ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالیوان: هر چه ایران در مذاکرات برجام جدیت کمتری داشته باشد کشورهای دیگر بیشتر به هم نزدیک می‌شوند

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که جو بایدن و ولادیمیر پوتین درباره ایران و مسائل هسته‌ای آن صحبت کرده‌ و گفت‌وگوی «سازنده» و «خوبی» داشته‌اند. جیک سالیوان تأکید کرد که هر چه ایران در مذاکرات احیای برجام جدیت کمتری داشته باشد کشورهای دیگر بیشتر به هم نزدیک می‌شوند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در یک نشست خبری گفت جو بایدن و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهور آمریکا و روسیه شب گذشته سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر در مذاکرات مجازی خود درباره اوکراین و مسائل آن به موضوع برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته‌اند. او گفت این دو «گفت‌وگوی خوبی درباره مسئله ایران داشتند و این گفت‌وگو سازنده بود».

سالیوان افزود:

«آمریکا و روسیه پیش از این و حتی در شرایط دشواری همچون سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همکاری کرده‌اند. موقعیت کنونی برهه‌ای است که روسیه و آمریکا می‌توانند برای اطمینان از این که ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، به رایزنی‌‌های دقیق ادامه دهند.»

هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین که اولین دور این مذاکرات با نمایندگانی از دولت جدید ایران است، شامگاه جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شد. در جریان این دور از مذاکرات، ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی که از نظر این کشور باید لغو شوند را به طرف‌های مقابل ارائه کرد که گفته می‌شود تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده است. کشورهای غربی این پیشنهادها را غیرقابل قبول دانسته‌اند و روسیه و چین نیز چندان روی خوشی به آن‌ها نشان نداده‌اند.

جیک سالیوان در پاسخ به این پرسش که ایران در مذاکرات دور هفتم به قدر کافی جدیت نداشت و چه چیزی موجب می‌شود آمریکا فکر کند ایران در دور هشتم مذاکرات جدی خواهد بود و چقدر زمان برای آن نیاز است، گفت:

«هرچه ایران بیشتر پای میز مذاکرات جدیت نشان ندهد، اتحاد میان گروه ۱+۵ بیشتر می‌شود و آن‌ها به‌عنوان طرف مذاکرات بیشتر منزوی خواهند شد. بنابراین، توپ در زمین ایران است که آیا می‌خواهد نشان دهد که جدی است یا خیر.»

این در حالی است که مسئولان حکومتی در ایران معتقدند که این کشورهای غربی هستند که باید جدیت خود را در مذاکرات احیای برجام نشان دهند. در آخرین اظهارنظرها در این‌باره، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام، روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر پس از دیدار با مقام‌های روسی در مسکو گفت:

«ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده است و منتظر گام‌های عملی غرب هستیم.»

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز روز گذشته (سه‌شنبه) پس از نشست مشترک دو ساعت و نیمه این کمیسیون با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه، معاونان و دستیارانش گفت:

«طبق مباحث مطرح‌شده، ایران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکره شده و این طرف مقابل است که باید برای توافق جدیت داشته باشد.»

جیک سالیوان در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا احیای برجام موجب حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی و نیابتی منطقه مانند حزب‌الله لبنان خواهد شد و آیا آمریکا در این دور از مذاکرات وین قصد دارد به موضوع گروه‌های نیابتی ایران بپردازد، گفت:

«از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند، حزب‌الله به ارعاب لبنان و منطقه ادامه داده است. شبه‌نظامیان ایران در عراق و سوریه و یمن به پیش‌روی ادامه داده‌اند. بنابراین، نبودن در توافق هسته‌ای راهکار مناسبی برای موضوع شبه‌نظامیان نبوده است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان این‌که «هیچ موضوع مرتبط با توافق هسته‌ای ظرفیت و توان آمریکا برای پرداختن به این شبه‌نظامیان را کاهش نمی‌دهد»، افزود:

«در پاسخ به حملات انجام‌شده علیه نیروهای آمریکایی در عراق، رئیس‌جمهور بایدن دو بار وارد عمل شده‌ است؛ اقدام نظامی مستقیم در پاسخ به شبه‌نظامیان و تحریم‌ها.»

 سالیوان تأکید کرد که «ایران در نهایت، با سلاح هسته‌ای و با شراکت شبه نظامیانش تهدید بزرگ‌تری نسبت به ایرانی خواهد بود که سلاح هسته‌ای نداشته باشد. بنابراین، ما مصمم هستیم اطمینان بیابیم آن‌ها هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و دیپلماسی بهترین مسیر پیش رو است».

