ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سال گذشته ۴۵ خبرنگار در جهان کشته شدند

هرچند تعداد روزنامه‌نگارانی که در سال ۲۰۲۱ کشته شدند در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته اما همچنان نگرانی‌ها از سرکوب روزنامه‌نگاران بالاست.

سازمان دیده بان رسانه می‌گوید در سال ۲۰۲۱، ۴۵ خبرنگار کشته شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید این «یکی از کمترین آمار مرگ‌ومیر» بوده است که طی هر سال ثبت کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) می‌گوید در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۵ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و می‌افزاید که این «یکی از پایین‌ترین تلفات» بوده است که طی هر سال ثبت کرده است.

این تلفات شامل ۹ نفر در افغانستان است؛ بیشترین تعداد در یک کشور. هشت مورد دیگر در مکزیک، چهار مورد در هند و سه مورد در پاکستان بوده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد: «اگرچه این کاهش خبر خوشایندی است، اما در مواجهه با خشونت‌های مستمر اندک است.»

گزارشگران بدون مرز (RSF) دو هفته پیش آمار مشابهی از قتل ۴۶ روزنامه نگار را اعلام کرد و همچنین آن را پایین‌ترین رقم از زمان آغاز گزارش‌های خود در سال ۱۹۹۵ عنوان کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اضافه کرد که کارکنان رسانه «بیشتر به دلیل افشای فساد، جنایت و سوء‌استفاده از قدرت در جوامع، شهرها و کشورهای خود کشته می‌شوند.»

با نگاهی به آمار منطقه‌ای، آسیا- اقیانوسیه با ۲۰ کشته مرگبارترین قاره بود. قاره آمریکا با ۱۰ نفر در رتبه دوم مرگبارترین‌ها قرار گرفت. در رتبه سوم آفریقا با هشت قرار داشت.

در اروپا شش روزنامه‌نگار کشته شدند، در حالی که در خاورمیانه و کشورهای عربی فقط یک روزنامه‌نگار کشته شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «خطرات مرتبط با درگیری‌های مسلحانه در سال‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا روزنامه‌نگاران کمتری قادر به گزارش در محل هستند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تهدید حکومت، باندهای جنایتکار و کارتل‌های مواد مخدر از محله‌های فقیر نشین مکزیک تا خیابان‌های شهرهای اروپایی در یونان و هلند همچنان در حال افزایش است.»

آنتونی بلنگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، حمایت این سازمان از کنوانسیون سازمان ملل متحد برای حمایت از روزنامه‌نگاران را برای «تضمین مسئولیت پذیری در قبال قتل روزنامه‌نگاران» تکرار کرد.

سال ۲۰۲۱ همچنین سال سرکوب خبرنگاران بود.

بر اساس گزارش جدید کمیته غیرانتفاعی حمایت از روزنامه نگاران (CPJ)، تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد جهانی رسید. این سازمان گفته تا اول دسامبر سال گذشته، ۲۹۳ خبرنگار در سراسر جهان زندانی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.