ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق برای حل اختلاف‌های آبی هیئتی به ایران اعزام می‌کند

تالاب الحویزه عراق که ادامه تالاب هورالعظیم ایران است و آب رودخانه کرخه به آن می‌ریزد، به دلیل قطع آب از سوی ایران دچار خشکسالی شده و امکان دارد از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج شود. وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که برای مذاکره و حل این مسئله به‌زودی هیئتی از عراق به ایران خواهد رفت.

به‌گزارش خبرگزاری عراق، وزارت منابع آبی این کشور خبر داد که به‌زودی هیئتی از این کشور برای مذاکره برای رهاسازی آب به سمت تالاب الحویزه، به ایران می‌رود.

این وزارت‌خانه می‌گوید بحران کم‌آبی در تالاب الحویزه، واقع در دو استان میسان و بصره به دلیل توقف ورود آب از سوی ایران بروز کرده است.

حاتم حمید، مدیرکل مرکز ملی مدیریت منابع آبی عراق در این‌باره گفت:

«هشت ماه است که آب از سوی ایران به روی تالاب الحویزه قطع شده و این امر کاهش سطح آب را در پی داشته و افزایش گرمای هوا نیز موجب تبخیر بالای آب و شدت گرفتن بحران شده است.»

به‌گفته حاتم حمید، وزارت منابع آبی عراق آب رودخانه الکحلاء را به سمت تالاب الحویزه رها کرده اما این اقدام کافی نیست و تا زمانی که آب سیلاب از ایران جاری نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مرکز ملی مدیریت منابع آبی عراق افزود:

«به دلیل کمبود آب که سه سال است ادامه دارد، سطح ذخیره‌سازی محدود است و امکان رهاسازی آب کافی وجود ندارد و ما در تلاشیم از سیلاب‌های جاری از رودهای ایران و سیلاب جاری از جویبارهای واسط و دیالی ناشی از رود دجله استفاده کنیم.»

روز گذشته، دوشنبه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر، نجله الطائی، مدیر تالاب‌ها و مدیریت پایدار مناطق زیست‌محیطی عراق گفت:

«احتمال دارد تالاب الحویزه که در سال ۲۰۱۶ به فهرست میراث جهانی یونسکو وارد شد به دلیل کاهش سطح آب و خشک شدن و در نتیجه نابودی تنوع بیولوژیکی موجود در آن از این فهرست خارج شود.»

او افزود:

«عراق نمی‌تواند وارد پیمان‌های بین‌المللی شود و پس از آن به‌راحتی دست از آن بردارد چرا که پس از ورود این مناطق به فهرست میراث جهانی، برخی سازمان‌های بین‌المللی پروژه‌های حمایتی و مالی برای تالاب تدوین کرده‌اند.»

با این حال حاتم حمید در این‌باره گفت یونسکو از کم‌آبی تالاب الحویزه آگاه است و آن را از فهرست میراث جهانی خارج نخواهد کرد زیرا دلایل کم‌آبی آن از سوی عراق و عمدی نیست بلکه به دلیل کاهش آب ورودی به آن است.

حمید همچنین افزود طرحی برای استفاده از آب باران و سیلاب و سایر آب‌ها برای هدایت به سمت این تالاب وجود دارد اما به همکاری ایران و جاری شدن آب از دو رود الطیب و دویریج به این تالاب نیاز داریم.

پیش از این وزارت آب عراق اعلام کرده بود که قصد دارد از ایران به خاطر نقض قوانین‌ بین‌المللی و بستن ورودی‌های دجله و فرات به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند.

این وزارتخانه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر جاری درخواست شکایت از ایران را تکمیل و آن‌ را به وزارت خارجه عراق ارسال کرد تا این وزارتخانه درباره تسلیم شکایت‌نامه به دیوان بین‌المللی دادگستری تصمیم‌گیری کند.

احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق پیشتر گفته بود ایران آب ۴۲ رود را که به عراق وارد می‌شوند، بدون هشدار قبلی قطع کرده و به بحران حاد خشکسالی در جنوب این کشور دامن زده است.

پیش از این نیز حسن صفار، رئیس مرکز ملی منابع عراق از سدسازی‌های ایران انتقاد کرده و گفته بود که تهران بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی، قواعد آب‌های مشترک را رعایت نمی‌کند. ایران و عراق بر سر حق‌آبه اقلیم کردستان نیز اختلاف دارند. مسئولان ایران هم‌زمان با عید فطر، جریان آب رود «زاب کوچک» به کردستان عراق را بدون اطلاع قبلی مسدود و زندگی زندگی کشاورزان کرد را مختل کردند.

عراق علاوه بر ایران، سدسازی در ترکیه و سوریه را هم عامل کاهش سطح رودخانه‌های خود می‌داند و هشدار داده است نرخ ورود آب به عراق تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰ درصد خواهد رسید.

عراق نیز مانند ایران با کمبود آب و اعتراضات ناشی از آن روبه‌روست اما به همان صورت با این مسئله به صورت امنیتی برخورد کرده و معترضان را سرکوب می‌کند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.