ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری نخستین جلسه دادگاه کیوان امام‌وردی

به گفته شیما قوشه، وکیل بازماندگان تجاوز جنسی، کیوان امام وردی اتهامات خود را رد کرده و با توسل به رویکرد نظام جمهوری اسلامی در قبال فمینیسم، خود را «قربانی جنبش فمینیستی می‌تو» خوانده است که «توسط رسانه‌های معاند در خارج هدایت می‌شود».

نخستین جلسه دادگاه کیوان امام‌وردی، مرد متهم به تجاوز سریالی به دست کم ۳۰۰ زن، که اتهامش در دستگاه قضایی ایران به «فساد فی‌الارض» تغییر پیدا کرد، یکشنبه ۲۳ آبان/۱۴ نوامبر برگزار شد.

وبسایت دیده‌بان ایران به نقل از شیما قوشه، وکیل شاکیان این پرونده نوشت:

«صبح امروز نخستین جلسه دادگاهی این پرونده برگزار شد. آقای امام‌وردی در این جلسه، فقط تفهیم اتهام شدند و موکلین بنده هم به عنوان شاکی اظهارات مکتوب‌شان را مجدداً مطرح کردند».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته این وکیل دادگستری، کیوان امام‌وردی اتهام تجاوز را رد کرده و خود را «قربانی جنبش می‌تو» خوانده است:

«آقای امام‌وردی در این جلسه بخشی از دفاعیات خودش را مطرح کرد و اتهامات وارده به خودش را قویاً و شدیداً رد کرد. این آقا خودش را قربانی جنبش فمنیستی «می‌تو» دانست و تاکید داشت که این جنبش در خارج از ایران توسط رسانه‌های معاند رهبری می‌شود و قصد این جنبش هم بدنام کردن مردان سلبریتی و معروف است.»

 وکیل شاکیان پرونده‌ای که نخستین پرونده قضایی، برمبنای افشای روایت‌های آزارجنسی و تجاوز در جنبش «من‌هم» یا metoo ی ایران خوانده می‌شود، در پایان سخنانش گفت:

«در جلسه امروز قاضی دستور داد که در جلسه بعدی حتماً کارشناس پلیس امنیت هم حضور داشته باشند و به احتمال زیاد ما حداقل یک جلسه دیگر در خصوص این پرونده داریم.»

کیوان امام‌وردی، به‌دنبال افشای موارد متعدد تجاوز به زنان در حالت بی‌هوشی، ابتدا به اتهام «تجاوز به عنف» بازداشت شد. این زنان که بخش زیادی از آن‌ها دانشجویان دانشگاه محل تحصیل امام‌وردی بودند، در روایت‌های خود فاش کردند که کیوان امام‌وردی ابتدا در نوشیدنی آن‌ها داروی بی‌هوشی ریخته و پس از تاثیر این دارو، در حالی که اختیار یا توان مقابله با او از آن‌ها گرفته شده بوده، به این زنان تجاوز کرده است.

بار مضاعف روند حقوقی معیوب بر دوش بازماندگان تجاوز جنسی

اتهام امام‌وردی اما در ادامه روند قضایی و به خاطر فرآیندی حقوقی که تعریف ناقص و ناکارآمدی از تجاوز و آزار جنسی دارد، به «فساد فی‌الارض» تغییر پیدا کرد. شاکیان تحت عنوان مشخص «زنا به عُنف» طرح دعوا کردند، اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از همان ابتدا، کیوان امام وردی را به اتهام «افساد ‌فی‌‌الارض» بازداشت و بازجویی کردند. اتهامی که به‌جای کمک به برقراری عدالت در حق متجاوز و حمایت از آزاردیدگان، خود فشار مضاعفی را بر بازماندگان تجاوز و خصوصاً شاکیان پرونده اعمال می‌کند، چرا که در صورت اثبات، بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام را به‌دنبال خواهد داشت.

(جان بسیاری از افرادی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند، در حین تجاوز جنسی و پس از آن - به خاطر مسئله افشای تجاوز- در معرض خطر است. عنوان «بازماندگان» تجاوز جنسی عنوانی‌ست که به‌واسطه تاکید بر این خطرها و همچنین باقی‌ماندن آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از تجاوز جنسی در درازمدت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

مقام‌های دستگاه قضایی ایران پس از بررسی‌های اولیه پرونده اعلام کردند کیوان امام‌وردی «به ۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است». روزنامه همشهری پیشتر در گزارشی نوشت کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است.

بر همین اساس ۲۰ نفر از بازماندگان تجاوز جنسی امام‌وردی، از او شکایت کرده‌اند. ۱۰ نفر از این افراد با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایتشان را مطرح کردند و ۱۰ نفر دیگر که برخی از آنها ساکن خارج از کشورند، از طریق تلفن ماجرا را شرح داده‌اند.

کیوان امام‌وردی اما در جریان رسیدگی به پرونده، به‌رغم اقرار اولیه، اتهامات را رد کرد و گفت دختران به میل خود به خانه‌اش آمده و مشروب خورده‌اند. او همچنین مدعی شده که در نوشیدنی آنها هیچ داروی بیهوشی نریخته و برخی از آنها آنقدر مشروبات الکلی خورده بودند که به خواب رفته بودند و در این شرایط او «با آنها رابطه جنسی برقرار کرده بود».

روزنامه همشهری در گزارش خود همچنین خبر داده بود که این متهم در دوران بازداشت توسط زندانیان دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    این که با سانسور چهره اش از یه متجاوز حمایت کردید معنای خاصی داره آیا؟