ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وحید جلیلی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی شد

احتمال می‌رود که با این انتصاب از ضریب نفوذ حسین محمدی، رئیس بخش فرهنگی دفتر خامنه‌ای در سازمان صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین و پولدارترین نهاد فرهنگی «نظام» کاسته شود.

پنجشنبه ۲۵ آذر پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما، در حکمی وحید جلیلی از روزنامه‌نگاران اصولگرا و برادر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، را به عنوان قائم مقام خود در امور فرهنگی و «دبیر ستاد تحول» صدا و سیما منصوب کرد.

در حکم جبلی خطاب به جلیلی آمده است:

«انتظار می‌رود برای انجام بسیج حداکثری ظرفیت‌های ارزشمند داخل و خارج سازمان برای ارتقای محتوایی و کیفی برنامه‌ها مطابق ماموریت‌های چهارگانه سازمان در حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دانشگاه آگاهی و معرفت، آوردگان جنگ نرم و مقابله با تحریف و تقنین، آسایشگاه چشم و دل برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها و هنر و قرارگاه پراکنده امید و نشاط تلاش نمایید.»

رئیس صداوسیما در این حکم بر «کاهش موازی‌کاری‌ها، چابک‌سازی و هم‌افزایی حداکثری شبکه‌های سیما و صدا، طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای ارتقای کیفی نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی در رسانه ملی، ارتقای هویت‌محوری و عدالت‌گستری در رویکردها، برنامه‌ها و سازوکارها» تاکید کرده است.

انتقاد از نفوذ «گروه خشن»

در مرداد ۹۸ وحید جلیلی در جشن سالانه انجمن فیلم‌سازان انقلاب اسلامی در مشهد به بهانه انتقاد از سریال «بوی باران» به حسین محمدی، یکی از اعضای کلیدی دفتر خامنه‌‌ای تاخت. او  چهار مدیر و مسئول شناخته شده را هدف قرار داد و آن‌ها را باند قدرت خواند: حسین محمدی، مرتضی میرباقری، عزت ضرغامی و علی عسکری. جلیلی گفته بود:

«تیمی که نزدیک به سه دهه مناصب صداوسیما را بین خود دست به دست کرده‌اند و به طور کاملا اتفاقی همگی بچه‌های دو کلاس از یک دبیرستان در تهران دهه پنجاه‌اند.»

در آن زمان علی عسکری ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشت، میرباقری از معاونان او و حسین محمدی  موثرترین فرد خارج از صداوسیما بر مدیریت آن و ضرغامی هم رئیس اسبق سازمان صدا و سیما بود.

خبرگزاری فارس در مقاله‌‌ای که به زودی حذف شد در حمایت از جلیلی از این گروه به عنوان «گروه خشن» نام برده بود.

حسین محمدی معاون بررسی بیت خامنه‌ای و رابط نهاد‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما با رهبر جمهوری اسلامی است. در هر دوره انتخاب رییس سازمان یکی از نام‌های مطرح، «حسین محمدی» بوده است. با این حال او هیچ وقت به ریاست سازمان نرسید.  

تعابیر تند نسبت به بخش فرهنگی بیت رهبری

محمد سرافراز، رییس پیشین سازمان صداوسیما در کتاب خاطراتش با عنوان «روایت یک استعفا» بار‌ها از نقش پشت پرده حسین محمدی در تحولات سازمان سخن گفته است. سرافراز می‌گوید یکی از اختلافاتش با محمدی بر سر برکناری عبدالعلی علی عسکری معاون فنی وقت صداوسیما بوده است.

علی عسکری پس از استعفای سرافراز رییس سازمان شد. علاوه بر این موضوع مزایده و واگذاری بخش بازرگانی صداوسیما نیز سبب تعمیق اختلافات او با حسین محمدی شده بود. سرافراز در کتاب خاطراتش در اشاره به نقش حسین محمدی و مجتبی خامنه‌ای در برکناری‌اش نوشته است:

«در تعطیلات فروردین ماه ۹۵ [قبل از اعلام استعفا] جلسه‌ای با آقای طائب [رئیس سازمان اطلاعات سپاه] داشتم و گفتم که من تشکر می‌کنم از شما و چون ممکن است آقایان را نبینم، از طرف من از آقای حسین محمدی [معاون بررسی دفتر رهبری] و حاج‌آقا مجتبی تشکر کنید، زیرا زمینه را فراهم کردید که من از صداوسیما بروم و این جای تشکر دارد و من راحت می‌شوم. او به‌جای این‌که تکذیب کند، گفت خوب می‌خواهی بعدش چی کار کنی؟ گفتم بازنشسته می‌شوم.»

حسین صفار هرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد، مهدی محمدی نویسنده روزنامه‌های کیهان و وطن امروز و یاسر جبرائیلی از روزنامه‌نگاران اصول‌گرا مقالاتی را در پاسخ به وحید جلیلی و در حمایت از مواضع و رویکردهای بخش فرهنگی دفتر خامنه‌ای به ریاست حسین محمدی منتشر کرده‌ بودند. این اشخاص در مقالات خود بر وفاداری حسین محمدی به نظام اسلامی و هسته‌ اصلی قدرت تاکید کرده‌ بودند. تابناک در آن زمان پرسیده بود:

«این تعابیر تند نسبت به بخش فرهنگی دفتر رهبر انقلاب و نزدیک شدن نقدها به حلقه یک رهبری، آن هم توسط چنین جریان ریشه در چه دارد؟ چه اتفاقی رخ داده یا برخی در انتظار چه اتفاقی هستند که در این سطح به این شکل علنی و با تندترین تعابیر ممکن ارکان بیت رهبری را متهم می‌کنند؟»

تابناک احتمال داده بود که در طی یک سال ممکن است تحولاتی در مدیریت صدا و سیما بر سر به دست گرفتن قدرت مهم‌ترین و پول‌دارترین رسانه «نظام» اتفاق بیفتد.

 براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به صدا و سیما، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تعیین شد. میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد ۵۶ درصدی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.