ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران نگران ورود سویه جهش‌یافته کرونا

در ایران نهادهای رسمی هنوز موردی از شناسایی سویه جهش یافته اُمیکرون را گزارش نکرده اند، با این‌حال یک مقام مسئول در ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ورود آن به کشور هشدار داد. معاون وزیر بهداشت هم گفت سختگیری‌ها در مناطق مرزی بیشتر خواهد شد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی یک‌شنبه هفتم آذر گفت که تا به حال «موردی از واریانت امیکرون کووید ۱۹ در ایران گزارش نشده است». به گفته او ایران برای پیشگیری از ورود سویه جهش یافته کرونا ورود از شش کشور را ممنوع کرده و نظارت بر مبادی ورودی کشور را افزایش داده است.

کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم از «فعال‌تر شدن قرنطینه‌های مرزی» به منظور جلوگیری از سویه جهش یافته کرونا خبر داد. او گفت:

«دستورالعملی با همکاری وزارت امور خارجه و راه و ترابری تهیه شده است تا جلوی مراوده افرادی که در کشورهای آلوده به ویروس اومیکرون بودند، گرفته و مراقبت های مرزی تقویت شود.»

عدم گزارش رسمی از مشاهده سویه امیکرون اما به گفته «دبیر علمی کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹» به معنای این نیست که ویروس به کشور وارد نشده است. مسعود یونیسیان به سلامت نیوز گفت:

«احتمال اینکه این سویه جدید در کشورهای بیشتری پخش شده باشد اما مورد شناسایی واقع نشده باشد وجود دارد کما اینکه این احتمال وجود دارد که این سویه به کشور ما هم وارد شده باشد.»

او افزود:

«ما به میزان کافی توالی‌یابی ژنتیکی ویروس کرونا را در کشور انجام نمی‌دهیم و منابع لازم و کیت‌های لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و همینطور سخت افزار و تجهیزاتی که نیاز داریم، لذا ممکن است همین حالا هم این سویه به کشور ما وارد شده باشد.»

در یک اظهارنظر دیگر در پیوند با همین موضوع حمیدرضا جماعتی که از او با عنوان «دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا» نام برده می‌شود، گفت که نگران است که سویه جدید کووید ۱۹ باعث به وجود آمدن پیک تازه در کشورهای مختلف، از جمله ایران شود.

جماعتی گفت که کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا توصیه کرده است که افرادی که واکسن نزده‌اند برای واکسیناسیون تشویق شوند و یا «اگر لازم بود محدودیت‌هایی برای واکسنیه نشده‌ها در نظر گرفته شود».

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان تا روز هفتم آذر بیش از ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن ایران حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و بیش از ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند.

ایران به گفته وزیر بهداشت و درمان تزریق دوز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال را هم آغاز کرده و تا به حال نزدیک به یک میلیون نفر دوز تقویتی را دریافت کرده‌اند.

افزایش جمعیت واکسینه شده اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان با کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه شده است.

به گفته کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان رعایت پروتکل ها به کمتر از ۴۸ درصد رسیده است و بخشی از جامعه از ماسک استفاده نمی‌کند.

او گفت که اگر فعالیت ورزشگاه‌ها، مراکز تفریحی ، مدارس و دانشگاه‌ها مدیریت نشود «وضعیت فعلی می‌تواند تغییر کند» و کشور با پیک ششم کرونا روبرو شود.

سویه جهش یافته کووید ۱۹ که نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد، موجب نگرانی سازمان بهداشت جهانی و بازگشت محدودیت‌ها به برخی از کشورهای اروپایی شده است. در ایران اما هنوز تصمیمی برای ایجاد محدودیت‌های اجتماعی گرفته نشده و مدارس در برخی مناطق بدون اینکه دستورالعمل‌های مرتبط را رعایت کنند، بازگشایی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.