ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان اعلام کرد نیروهای ویژه خود را به مرزها می‌فرستد

طالبان اعلام کرد در تدارک تشکیل ارتش «مستقل» است و قصد دارد آرایش نیروهای خود را در مرزها تغییر دهد. رئیس کابینه طالبان برای نخستین بار در یک بیانیه صوتی مردم را خطاب قرار داد و گفت طالبان به وعده‌های خود عمل کرده و تأمین معیشت مردم جزو این وعده‌ها نیست.

مقام‌های وزارت دفاع و داخله طالبان از تقویت نیروهای مرزبانی و تشکیل ارتش «مستقل» خبر می‌دهند.

وزارت امور داخله‌ طالبان شنبه ۲۷ نوامبر/۶ آذر اعلام کرد حفاظت از مرزهای افغانستان را تشدید خواهد کرد. برمنبای گزارش خبرگزاری دولتی باختر از سفر شیرمحمد شریف، رئیس نیروهای سرحدی وزارت داخله طالبان به ولسوالی مرزی اسپین بولدک قندهار، او گفته است:

«طالبان توجه ویژه‌ای به مرزهای افغانستان دارد و به‌زودی نیروهای ویژه‌ خود را در امتداد این مرزها جابه‌جا می‌کند».

رسانه‌های افغانستان پیشتر از «پیشروی» نظامیان پاکستان و ایران به داخل مرزهای افغانستان خبر داده بودند. گروه تروریستی طالبان که بر افغانستان مسلط شده است اما این گزارش‌ها را رد می‌کند. مرزهای افغانستان از جمله مرز با ایران، از نقاطی بودند که طالبان پیش از اشغال کابل، کنترل آن‌ها را به‌دست گرفت و توانست با ممانعت از عبور و مرور مرزی بر دولت پیشین افغانستان فشار وارد کند.  

همزمان گزارش‌های دیگری از قاچاق اسلحه و تجهیزات نظامی افغانستان به پاکستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تسلیحات پیشرفته ارتش ایالات متحده آمریکا و ناتو را به تصرف خود در آورد و گفته می‌شد از ایران نیز محموله‌های سلاح دریافت کرده است.

وزارت‌های دفاع و داخله (کشور) افغانستان اما گزارش‌های قاچاق اسلحه به پاکستان را رد کرده و مدعی شده‌اند اجازه نمی‌دهند «حتی یک گلوله به خارج از کشور انتقال پیدا کند».

سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان به شبکه طلوع‌نیوز گفت: «قاچاق تجهیزات نظامی به پاکستان را به گونه کامل رد می‌کنیم. به هیچ کسی اجازه این کار داده نمی‌شود.»

دولت طالبان همزمان اعلام کرده که در تدارک تشکیل ارتش است و می‌خواهد نیروی هوایی مستقل ایجاد کند.

ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع روز شنبه در دیدار با کارمندان فرودگاه کابل گفت:

«ما قوای هوایی ایجاد می‌کنیم که به کمک امریکا، هند، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان نیاز نداشته باشد».

تروریست‌های طالبان پس از تسلط بر کابل، ارتش ملی افغانستان را که در طی ۲۰ سال گذشته و با صرف هزینه‌های فراوان شکل گرفته‌بود، منحل کردند اما اکنون با بحران اقتصادی فراگیر مواجه‌اند.

ملا محمد حسن آخوند، «نخست وزیر» و از پایه‌گذاران گروه تروریستی طالبان، روز شنبه برای نخستین بار پس از رسیدن به قدرت، مقام‌های طالبان و مردم را در یک بیانیه صوتی خطاب قرار داد و گفت: «زمان امتحان فرارسیده و آن‌ها باید از نظام الهی حفاظت کنند.»

آخوند در این بیانیه که از تلویزیون دولتی افغانستان پخش شد گفت طالبان در ۲۰ سال گذشته سه وعده «جمع شدن گلیم کفار از افغانستان و پایان اشغال، برقراری نظام اسلامی و برقراری امنیت» را داده بوده و تا تحقق این اهداف جنگیده است. ملاحسن آخوند دولت غنی را عامل بیکاری و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی خواند و گفت: «طالبان روزی مردم را وعده نکرده بلکه روزی از طرف خداوند است».

رئیس کابینه افغانستان در این بیانیه همچنین مدعی بی‌طرفی سیاسی طالبان شد و به‌رغم ممانعت طالبان از بازگشت دختران و زنان به مدارس و مشاغلشان گفت:

«زنان حق تحصیل و کار را دارند. هم اکنون درس می‌خوانند و کار می‌کنند و ما برای‌شان زمینه‌های درس و کار را مساعد می‌سازیم. آن‌ها از همه حقوق اساسی و مشروع شان برخوردار خواهند بود.»

طالبان و ایالات متحده آمریکا روز شنبه در دوحه قطر گفت‌وگو کردند. از جزئيات این مذاکرات اما هنوز گزارشی منتشر نشده است.

طالبان به‌دنبال شناخته شدن به عنوان دولت قانونی افغانستان در جامعه بین‌المللی‌ست. امتیازی که به نظر نمی‌رسد آمریکا و اروپا به آسانی آن را به طالبان بدهند. طالبان همچنین به دنبال این است که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان تداوم یابد تا بتواند بر بحران اقتصادی و معیشتی پس از سقوط کابل غلبه کند. در سه ماه گذشته نهادهای بین‌المللی در امور بشردوستانه هشدار داده‌اند که افغانستان در آستانه سقوط در ورطه قحطی و گرسنگی مطلق است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.