ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت نان رسماً تغییر نکرد؛ احتمال اصلاح ارز ترجیحی تا پایان سال

قیمت نان به ارز ترجیحی برای واردات گندم بستگی دارد. دولت نمی‌تواند تا پایان سال ۱۲ میلیارد دلار منابع مالی مورد نیاز را تامین کند. با این‌حال فعلا تا اطلاع ثانوی قیمت رسمی نان تغییر نمی‌کند.

برخی نانوایان «آزادپز» با استفاده از آرد مرغوب و افزودن کنجد و مانند آن در تلاش‌اند قیمت نان را شناور کنند.

عباس ارشدی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) افزایش قیمت نان در برخی واحدهای صنفی را تکذیب نکرد. او گفت:

«سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نرخ نان را مشخص و ابلاغ می‌کنند و تمام خبازی‌ها ملزم به رعایت این نرخ هستند. در حال حاضر دو نوع آرد در نانوایی‌ها توزیع می‌شود: آرد یارانه‌ای نوع یک و آرد یارانه‌ای نوع دو. به‌عنوان مثال قیمت بربری با وزن ۶۰۰ گرم با آرد یارانه‌ای نوع یک، ۱۸۰۰ تومان و قیمت بربری با آرد نوع دوم ۲۵۰۰ تومان است.»

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران قیمت تافتون سنتی با ۲۵۰ گرم وزن چانه ۹۰۰ تومان و قیمت تافتون سنتی با آرد یارانه نوع دو، ۱۲۰۰ تومان است. همچنین تافتون گردان با وزن ۲۲۰ گرم چانه با آرد نوع ۱، ۷۰۰ تومان و با آرد نوع ۲، ۱۰۰۰ تومان است. چنانچه واحدی از کنجد در طبخ نان استفاده کند می‌تواند هزار تومان به قیمت مصوب اضافه کند. به این ترتیب به تدریج قیمت نان به سمت شناور شدن میل می‌کند.

احتمال اصلاح ارز ترجیحی تا پایان سال

به‌دنبال بالا گرفتن بحران‌های معیشتی و بیشتر شدنِ شکاف‌های طبقاتی در ایران در طی سال‌های اخیر، برخی از نهادهای خیریه وابسته به حکومت از توزیع «بُن نان» در میان اقشار بی‌بضاعت در شهرهای مختلف ایران خبر داده بودند. آستان قدس رضوی، به‌عنوان یکی از نهادهای اقتصادیِ معاف از مالیات نیز از توزیع «نان مهربانی» در برخی از استان‌های کشور خبر داده بود.

عباس ارشدی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در ادامه مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«هر سال دولت ارز قابل توجهی برای خرید گندم تخصیص می‌دهد به هر حال تصمیماتی که دولت برای هدفمند کردن ارز ترجیحی (نه حذف آن) در نظر گرفته است می‌تواند بسترهای فسادخیز را بردارد و قیمت‌ها را اصلاح و قیمت منطقی نزدیک کند.»

در همان حال حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صبح سه‌شنبه ۲ آذر اعلام کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۴ قلم کالا - نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو- تا اطلاع ثانوی ادامه دارد، اما احتمال دارد، قبل از پایان سال این ارز اصلاح شود.

مخازن گندم کاملاً پر نیست

 دولت سیزدهم اعلام کرده بود که اگر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد، باید به جای هشت میلیارد دلار، ۱۲ میلیارد دلار منابع مالی به تهیه این ارز اختصاص یابد. معروفان گفت:

«رقم ۱۲ میلیارد دلار را دولت برای آخر آبان گفته بود، اکنون هر ماه که اصلاح این ارز به تاخیر می‌افتد، ماهانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به این رقم اضافه می‌شود.»

دولت در نیمه نخست سال جاری همه ارز ترجیحی را خرج کرده است. معلوم نیست تا پایان سال برای تهیه ارز ترجیحی به کدام منابع مالی باید مراجعه کند.  

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت نهاده‌های کشور هم گفت:

«از ابتدای سال ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن نهاده در کشور از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده که ۶.۲ میلیون تن ذرت و بقیه کنجاله و جو است و اینها به اندازه نیاز بوده است.»

عباس ارشدی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره ذخایر گندم در سیلوهای کشور گفت:

«سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ شرایط مطلوبی در کشور نداشتیم و همین عامل باعث شد تولید و خرید گندم از کشاورزان به‌شدت تقلیل پیدا کند. ما برای تامین نیاز مصرف کشور مجبور به واردات شدیم این واردات همچنان ادامه دارد و توانستیم نیاز خود را از سبد واردات تامین کنیم. در حال حاضر تمام مخازن گندم صددرصد پر نیست اما شرایط مطلوب است و تا پایان سال مشکلی درخصوص تامین گندم مورد نیاز نخواهیم داشت.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.