ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۱۴۰۱: ارز ترجیحی حذف می‌شود، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد

لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی رسید. دولت ارز کالاهای ضروری را حذف کرده و شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی را تغییر داده است. سن بازنشستگی نیز دو سال افزایش پیدا خواهد کرد.

اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تحویل شد. از این رقم حدود ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و بالغ بر ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم بودجه عمومی دولت است.

دولت در لایحه پیشنهادی بالغ بر ۱۳۷۰هزار میلیارد تومان منابع عمومی و رقمی افزون بر ۱۳۳۰هزار میلیارد تومان تومان هم برای درآمد اختصاصی وزارت خانه‌ها، تعیین کرده است.

سهم نفت در درآمدهای دولت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. دولت همچنین فروش ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش انواع اوراق بدهی را برنامه‌ریزی کرده است.

تخصیص ۴,۵ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی کشور از دیگر مفاد بودجه سال آینده است. دولت برای تأمین بودجه دفاعی به دستگاه‌های اجرایی این طرح و وزارت دفاع و پشتیبانی، نفت خام برای فروش تحویل خواهد داد.

دولت در لایحه بودجه کسب ۳۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد از صادرات نفت را پیش‌بینی کرده است. نرخ هر یک دلار نیز ۲۳ هزار تومان تعیین شده است. پیشتر یک نماینده مجلس گفته بود که دولت قیمت صادرات ۱,۲ میلیون بشکه نفت در روز را پیش‌بینی کرده است. رقمی که با توجه به تداوم تحریم‌ها دست‌یابی به آن غیر ممکن است.

در این وضعیت ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی همزمان با تحویل لایحه بودجه به مجلس مدعی شد که دولت رشد اقتصادی هشت درصد را هدف‌گذاری کرده است. او همچنین ادعا کرد کاهش نرخ تورم و افزایش عدالت به عنوان دو محور اصلی بودجه در نظر گرفته شده اند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش یارانه نقدی!

از مهمترین نکات بودجه سال آینده حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای ضروری است. دولت پیشتر در لایحه ای دو فوریتی به مجلس حذف ارز ترجیحی را پیشنهاد کرده بود که دو فوریت آن به تصویب مجلس نرسید. حالا در بودجه سال آینده خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای ضروری نخواهد بود.

به جای آن، دولت به منظور جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی،‌ دارو،‌ یارانه نان و خرید تضمینی گندم، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در نظر گرفته است. این یارانه از یارانه نقدی و طرح معیشت جداست و هنوز جزئیات توزیع آن مشخص نشده است. دولت در لایحه بودجه سال آینده ۷۳ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نیز در نظر گرفته است که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به یارانه نقدی و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح معیشت یا همان یارانه بنزینی خواهد بود.

همانند ادوار قبل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شناسایی خانوارهای پردرآمد و حذف یارانه نقدی آنها مکلف شده اند.

همچنین برای کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هم ۳۵ هزار ۶۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

دولت پیش‌بینی کرده است با اصلاح قیمت سوخت صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و غیره، منابع حاصل از فروش گاز در قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

افزایش سن بازنشستگی

در بودجه سال آینده بخشی از قوانین تأمین اجتماعی به زیان کارگران و بازنشستگان تغییر خواهد کرد. نخستین تغییر افزایش دوره اشتغال به میزان دو سال است. در لایحه دولت آمده است حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.

همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

تغییر دوم هم نحوه محاسبه حقوق دوره بازنشستگی است. محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود. تا به حال متوسط حقوق دو سال آخر مبنای حقوق دوره بازنشستگی بود.

پیش از این گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «پایدار سازی تامین اجتماعی» برای افزایش سن و کاهش حقوق دوره بازنشستگی پیشنهاد کرده بودند. دولت اما پیش از بررسی و تصمیم‌گیری در باره این طرح شرایط را برای بازنشستگان سخت‌تر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.