ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان خواهان برکناری اردوغان شدند

شامگاه گذشته صدها تن از شهروندان ترکیه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت اسلام‌گرای ترکیه که به سقوط ارزش لیر انجامید در آنکارا و استانبول به خیابان‌ها ریختند. معترضان خواهان برکناری رجب طیب اردوغان و روی کار آمدن یک دولت مردمی شدند.

روز گذشته لیر ترکیه تنها در چند ساعت ۱۵ درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از  دست داد. اردوغان با امید جلب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد اشتغال در کشور با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی مخالف است. کارشناسان اقتصادی ترکیه اما بارها به رئیس جمهوری اسلام‌گرا هشدار داده‌اند که کاهش نرخ بانکی، تورم را دو رقمی می‌کند و سبب سقوط بیشتر ارزش لیر و قدرت خرید مردم می‌شود. با این حال اردوغان همچنان به اعمال فشار بر بانک مرکزی ادامه می‌دهد.

یک فاجعه بی‌سابقه

در ساعت ۱۷ دوشنبه به وقت گرینویچ، قیمت هر دلار آمریکا به حدود ۱۱,۴۶ لیر رسید که رکورد تازه‌ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به‌شمار می‌آید. این دهمین بار متوالی در ماه‌های اخیر است که لیر به پایین‌ترین سطح خود سقوط می‌کند. لیر ترکیه در سال جاری یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

پنج‌شنبه گذشته، تحت فشار اردوغان بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را ۱۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۵ درصد، بسیار پایین‌تر از تورم نزدیک به ۲۰ درصد رساند.

کمال قلیچ‌داراوغلو، سیاستمدار و اقتصاددان که هم‌اکنون رهبری حزب جمهوری‌خواهان خلق را به عهده دارد در مصاحبه با رویترز گفت:

«چنین فاجعه‌ای در تاریخ جمهوری ترکیه بی‌سابقه است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

قلیچ‌داراوغلو با صراحت اعلام کرد که مسئولیت این فاجعه صرفاً با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است. رهبر حزب حمهوری خواهان در ادامه مصاحبه با رویترز گفت در حال حاضر سقوط ارزش پول مهم‌ترین مشکل امنیتی جمهوری ترکیه به شمار می‌آید.

تجمع مقابل بانک مرکزی

فقط چند ساعت بعد صدها تن از شهروندان در استانبول و آنکارا در اعتراض به سقوط پول ملی با قابلمه و ماهیتابه به خیابان‌ها ریختند.

در باتی‌کنت در حومه پایتخت شعارها تندتر شد و کار به خشونت کشید. معترضان فریاد می‌زدند: اردوغان، استعفا! استعفا!

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیروهای امنیتی در مناطق مرکزی آنکارا و استانبول را نشان می‌دهد که در تلاش‌اند با ایجاد موانعی مانع از ادامه حرکت معترضان شوند.

پلیس همچنین میدان تقسیم در استانبول را که به طور سنتی محل تجمع معترضان است در محاصره خود درآورد و مسدود کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شماری از اعضای حزب کارگر ترکیه مقابل ساختمان بانک مرکزی ترکیه در استانبول تجمع کردند و با قرائت بیانیه‌ای سیاست‌های اقتصادی دولت اردوغان را محکوم کردند.

 لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و این روند همچنان ادامه دارد.

رویترز می‌نویسد شهروندان ترکیه نمی‌توانند زندگی خود را با شرایط کنونی تطبیق دهند. خانواده‌ها در همه برنامه‌های خود اعم از مرخصی سالانه یا سفرهای تفریحی یا حتی خرید روزانه تجدید نظر کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.