ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۲۶ درصدی زنان سرپرست خانوار در کشور: ۹۳ هزار زن سرپرست خانوار تنها در سیستان و بلوچستان

محوری‌ترین دلیل گسترش شمار زنان سرپرست خانوار، توسعه نیافتگی فراگیر منطقه است و درحقیقت این فقر است که توانمندی زنان سرپرست خانوار را در  مواجهه با مسایل معیشتی با مشکل روبه‌رو ساخته است.

زهرا ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفته گزارش آمارهای رسمی در ارتباط با زنان سرپرست خانوار نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر تعداد خانوار دارای سرپرست زن افزایش حدود ۸، ۲۶ درصدی داشته است و  سیستان و بلوچستان با ۱، ۲۰ درصد بیشترین زنان گروه یاد شده را به خود اختصاص داده‌ است، سیستان و بلوچستان ۹۳ هزار زن سرپرست خانوار دارد.

به گفته ابراهیمی به طور کلی جمعیت فعال زن سرپرست خانوار رشد ۶، ۲۳ درصدی داشته و جمعیت شاغل زنان خانوار نیز در بازه مذکور با رشد ۱، ۲۳ درصدی همراه بوده است.

او محوری‌ترین دلیل گسترش شمار زنان سرپرست خانوار را، توسعه نیافتگی فراگیر منطقه دانسته و گفته درحقیقت این فقر است که توانمندی زنان سرپرست خانوار را در مواجهه با مسایل معیشتی با مشکل روبرو ساخته است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان  گفته بسیاری از زنان استان به ویژه ساکنان روستاها و سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل فقدان تحصیلات دانشگاهی و مهارت‌های زندگی و همچنین شغل مناسب از امنیت مالی بی‌بهره بوده و در تامین اصلی‌ترین مایحتاج زندگی خود به شوهران‌شان وابستگی شدید دارند و مسایلی نظیر اعتیاد و... به چالش های پیرامون آنان دامن زده است.

همچنین  پاندمی کرونا نیز محدودیت های این گروه از زنان را بیشتر کرده و با تغییر مناسبات اجتماعی و اقتصادی متاثر از این بحران، این جامعه برای امرار معاش با مشکلات زیادی روبرو شده است.

ابراهیمی گفته: «این گروه از زنان اغلب با عوامل آسیب‌زایی همچون تبعیضات فرهنگی، ضعف دسترسی به فرصت‌های شغلی، بی‌سوادی یا کم‌سوادی، نداشتن درآمد مستمر و مشکلات روحی و روانی مواجهند که در صورت فقدان حمایت‌های همه‌جانبه، هزینه‌های آسیب‌زایی را به جامعه تحمیل خواهند کرد.»

او ثبت نشدن رسمی ازدواج های سنتی و شرعی را از مشکلات دیگر در این زمینه خوانده و گفته این گونه ازدواج‌ها بار مضاعفی را بر دوش زنان خواهد گذاشت چرا که اکثریت کسانی که به صورت سنتی ازدواج می‌کنند از دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند و علاوه بر اینکه بد سرپرست تلقی می‌شوند، در صورت طلاق یا فوت همسر، باز هم از منظر قانونی هیچ گونه حقوقی نخواهند داشت.

ازدواج زنان با مردان غیر ایرانی در استان‌های مرزی که فقر اقتصادی از عمده دلایل آن است نیر باعث می‌شود که زنان از  هیچ گونه حقوقی برخوردار نشوند و با فوت یا ترک همسر سرپرستی زندگی و کودکانی که شناسنامه ندارند بر عهده آنها باقی می‌ماند.

سیستان و بلوچستان جزو چهار استان نخست کشور در تعداد ازدواج دختران درسنین پایین است، که علاوه بر این که پدیده کودک مادری را رقم می‌زند، منجر به نابسامانی‌های فراوانی در نهاد خانواده شده و در صورت ترک همسر ،سن زنان سرپرست خانوار را به زیر ۲۰ سال می رساند که خود مقدمه ای برای افزایش مشکلات این گروه از زنان است.

بر اساس آمارهای منتشره از سوی نهادهای مسوول بسیاری از زنان سرپرست خانواده در سیستان و بلوچستان دارای سواد پایین و عدم مهارت هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.