ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیروهای سرکوب در ایران، سوریه و اوگاندا

از فرمانداری که در شهر قدس دستور شلیک به معترضان داد تا فرمانده بسیج و نیروهای ضدشورش و دو زندان بدنام زاهدان و اصفهان در لیست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. افسران نظامی‌ای که در سوریه مردم را بمباران شیمیایی کردند و در زندان‌ها معترضان را شکنجه دادند هم در این لیست جای گرفته‌اند.

ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۷ دسامبر/ ۱۶ آذرماه بیش از ۱۲ شخص و نهاد در ایران، سوریه و اوگاندا را به اتهام ارتباط با نقض جدی حقوق بشر و اقدامات سرکوبگرانه تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدید شامل افراد و نهادهایی است که در سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران نقش داشته‌اند.

لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ دستور شلیک به سمت معترضان داده بود، غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج، دو بازجوی بدنام سپاه به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران که در سرکوب و کشتار معترضان نقش مستقیم داشت، صغری خدادادی، رئیس زندان زنان در قرچک ورامین، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس سیستان و بلوچستان وابسته به نیروی زمینی سپاه به دلیل نقشش در سرکوب معترضان بلوچ، زندان اصفهان و زندان زاهدان در لیست تحریم‌ها جای گرفته‌اند.

این افراد و نهادها طبق قانون کاتسا و ماگنیتسکی تحریم شده‌اند. قانون ماگنیتسکی در سال ۲۰۱۲ و در دوره ریاست‌جمهوری اوباما برای برخورد فعال با ناقضان حقوق بشر به ویژه در روسیه تصویب شده است. قانون کاتسا نیز در سال ۲۰۱۷ در کنگره آمریکا تصویب شد تا افراد و نهادهایی که در ایران، روسیه و کره‌شمالی در حال «حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی»، «نقض حقوق بشر» و «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک» هستند را تحت تحریم قرار دهد.

آندریا گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت:

« خزانه‌داری به دفاع در برابر اقتدارگرایی ادامه خواهد داد و سرکوب خشونت‌آمیز مردمی که به دنبال حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند، را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

بر اساس این بیانیه، علاوه بر افراد و نهادهای ایرانی، واشنگتن دو افسر ارشد نیروی هوایی سوریه را که متهم به حملات شیمیایی به غیرنظامیان و سه افسر ارشد در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سوریه که به نقض حقوق بشر متهمند را نیز در لیست سیاه قرار داد.

ژنرال آبل کاندیهو، رئیس اطلاعات نظامی اوگاندا نیز به دلیل نقض حقوق بشر در سازمان متبوعش، مورد تحریم قرار گرفت. ارتش اوگاندا روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این تصمیم مأیوس شده است.

ایران در آستانه از سرگیری مذاکرات در وین برای احیای برجام از ایالات متحده به دلیل اعمال تحریم‌های جدید انتقاد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت:

«حتی در بحبوحه مذاکرات وین، آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند. دو برابر کردن تحریم‌ها اهرمی ایجاد نمی‌کند - و نشانه‌ای است از نبود جدیت و حسن‌نیت در آمریکا.»

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز با انتقاد از تحریم‌های جدید نوشت که آمریکا دستش در مذاکرات هسته‌ای خالی است و به همین دلیل به دنبال شیوه‌های دوران دونالد ترامپ است:

«برخی شواهد حاکی است دولت جو بایدن، در بحبوحه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها با توجه به آنکه ایران دست برتر را در گفت‌وگوها در اختیار دارد قصد دارد به راهبرد آشوب‌سازی دونالد ترامپ برای پیش بردن مطامعش علیه ایران متوسل شود.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای قرار است روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه در وین از سرگرفته شود. آمریکا و کشورهای اروپایی از دور پیشین مذاکرات و دو پیش‌نویسی که ایران ارائه کرده ناامیدند و چشم‌انداز احیای برجام بیش از گذشته تیره و تار شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.