ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون نویسندگان ایران: بهبودی در وضع بکتاش آبتین حاصل نشده

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد مسئولیت تأخیر در اعزام بکتاش آبتین به بیمارستان و هر گزندی به جان و سلامت او را متوجه حکومت و به ویژه قوه‌ قضاییه‌ جمهوری اسلامی می‌داند.

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران از یک سال پیش تاکنون به اتهام‌های بی‌اساس در ایران زندانی‌اند. کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بکتاش آبتین که به کووید ۱۹ مبتلا شده، بعد از تعلل مقامات زندان، سرانجام در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت اما بهبودی در وضع او حاصل نشد. کانون نویسندگان می‌گوید:

 «آنچه امروز بر بکتاش آبتین می‌رود حاصل عملکرد مسئولان زندان و البته حکومتی است که با پرونده‌سازی و صدور حکم‌های درازمدت و بی‌پایه مخالفان و معترضان را در خطر مرگ قرار می‌دهد.»

خودداری مسئولان از درمان به موقع آبتین

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. کیوان باژن نیز با اتهامات مشابه اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. آبتین در زندان به کووید-۱۹ مبتلا شد و با بروز علایم بیماری چندین بار به بهداری زندان اوین مراجعه کرد، اما مسئولان او را هر بار به سلول بازگرداندند. کانون نویسندگان ایران می‌نویسد:

«با بالا رفتن تب و فشار خون آبتین، مسئولان زندان او را به ناچار شبانه و بدون اطلاع خانواده و هم‌بندان‌اش به بیمارستان منتقل کردند. تنها پس از پیگیری هم‌بندان و مراجعه‌ی خانواده به زندان بود که مشخص شد آبتین به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. حتی انتقال به بیمارستان نیز باعث نشد که خانواده بتوانند از وضعیت سلامتی و بیماری او مطلع شوند.»

این عضو دربند کانون را با وجود ابتلا به کووید-۱۹ که با تنگنای نفس توام است، به تخت بیمارستان زنجیر کرده بودند. مأموران حتی مأموران امنیتی حتی از پذیرفتن مواد غذایی تهیه شده توسط خانواده‌ نیز امتناع می‌کردند. کانون نویسندگان ایران گزارش می‌دهد که با پیشرفت بیماری و افزایش درگیری ریه، سرانجام تلاش‌های خانواده و وکیل آبتین ثمر داد و مسئولان  ۲۲ آذر با مرخصی او به مدت هفت روز موافقت کردند.   

در روزهای پس از مرخصی سه تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، میلاد جنت، روزبه سوهانی، آیدا عمیدی و یکی از اعضای کانون، حمیده منصوری، و چند تن از دوستان آبتین توانستند دقایقی کوتاه او را ببینند. خانواده و دوستان آبتین امیدوارند مرخصی استعلاجی او تمدید شود و بیش از این اخلالی در روند درمان ایجاد نشود.

قوه قضائیه مسئول است

بنا به گزارش کانون نویسندگان ایران با وجود تلاش‌های کادر درمان در وضعیت بکتاش آبتین بهبودی حاصل نشده است. در روزهای نخست ابتلا که او می‌بایست تحت درمان قرار می‌گرفت، مسئولان زندان اوین از درمان او سر باز زدند تا اینکه بیماری بیش از حد پیشرفت کرد. فشارهای روانی هم قطعاً در پیشرفت بیماری بی‌تأثیر نبوده است.  

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد مسئولیت تأخیر در اعزام بکتاش آبتین به بیمارستان و هر گزندی به جان و سلامت او را متوجه حکومت و به ویژه قوه‌ قضاییه‌ جمهوری اسلامی می‌داند.

انجمن قلم آمریکا در شهریور سال جاری جایزه آزادی نگارش را به خاطر التزام بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی به آزادی بیان و عقیده به آن‌ها اهدا کرد.   

کانون نویسندگان ایران پیش از این نگرانی خود را در مورد سلامت بکتاش آبتین و دیگر اعضای در بند خود، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی ابراز کرده بود. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که ۵ مهر سال جاری منتشر کرد نوشته بود:

«در این یک سال [در دوران حبس اعضای زندانی کانون] حکومت با تشدید غارتگری و فساد سیستماتیک خود بر فقر و فلاکت مردم افزوده است و در پاسخ به آزادی‌خواهی، حق‌طلبی و مطالبه‌گری آن‌ها، زندان‌ها را از معترضان و منتقدان انباشته است. در مقابل خواست اجتماعی "آزادی بیان و اندیشه و نشر بی هیچ حصر و استثنا برای همگان" نیز پاسخ حاکمان مثل همیشه جز سرکوب نبوده است. دفاع از آزادی بیان، مخالفت با سانسور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به صدور حکم‌های سنگین برای سه نویسنده انجامید.»

کانون نویسندگان ایران در ادامه این بیانیه یادآوری کرده بود:

«اجرای حکم زندان خندان، آبتین و باژن به‌رغم اعتراض‌های مردم آزادی‌خواه، افکار عمومی و مراجع حق‌طلب بین‌المللی، حتی در شرایط اوج همه‌گیری ویروس کرونا و کشتار هر روزه‌ی ناشی از آن، چیزی جز ادامه‌ی همان سیاست قتل‌های سیاسیِ زنجیره‌ای و به خاموشی کشاندنِ نویسندگان و دگراندیشان نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.