پایانی این نشست آمده که افغانستان نباید پایگاه "تروریست‌ها" شود. فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان برای دیدار با سرپرست وزارت خارجه طالبان و دیپلمات‌های ارشد چین و روسیه به پاکستان سفر خواهد کرد.

نشست امنیت منطقه‌ای در مورد افغانستان چهارشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر به ریاست آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند در دهلی نو، پایتخت این کشور برگزار شد.

در این نشست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و مشاوران امنیت ملی هند، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

این نشست وضعیت کنونی افغانستان، به‌ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن و همچنین فراهم‌سازی کمک‌های انسانی به مردم افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

شرکت‌کنندگان در نشست دهلی نو در بیانیه‌ پایانی خود که وزارت خارجه هند آن را منتشر کرد، بر ضرورت تشکیل یک دولت باز و فراگیر که تمام مردم افغانستان را نمایندگی کند، تأکید کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند:

«باید تمام بخش‌های جامعه افغانستان، به‌شمول گروه‌های قومی-سیاسی در حکومت شرکت داشته باشند.»

آن‌ها ضمن درخواست همکاری جمعی در برابر تهدید رادیکال‌سازی، افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر، بر عدم مداخله در امور افغانستان تأکید کرده و گفته‌اند خاک افغانستان نباید پناهگاه و آموزشگاه تروریست‌ها و هر گونه اقدامات تروریستی شود.

مشاوران امنیت ملی هشت کشور همچنین تمامی فعالیت‌های تروریستی در افغانستان را محکوم کرده و بر تعهد قاطع کشورهای شرکت‌کننده در این نشست برای مبارزه با تروریسم تأکید کرده‌اند.

آن‌ها در بیانیه خود افزوده‌اند که رعایت حقوق بشر و احترام به حقوق اساسی زنان، کودکان و دیگر اقلیت‌های قومی نباید در افغانستان نادیده گرفته شود.

آجیت دووال، رئیس اجلاس گفت:

«ما تحولات افغانستان را کاملاً زیر نظر داریم. این تحولات نه تنها پیامد‌های مهمی برای مردم افغانستان دارند، بلکه برای کشور‌های همسایه و منطقه نیز حائز اهمیت هستند. اکنون زمان رایزنی، هماهنگی و همکاری میان ما و کشورهای منطقه است.»

با آن‌که برای شرکت در این نشست از پاکستان و چین نیز دعوت شده بود، اما این دو کشور در آن حضور نیافتند. پاکستان به حمایت از طالبان افغانستان متهم می‌شود و چین نیز پس از سقوط دولت پیشین افغانستان تحرکات سیاسی‌اش در این کشور افزایش یافته است.

از طالبان برای شرکت در نشست دهلی نو دعوت نشده بود، اما انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی این گروه روز گذشته، سه‌شنبه ۱۸ آبان / ۹ نوامبر در یک پیام ویدئویی گفته بود این نشست را به سود افغانستان و منطقه می‌داند. او در عین حال خواستار حضور مستقیم طالبان در نشست بعدی در مورد افغانستان شده بود.

سفر نماینده ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان به منطقه

از سوی دیگر یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت توماس وِست، نماینده ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان این هفته برای دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و دیپلمات‌های ارشد چین و روسیه به پاکستان سفر خواهد کرد.

این نخستین سفر نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان به منطقه از هنگام تحویل گرفتن این مقام از زلمی خلیل‌زاد است. توماس وِست، دیپلمات و مشاور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رئیس پیشین بخش افغانستان و پاکستان شورای امنیت ملی آمریکاست. زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر سال جاری استعفا کرد.

توماس وست در روزهای گذشته برای گفت‌وگو با مقام‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بروکسل سفر کرده بود تا در مورد تعاملات ایالات متحده آمریکا با طالبان توضیح دهد. او گفته بود که طالبان تمایل خود را برای از سرگیری کمک‌ها، عادی‌سازی روابط بین‌المللی و لغو تحریم‌ها علیه افغانستان، ابراز کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری این هفته گفته بود نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان «به همراه شرکای خود، به شفاف‌سازی انتظارات ما از طالبان و هر دولتی در آینده افغانستان ادامه خواهد داد.»

مقام پاکستانی افزود نشست «تروئیکا پلاس» با حضور سرپرست وزارت خارجه طالبان روز پنج‌شنبه در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد. او نخستین هدف این نشست را یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از وقوع بحران انسانی در افغانستان و یافتن راه‌های احتمالی تشکیل دولت فراگیر در این کشور، دانست.

سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار دارد و بیش از نیمی از کشور با «کمبود حاد» مواد غذایی روبه‌رو هستند. همچنین زمستان میلیون‌ها نفر را مجبور به انتخاب بین مهاجرت و گرسنگی کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.