ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب پنج روزه کارگران ایران خودرو تبریز

کارگران ایران خودرو تبریز از پنج روز قبل در محل کار تحصن کرده‌اند. خواسته آن‌ها دستمزد و پاداش برابر با کارگران در تهران و دیگر شهرها است. مدیرعامل شرکت در تبریز این نابرابری را تأیید کرده و گفته که برای رفع آن با تهران رایزنی کرده. کارگران اما می‌گویند تا هنگامی که خواسته‌هایشان برآورده نشود به تحصن ادامه می‌دهند.

دور تازه اعتصاب کارگران ایران خودرو تبریز از پنج روز قبل آغاز شد. کارگران معترض که پیش از این نیز بارها دست به اعتراض زده‌اند، می‌گویند که دستمزد کمتری نسبت به کارگران ایران خودرو در تهران دریافت می‌کنند.

خبرگزاری «صدا و سیما» روز سوم آذر با نشر یک ویدئو از تجمع کارگران «هر سه شیفت» ایران خودرو تبریز، نوشت: این دومین اعتراض صنفی کارگران در کمتر از ۲۰ روز گذشته است.

کارگران ایران خودرو ۱۵ آبان ماه نیز دست از کار کشیدند. مطالبه آن‌ها «پرداخت کارانه ماهانه» که به تعویق افتاده است و همسان سازی حقوق کارگران در مناطق مختلف است.

کارگران که از شامگاه سوم آذر دور تازه تحصن را آغاز کردند، شب را در محوطه کارخانه باقی ماندند. آن‌ها گفته بودند که تا زمانی که مطالبات خود را وصول نکنند، کارخانه را ترک نخواهند کرد.

صبح چهارم آذرماه مدیران شرکت صبحانه کارگران را قطع کردند. یکی از کارگران متحصن به رسانه‌های داخلی ایران گفت:

«صبحانه‌ای که هرروز به کارگران می دادند را نداده اند و اجازه ورود غذا را نیز ندادند. کارگران تشنه و گرسنه مانده اند.»

به گفته این کارگر دور تازه تحصن از آنجا آغاز شد که کارگران در یک گروه از کارکنان ایران خودرو متوجه شدند که همکارانشان در تهران، مشهد، کرمانشاه حواله خودرو گرفته اند در صورتی که به کارگران تبریزی هیچ حواله خودرویی اختصاص داده نشد.

او گفت:

«همچنین پاداش هایی که به کارگران پرداخت می شود نیز با یکدیگر فرق دارند برای مثال کارگر ایران خودرو در تهران یک میلیون و پانصد پاداش می‌گیرد در صورتی که این مبلغ برای ما ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود.»

مدیرعامل شرکت ایران خودرو تبریز روز ششم آذر در گفت و گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، تبعیض در دستمزد کارگران ایران خودرو در تهران و تبریز را به صورت تلویحی تأیید کرد. او گفت پیرو رایزنی‌ها با گروه صنعتی ایران خودرو مقرر شده تمام پاداش های غیرنقدی «به صورت تقریباً یکسان پرداخت شود».

حمید حاجی‌زاد منصور همچنین از «اجرای طرح طبقه بندی» و «همسان سازی» حقوق کارگران مناطق مختلف ایران خودرو خبر داد و مدعی شد: «ما به تفاوت اجرای این طرح از آغاز سال در ماه های آینده به کارگران پرداخت می‌شود».

او مدعی شد که کارگران به محل کار بازگشته‌اند و تولید در این شرکت از سر گرفته شده است.

مدیران ایران خودرو پیش از این نیز به کارگران وعده داده بودند که مطالبات آن‌ها را برآورده کنند. به گفته یکی از کارگران این شرکت «مدیران استانی بیست روز قبل به کارخانه آمدند و یک صورتجلسه امضاء کردند که هیچ یک از بندهای آن اجرایی نشد و فقط ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان به حقوق ما اضافه شد.».

ایران خودرو تبریز یکی از شعب گروه صنعتی ایران خودرو با ظرفیت اسمی ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال است. این مجموعه خودروسازی که در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد به ادعای مدیران آن تا به حال بیش از یک میلیون دستگاه خودرو سواری و وانت تولید کرده است.

شرکت های خودروسازی در ایران به دلیل برخورداری از امتیازهای ویژه بخش بزرگی از بازار داخلی را در اختیار دارند. مدیران این شرکت‌ها در حالی که در سال‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی شان را تا ۵ برابر افزایش داده‌اند، مانع افزایش دستمزد کارگران شده‌اند.

شمار شاغلان در دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو، بالغ بر ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شود که بیش از ۲۰ هزار نفر انان در ایران خودرو مشغول به کار هستند. سهم ایران خودرو تبریز از کارگران شاغل در صنعت خودروسازی ۱۳۰۰ نفر اعلام شده است.

کارگران ایران خودرو تبریز در ماه‌های گذشته نیز در اعتراض به اخراج نمایندگان کارگری از سوی کارفرما تحصن کرده بودند. به گفته کارگران پس از تحصن کارگران «کارگران اخراجی به کار بازگشتند».

مدیران شرکت‌های خودروسازی از فعالیت تشکل‌های کارگری مستقل در مجموعه‌های تابع خود جلوگیری می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.