ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراضات در سراسر سودان با خواست کناره‌گیری کامل نظامیان از قدرت

هزاران نفر در سراسر سودان مجدداً در اعتراض به توافق عبدالله حمدوک با کودتاچیان برای تقسیم قدرت به خیابان‌ها آمدند. معترضان می‌گویند نظامیان باید از قدرت سیاسی کنار گذاشته شوند و کودتاچیان هم باید محاکمه شوند.

جامعه سودان در برابر برقراری یک حکومیت تمامیت‌خواه نظامی مقاومت کرد. ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان در ۲۵ اکتبر سال جاری ابتدا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و سپس قدرت را مصادره و دولت عبدالله حمدوک دولت را منحل کرد. در جریان این کودتا ده‌ها مقام دولتی و سیاستمدار دستگیر شده و نخست‌وزیر سودان در حبس خانگی قرار گرفت. اما یکشنبه گذشته با پادرمیانی سازمان ملل متحد، حمدوک برای تشکیل دولت با نظامیان به توافق رسید. بر اساس این توافق «نیروهای آزادی و تغییر» که سهم مهمی در برکناری عمر البشیر، دیکتاتور سودان داشتند از مشارکت در دولت کنار گذاشته شده‌اند.

 به گزارش شبکه الجزیره برای نخستین بار بعد از توافق حمدوک با کودتاچیان، هزاران نفر در شهرهای خارطوم، ام‌درمان، پورت سودان، کاسالا، واد مدنی و الجنینا با فراخوان احزاب مخالف به خیابان‌ها آمدند تا یاد و خاطره کشته‌شدگان را گرامی بدارند.

سندیکای پزشکان سودان اعلام کرده است که از ۲۵ اکتبر تاکنون در جریان اعتراضات به کودتاچیان و در درگیری با نیروهای امنیتی دست‌کم ۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان (SPA) که اعتراضات را سازماندهی می‌کند روز پنجشنبه را «روز شهدا» نامیده بودند.

الجزیره از خارطوم گزارش می‌دهد که معترضان با شعارهایی که سر می‌دادند خواهان کناره‌گیری نظامیان و انتقال کامل قدرت به دولت غیرنظامی شده‌اند.

بر همین اساس، نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور در تلاش بودند معترضان را متفرق کنند.

در پی اعلام توافق سیاسی حمدوک با نظامیان، جمعی از وزیران کابینه دوشنبه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر استعفای خود را به نخست‌وزیر معزول تسلیم کردند. طبق بیانیه‌ای که وزیران دولت برکنارشده سودان منتشر کرده‌اند، وزیران امور خارجه، دادگستری، کشاورزی آبیاری، سرمایه‌گذاری و انرژی استعفای خود را اعلام کردند. وزیران آموزش عالی، کار، حمل و نقل، جوانان، و امور مذهبی نیز به جمع وزیران معترض پیوستند. 

انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان (SPA) اعلام کرده است که تا برکناری «کودتاچیان فاسد» و محاکمه آنان اعتراضات ادامه می‌یابد.

بر اساس توافق حمدوک با نظامیان، اعلامیه قانون اساسی که سال ۲۰۱۹ و پس از برکناری عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان، بین ارتش و غیرنظامیان صادر شد، مبنای گفت‌وگوهای آینده باقی خواهد ماند. با این حال «نیروهای آزادی و تغییر» می‌گویند حمدوک در حبس خانگی و تحت فشار بوده و لذا مذاکره با او در چنین شرایطی اصولاً باطل است.

ژنرال محمد حمدان داقلو، معاون ژنرال عبدالفتاح البرهان در شورای نظامی در مصاحبه با الجزیره گفت: مذاکرات طولانی با عبدالله حمدوک ابتدا به نتیجه نرسید. حمدوک ظاهرا دو گزینه مطرح کرده بود که نظامیان نپذیرفتند و سرانجام توافقی که حاصل شد، بهترین گزینه موجود بود.

کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا بعد از کودتا کمک‌های مالی خود به سودان را قطع کردند. سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتظار دارد همه زندانیان سیاسی که در جریان کودتای ۲۵ اکتبر بازداشت شده‌اند، به‌عنوان نشانه‌ای از «حسن نیت» نظامیان، آزاد شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.