ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم افغانستان باید به طالبان زکات بدهند یا مجازات شوند

افغانستان در آستانه یک بحران بشری بزرگ قرار دارد. این هشداری است که برنامه جهانی غذا در اکتبر منتشر کرد و اکنون نشانه‌های آن در ولایات افغانستان هویدا شده است. در حالی که مردم نان و آب کافی برای سیر کردن خود ندارند، طالبان هم برای تأمین حقوق نیروهایش از مردم خواسته زکات بدهند.

گزارش‌های منتشر‌شده از ولایات و شهرهای مختلف افغانستان نشان می‌دهد که گروه طالبان گروه‌های مسلح خود را برای دریافت زکات از کشاورزان و کسبه بسیج کرده است.

روزنامه ۸ صبح افغانستان در گزارشی از ولایت کاپیسا نوشته است که از اغلب کشاورزان در این استان بخشی از محصولاتشان به عنوان مالیات شرعی یا زکات به زور گرفته شده است.

هفته گذشته نیز گزارش‌های مشابهی از قلعه نو و مزارشریف در شمال افغانستان منتشر شد. در این ولایات نیز فرماندهان طالبان علاوه بر تاجران و کشاورزان از مردم عادی و حتی بدون شغل نیز خواسته‌اند مبالغی برای مخارج نیروهایشان در زمستان پیش رو پرداخت کنند.

گفته شده است که مبالغ تعیین شده برای هر خانواده متفاوت است. مبالغ تعیین‌شده بین ۵۰ تا ۳۰۰ افغانی برای هر خانواده بوده است. فرماندهان محلی طالبان گفته‌اند که اگر خانواده‌ای از پرداخت این مبالغ سرباز بزند مجازات خواهد شد.

براساس گزارسی که سازمان ملل از وضعیت کنونی افغانستان منتشر کرده است، ۲۲ میلیون نفر از افغانی‌ها با خطر قریب‌الوقوع قحطی و گرسنگی مطلق روبه‌رو هستند.

پس از سقوط کابل در ماه اوت، طالبان با معرفی چهره‌هایشان به عنوان مقام‌های حکومت جدید، اداره افغانستان را به دست گرفته‌اند. فروپاشی دولت پیشین افغانستان سبب قطع کمک‌های خارجی به افغانستان شده است. تا پیش از تسلط طالبان، حدود ۸۰ درصد از بودجه سالیانه افغانستان وابسته به کمک‌های خارجی بود. بخش عمده این پول‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای و پرداخت حقوق کارکنان محلی نهادهای بین‌المللی هزینه می‌شد.

طالبان در ماه‌های گذشته بارها از جامعه جهانی خواسته تا به کمک‌های خود به این کشور ادامه دهند و دارایی‌های بلوکه‌شده این کشور در آمریکا را آزاد کنند.

از طرف دیگر بخش مهمی از درآمد داخلی افغانستان از طریق حقوق گمرکی و مالیات بر ترانزیت کالا تأمین می‌شد. سال گذشته دولت افغانستان حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از گمرکات این کشور عایدی شد. گسترش ناامنی در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور سبب شده تا فعالیت گمرک‌های این کشور تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

بخش بزرگی از کارکنان دولت در سه ماه گذشته به دلیل کمبود مالی طالبان حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند. فضل‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که امارت اسلامی در حال فراهم آوردن پول برای پرداخت حقوق این گروه است. وعده‌ای که هنوز محقق نشده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل در گزارش ماه اکتبر خود از افغانستان هشدار داد که «بدترین بحران بشری» در ماه‌های آینده در این کشور به وقوع خواهد پیوست. براساس این گزارش علاوه بر مشکلاتی که در نتیجه قطع کمک‌های خارجی در این کشور به وقوع پیوسته به خشکسالی چندین ساله در این کشور و ناتوانی بخش بزرگی از کشاورزان برای تأمین معاش هم اشاره شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.