ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا در نشست دو روزه دوحه از طالبان خواست به تعهدات خود عمل کند

نشست دو روزه دوحه میان هیأت‌های آمریکا و امارت اسلامی طالبان پس از گفت‌وگو در مورد مسائل مختلف پایان یافت. وزارت خارجه آمریکا گفته است نمایندگان این کشور از هیأت حکومتی طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود از جمله رعایت حقوق افغان‌ها عمل کند و نگذارد از خاک افغانستان کشور دیگری تهدید شود.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگانی از وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری، اداره انکشاف بین‌المللی آمریکا و جامعه اطلاعاتی به رهبری توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با هیأت امارت اسلامی طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان روزهای دوشنبه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر و سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر در دوحه، پایتخت قطر گفت‌وگو کردند.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت در این دیدار دو روزه، هیأت آمریکایی از طالبان خواست که به تعهدات‌ خود به جامعه بین‌المللی عمل کند.

پرایس گفت:

«هیأت آمریکایی همچنین بر لزوم عمل به عدم تهدید هیچ کشوری از خاک افغانستان، تضمین خروج امن برای شهروندان آمریکایی و افغان‌هایی که در قبال آن‌ها تعهدات ویژه‌ای داریم، حفاظت از حقوق بشر از جمله زنان، دختران و اقلیت‌ها، تأکید کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود در این دیدار هیئت آمریکایی متعهد شد که به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با وضعیت کنونی افغانستان و کمک‌ها به این سازمان و سازمان‌های کمک‌رسان ادامه دهد.

هیأت آمریکایی همچنین تأکید کرد که ایالات متحده گام‌های لازم را بر می‌دارد تا تحریم‌های این کشور بر امارت اسلامی به روند فراهم‌سازی کمک‌های بشردوستانه آمریکا و جامعه بین‌المللی به افغانستان آسیب نرساند.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که نمایندگان ایالات متحده در نشست دوحه گفته‌اند که از رسیدن پول به «نهادها و افراد تحت تحریم» جلوگیری خواهد شد.

آن‌ها همچنین نگرانی‌ خود را در باره حضور القاعده و گروه «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان ابراز کردند.

وزارت خارجه آمریکا افزوده است که نمایندگان طالبان به هیأت آمریکایی اطمینان داده‌اند که از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نخواهد شد. آن‌ها همچنین گفته‌اند که آماده‌اند تا در پیوند با آموزش زنان با جامعه بین‌المللی همکاری کنند و کشورهای جهان می‌توانند بر روند حضور دختران و زنان در مراکز آموزشی نظارت کنند. امارت اسلامی طالبان همچنین خواستار کمک جامعه بین‌المللی به بخش آموزش در افغانستان شده است.

پیش از این، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته بود که در دیدار دو روزه دوحه، ‏دو طرف در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، بشری، بهداشتی، آموزشی، امنیتی و کمک‌رسانی و همچنین فراهم‌سازی تسهیلات لازم بانکی گفت‌وگو کردند.

به گفته عبدالقهار بلخی، هیأت طالبان از آمریکایی‌ها خواست تا پول مسدودشده افغانستان را بدون قید و شرط آزاد کنند، فهرست‌های سیاه و ‏تحریم‌ها را پایان دهند و مسائل بشری را از مسائل سیاسی جدا کنند.

طالبان این نشست‌ها را مثبت دانسته و گفته‌اند دو طرف توافق کردند که در آینده نیز به برگزاری چنین نشست‌هایی ادامه دهند.

این دومین دیدار مقام‌های آمریکایی با طالبان از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

گفت‌وگو آمریکا و طالبان در حالی برگزار می‌شود که وضعیت افغانستان از زمانی که طالبان به قدرت رسیده‌اند رو به وخامت نهاده و این روند همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بانک جهانی در حال نهایی کردن پیشنهادی است که براساس آن، ۵۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مسدودشده برای افغانستان آزاد می‌شود.

این منابع گفته‌اند این مقدار پول تنها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در نظر گرفته شده است.

قرار است اعضای هیأت مدیره بانک جهانی در یک نشست غیررسمی در مورد پیشنهادی که با مقامات آمریکا و سازمان ملل مطرح می‌شود گفت‌وگو کنند. این پیشنهاد، تغییر مسیر وجوه از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) است که مجموعاً ۱,۵ میلیارد دلار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.