ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مارش میلیونی» معترضان به کودتا در سودان

در سودان مخالفان نظامیان به خیابان آمدند. شاهدان عینی گفته‌اند که پلیس در خیابان شهرهای بزرگ مستقر شده و به معترضان گاز اشک آور شلیک می‌کند. خبرگزاری الجزیره از احتمال افزایش خشونت در خارطوم خبر داده است.

دو روز پس از آنکه ژنرال عبدالفتاح برهان خود را رئیس شورای حاکمیتی، نهادی که پس از سقوط عمر البشیر اداره سودان را در دست گرفت، خواند، صدها نفر در خارطوم، ام‌درمان و چند شهر دیگر سودان به خیابان آمدند تا مارش «میلیونی» علیه البرهان و حکومت نظامیان به راه بیافتد.

شاهدان عینی به خبرگزاری های رویترز و فرانسه گفتند که حکومت کودتا برای جلوگیری از گردهمایی معترضان پلیس در خیابان‌ها مستقر کرده است. انتظار می‌رود در ساعت‌های آتی درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی افزایش یابد.

در خارطوم پلیس به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشت در ام‌درمان، پرجمعیت ترین شهر ایالت خارطوم به رغم اینکه پلیس شبکه‌های ارتباطی را مختل کرده است، معترضان تجمع کردند.

یک شاهد عینی دیگر هم وضعیت در شرق خارطوم را این‌گونه برای خبرگزاری فرانسه روایت کرد: نیروهای امنیتی به معترضان گاز اشک آور پرتاب کردند و آن‌ها را تعقیب کردند.

معترضان در دیگر شهرها نیز به خیابان آمدند. در شهر واد مدنی، حضور معترضان پرشمار گزارش شد.

خبرنگار الجزیره در خارطوم نیز از حضور پرشمار ماموران پلیس در معابر عمومی خبر داد. او گفت حضور نیروهای امنیتی در پایتخت شدید است و به دلیل گسترش حضور نیروهای امنیتی این نگرانی وجود دارد که نه فقط در پل های اصلی پیرامون پایتخت بلکه در خیابان‌ها اصلی نیز خشونت رخ بدهد.

حضور مردم در خیابان با فراخوان انجمن حرفه‌ای سودان و کمیته‌های مقاومت که نقش اصلی در اعتراضاتی که به سرنگونی عمر البشیر انجامید، داشتند انجام شد. در ۲۵ اکتبر امسال اما نظامیان با کودتا قدرت را در دست گرفتند و شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدیران ارشد دولت موقت سودان را بازداشت و زندانی کردند.

خبرگزاری آناتولی وابسته به دولت ترکیه نیز شامگاه جمعه ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان از تظاهرات مردمی در شهرهای خارطوم، ام درمان و بحری خبر داده بودند. بر اساس این گزارش معترضان پارچه نوشته‌هایی که بر آن نوشته شده بود «دموکراسی باز می‌گردد» و «نه به کودتای نظامی» در دست داشتند و خواستار استعفای دولت کودتا بودند.

در نزدیک به سه هفته‌ای که از کودتای نظامیان می‌گذرد، مخالفان بارها به خیابان آمده و خواستار کناره گیری ژنرال ها از قدرت شده‌اند. تا به حال دستکم قتل یازده تن از معترضان گزارش شده است. عبدالفتاح برهان دو هفته پیش از اینکه خود را رئیس شورای حاکمیت بخواند، وعده کرده بود که وزرای بازداشت شده دولت موقت سودان را آزاد کند.

برخلاف این اظهارات اما او پنج‌شنبه ۱۱ نوامبر، بدون توجه به درخواست و هشدارهای نهادهای بین المللی اعضای جدید شورای حاکمیتی را منصوب کرد و خود را رئیس شورای حاکمیت خواند.

سازمان ملل و دولت آمریکا پیشتر از برهان خواسته بودند که قدرت را به حکومت پیشین بازگرداند، مخالفان سیاسی بازداشت شده را آزاد کند و به مذاکرات بازگردد.

در روز ۱۳ نوامبر همزمان با تداوم اعتراضات در شهرهای سودان خبرگزاری رسمی این کشور از «سوگند» معاون رئیس شورای حاکمیتی جدید خبر داد. البرهان دو روز پیش محمدحمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع را به عنوان معاون رئیس شورای حاکمیتی منصوب کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.