علی باقری کنی روز گذشته (سه‌شنبه) در مسکو اعلام کرد که پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر مذاکرات احیای برجام از سر گرفته خواهد شد. او همچنان بر دو سند پیشنهادی جمهوری اسلامی تأکید کرد و آن‌ها را «مفید» و «سازنده» خواند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقت بگو

    ج.ا ایران بر طبق برجام غنی سازی اورانیون 3.5 درصد نگه داشت با تولید کم و در حد حفط تحقیقات ازمایشی و کلی از تایسیات و امکانات هستهای خراب و یا کنسل یا از پیاده و انبار کرد، این تندروهای غربی و طرفدار ترامپ و اسرائیل بودند کخ ج.ا. ایران مجبور کردنداقدامات با با خروج برجام (امریکا/ترامپ و ادامه اش توسط بایدن) عملا قانون شکنی کردند. بنظرم ایران خیلی دیر اقدام به واکنش زد، حتی میگویند نفوذ خائنان در دولت حسن روحانی، سگینال دادند که اگر ترامپ تحریمهیا ظالمانه (حتی با دارو و غذا رحم نکردند) کاری خاصی نمیکند و این از یک دولت میهن پرست بعید است در مقابل جنایت تحریم تحریم ترامپ که نمی از مردم زا زندگی ساقط کرد این قدر نرم برخورد کند! آمریکا و متحدانش، خسارت چند صد میلیارددی زدند. دولت روحانی کاری نمیکند ،کاری نمیکنند (باید تمام از طریق نیورهیا نیابتی با حملات موشکی و پگهپادی تمام ظرفیت نفتی حوضه جنوب خلیج افرس تهددی و نابود میکرد در همان ماههای اول تا نشان دهد تحریم ایران چه تاوان سنگینی دارد، باید ایران توان زدن ضربات مستقیم به ناف و داخل اروپا و امریکای مزد و الان باید چنین قدرتی درسشت و چتد حرکت بنزد که نشان دهد قرار باشد مردم ایارن اذیت بشوند سرمایه داری بیرحم رغبی هم ضرر خواهد دید)، ادقامات روحانی در قبال ترامپ خیلی دیر بود، باید ایران غنی سازی 90% و فناوری اش در همان سال رسما بای ک مهملت کم (ش ماهه) اعلام میکرد شورع یا برنامه ضربه زنی به منابع غربی-اسرائیلی شدت میبخشید، فروش و مجانی فناوری های پهپادی و موشکی و هسته ای به همه کشورهای ااطرف اروپا و امریکا، غرب متعهد شکن ضد ایارنی تنبه جانمانه میکرد! دروغ آشسکار، غنی سازی اورانیوم تا 20 نیاز نیورگاه تهران است، اما غنی سازی بیشتر60% یا 90% به شرطی خوبست که بشود به کشوری ثالثی فروخت یا از آن در راکتورهای جدید مثلا در راکتور زیردریای بکار برد، معلوم نیست ایران راکتور و ریردریایی اتمی داشته و بتواند بسازد. برای من معلم نیست با این اندک اورانیوم 60% چه غلطی میخواهند بکنند؟! و اصلا چه تاثیری در رفع تحریم دارد، در حالی که من بودم نابود کردن تمام زیرساخت تولید نفت اعراب خائن و دشمن به ایارن موثرتر میدانستم و ضربات مهخلک حملات موشکی حماس و حزب الله به اسرائیل و با خاک یکسان کردن اسرائیل برای رفع تحریم! و فرری دادن همه یهودیان اسرائیل! متااسافنه ترسو بودن و حماقت در نزد بخشی سایتس گذاران ایارن|، باعث شد ترامپ و اسرائیل چنان جسور شود دست ترور افراد ایرانی و خرابکرای کند، هر چند چند حواب دندان شکن گفرتند، ضربات مهلک غربیهای و داعش همپیمان انها در عراق و سوریه و پیشرفت حزب الله در لبنان و حامیان ایران در غزه و یمنف دستاورد خوبی بود. اما اکنون که مذاکرات شروع شده، ج.ا.ایران دست تخیل پردازی بردرارد، تضمینی دائمی برای برجام توقعی احمقانه است، برجام یک توافق است و هر چه دیرتر اجرا شود سود چندانی برای ایران ندارد، البته متقبلا ایران میتواند ضربات مهلکی به منافع غربی در د منطقه بزنند، قطعا ایران باید برنامه موشکی ماهواه بر خود خود ادامه دهد، اما حالا مذاکرات ین شروع شده، بهترین پیشنهاد، بازگشت متقابل و سریع طرفین به برجام و باز کردن کانال بانکی سریع در ازای برگشت ایران به وضعیت 2015 پیشنهاد برد-برد است.