ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری لبنان خواهان از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورش با عربستان سعودی شد

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت کشور او مایل است در بالاترین سطوح، روابط دیپلماتیک خود با عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را از سر بگیرد. حزب‌الله اما مهم‌ترین مانع برای رسیدن به این هدف است.

جورج قرداحی، وزیر اطلاعات لبنان در اوایل اوت/ مرداد سال جاری از یک برنامه آنلاین وابسته به شبکه الجزیره، جنگ نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حوثی‌های یمن را بیهوده خوانده و گفته بود که یمن مورد تجاوز قرار گرفته و حوثی‌های وابسته به ایران از خود دفاع می‌کنند. عربستان سعودی در اعتراض به این اظهارات جمعه ۲۹ اکتبر به سفیر لبنان در این کشور دستور داد ظرف ۴۸ ساعت خاک عربستان را ترک کند و علاوه بر آن واردات کالا از لبنان را ممنوع کرد. این گسست دیپلماتیک، کابینه نجیب میقاتی را که در تلاش بود حمایت اعراب از اقتصاد محتضر لبنان را جلب کند بحران‌زده کرد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان صبح دوشنبه به دعوت رسمی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی و در میان بحران روابط کشورش با عربستان سعودی به دوحه سفر کرد. امیر قطر، عون را برای شرکت در آیین افتتاحیه رقابت‌های فوتبال «جام کشورهای عرب» (فیفا عرب کاپ) ۲۰۲۱ به کشورش دعوت کرده و روز گذشته در حاشیه این برنامه ورزشی نشست و رایزنی روسای دو کشور درباره روابط دوحه - بیروت و مسائل منطقه برگزار شد.

خطر جنگ داخلی در لبنان

رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت دولت لبنان در تلاش است با عربستان سعودی از در آشتی وارد شود. عون گفت لبنان خواهان از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی در بالاترین سطوح است.

ریاض که حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند در ماه‌های گذشته از لبنان فاصله گرفته است.  رئیس جمهوری لبنان در ادامه مصاحبه با شبکه «الجزیره» در پاسخ به این  پرسشی که  «اگر عربستان از او بخواهد با حزب‌الله برخورد کند، چه خواهد کرد» ادعا کرد که حزب‌الله نماینده یک سوم مردم لبنان است و «هیچ اشتباه و خطایی مرتکب نشده است.». عون گفت:

«عربستان چنین خواسته‌ای مطرح نکرده است و تاکنون چنین درخواستی از من به عنوان رئیس جمهوری لبنان نشده است، اگر هم این مورد را مطرح کند به طور قطع آن را رد می‌کنم، زیرا نمی‌خواهیم کشور وارد جنگ داخلی و درگیری شود.»

عون پیش از این در یک گفت‌وگو با روزنامه الریه قطر گفته بود که حزب‌‌الله از هر طرف در محاصره قرار گرفته و هشدار داد که چنین وضعیتی ممکن است به یک جنگ داخلی بینجامد.

حزب‌الله در حصر

بعد از انفجار بندر بیروت اختلافات داخلی بین جناح‌های داخلی در لبنان بالا گرفته است. حزب‌الله در مظان اتهام قرار گرفته است و رسیدگی به پرونده قضایی انفجار بندر بیروت نیز با کارشکنی‌های حزب‌الله توأم بوده است. مخالفان حزب‌الله را متهم می‌کنند که در پی ایجاد هژمونی برای تضمین نفوذ ایران در لبنان است. عون در مصاحبه الجزیره در پاسخ به تروریستی بودن حزب‌الله گفت:  

«حزب‌الله به هیچ فرد خارجی حتی شهروند کشوری که لبنان را تروریستی می‌داند، تعرض نکرده و همه شهروندان خارجی که به لبنان سفر می کنند از امنیت برخوردار هستند.»

هفته گذشته کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا از طرح دولت این کشور برای تروریستی اعلام کردن کلیت حزب الله لبنان خبر داد. چنانچه استرالیا رسماً حزب الله لبنان را تروریستی اعلام کند، عضویت، حمایت یا ارتباط با آن در این کشور غیرقانونی خواهد شد.

پیش از این برخی از کشورها از جمله ژاپن، کانادا و بریتانیا و اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس این گروه را به عنوان یک سازمان «تروریستی» شناسایی کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.