ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات اصفهان: شورای امنیت کشور تشکیل جلسه داد

مسئولان دولت سیزدهم قصد دارند تجمع معترضان در اصفهان را اغتشاشگری جلوه دهند. معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان اعلام کرد که تجمعات روز جمعه غیرقانونی بود. تلفن‌های همراه در اصفهان از کار افتاده است.

جمعه ۵ آذر اعتراضات مردم به بحران آب از بستر خشک‌زاینده رود به خیابان‌های اصفهان کشیده شد. از فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده چنین برمی‌آید که شعارهای معترضان هم تندتر و گزنده‌تر شده بود. برخی از شعارها:

«نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم، ایران فلسطین شده، هموطن به‌پاخیز»، «اصفهانی شهر کرد، اتحاد اتحاد، اصفهانی داد بزن حقتو فریاد بزن»، «مرگ بر دشمن زاینده رود، اصفهانی با غیرت حمایت حمایت»، «تا آب نیاد تو رودخونه، بر نمی‌گردیم به خونه»، «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه»، «خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن».

ماموران امنیتی با معترضان درگیر شدند و گزارش‌هایی هم از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان منتشر شده است. از تعداد مجروحان و کشته‌شدگان احتمالی خبری در دست نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همزمان با بالا گرفتن اعتراضات، خدمات اینترنت «همه اپراتورهای تلفن همراه» در اصفهان قطع شده.گزارشگران بدون مرز در واکنش به قطع اینترنت موبایل و اختلال در اینترنت خانگی در اصفهان با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«بار دیگر اقدام جمهوری اسلامی ایران در قطع اینترنت برای پیشگیری اطلاع‌رسانی از اعتراض‌های مردمی در اصفهان را محکوم می‌کند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تشکیل جلسه شورای امنیت کشور

در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فراخوانی در تلگرام منتشر شده بود که از مردم می‌خواست در در اعتراض به وضعیت آب در منطقه در روز جمعه در بستر زاینده‌رود تجمع کنند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران این فراخوان را به «ضدانقلاب» نسبت داده‌اند و می‌گویند تجمع کشاورزان معترض با صدور قطعنامه‌ای به پایان رسیده بوده است.   

 محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان درباره تجمعات جمعه ۵ آذر در اصفهان گفت:

«گزارش کامل تحولات امروز در شهر اصفهان در روزهای آتی توسط مقامات انتظامی ارائه خواهد شد. عده‌ای سعی داشتند تجمعاتی را در سطح شهر اصفهان شکل بدهند که چون این تجمع غیرقانونی بود پلیس مانع از شکل گیری این تجمعات شد که البته تنش‌هایی به وجود آمد که با تلاش ماموران انتظامی هم اکنون وضعیت شهر به حال عادی خود بازگشته است.»

هم‌زمان با انتشار خبرهای اعتراضات روز جمعه، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد از تخریب مجدد خط انتقال آب به استان یزد خبر داد.

شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد که حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و خسارت‌های زیادی به‌بار آورد.

مهران فاطمی، استاندار یزد از تشکیل جلسه شورای امنیت کشور خبر داد و ظاهراً  برای تامین آب پایدار و امنیت خط انتقال آب استان یزد به تصمیم رسید. استاندار یزد گفت:

«هر تصمیم ملی که در حوزه آب گرفته می شود باید شرایط و ملاحظات هر چهار استان مرتبط با حوزه زاینده‌رود و کارون در آن لحاظ شود و تاکید مسئولان کشوری نیز بر این مهم استوار است.»

بر اساس اعلام آب منطقه ای استان یزد، عملیات بازسازی قسمت های تخریب شده به پایان رسیده اما «شهروندان با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک استان باید کماکان در مصرف آب صرفه جویی کنند و در مناطقی که آب قطع شده از تانکرهای سیار و مستقر در سطح شهر آب شرب مورد نیاز را تامین کنند.»

روز چهارشنبه ۳ آذر صدها نفر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب، در سومین روز پیاپی در شهرکرد دست به تجمع زدند.کشاورزان و شهروندان معترض خواهان تخصیص حق‌آبه پاییزی و احیای زاینده‌رود هستند.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های گذشته با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    معدود تصاویر منتشر شده از امشب نشان می‌دهد که همزمان با تاریکی هوا و اختلال در اینترنت، همچنان تظاهرات ادامه دارد و درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب شدت بیشتری یافته است. گفته می‌شود دست‌کم دونفر در اصفهان کشته شدند.