ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناآرامی‌ها در کازاخستان؛ شماری از معترضان کشته شدند

ناآرامی‌های کازاخستان با گران شدن سوخت شعله‌ور شد. خبرها حاکی از درگیری‌های شدید در آلماتی است. پلیس می‌گوید معترضان به ساختمان‌های دولتی حمله کردند. چندین نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

به‌رغم محدودیت در دریافت گزارش‌های مستقل، خبرگزاری‌های جهان از ناآرامی‌های جدید در کازاخستان خبر دادند. شامگاه چهارشنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه و صبح پنج‌شنبه ۱۶ دی / ۶ ژانویه آلماتی بزرگترین شهر این کشور شاهد درگیری‌های شدید مأموران امنیتی و نیروهای ارتش با مردم معترض بود.

چندین خبرگزاری به نقل از سلطنت آذربیک، سخنگوی پلیس کازاخستان گزارش داده‌اند که معترضان سعی کردند به ساختمان‌های اداری و چندین ساختمان پلیس در شهر آلماتی یورش ببرند. پلیس و حکومت از معترضان به‌عنوان «اغتشاشگر» یاد کرده‌اند. آذربیک گفته است «ده‌ها مهاجم حذف شدند».

براساس گزارش‌های منتشرشده حدود ۳۰۰ سرباز میدان روبه‌روی شهرداری آلماتی را محاصره کرده بودند.

تاکنون مقامات دولتی رسماً کشته شدن ۸ افسر پلیس و سرباز را تأیید کرده‌اند و اطلاعاتی در مورد تلفات غیرنظامیان منتشر نشده است. گفته می‌شود ده‌ها نفر از معترضان به دست ارتش کشته شدند. ارتش چهارشنبه شب وارد عمل شد. از آن زمان تاکنون، عملیات علیه تظاهرکنندگان در بخش‌های مختلف شهر آلماتی جریان دارد.

از ساکنان شهر خواسته شده است در مکان‌های امن بمانند و از آمدن به خیابان‌ها پرهیز کنند.

رویترز گزارش داد که چندین نفربر زرهی و ده‌ها نیروی ارتش صبح پنج‌شنبه وارد میدان اصلی آلماتی شدند. به گفته شاهدان عینی، با نزدیک شدن نیروهای نظامی به جمعیت صدای تیراندازی شنیده شد، اما بعد میدان آرام شد.

این ناآرامی‌ها که از یکشنبه گذشته، یک روز پس از دو برابر شدن قیمت سوخت گاز مایع در ژانائوزین، مرکز صنعت نفت در استان غربی مانگیستائو آغاز شد.

بسیاری از مردم کازاخستان به‌دلیل گرانی مجبور شده‌اند سوخت خودروهای خود را به گاز مایع تبدیل کنند. با این حال قیمت سوخت گاز مایع خودروها از ابتدای سال جاری میلادی ۱۲۰ تنگه (واحد پول کازاخستان، معادل ۰,۲۷ دلار) در هر لیتر افزایش یافت. این افزایش قیمت خشم مردم را برانگیخت.

تلویزیون دولتی کازاخستان روز پنج‌شنبه گزارش داد که بانک ملی این کشور تصمیم گرفته است تا فعالیت بانک‌ها را برای ایمنی کارکنانش متوقف کند. اینترنت نیز در بیشتر نقاط کشور قطع است.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از روسیه، کازاخستان، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان و دو کشور ناظر افغانستان و صربستان که یک ائتلاف نظامی امنیتی به رهبری مسکو است اعلام کرد که نیروهایی به کازاخستان اعزام خواهند شد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس فعلی سازمان پیمان امنیت جمعی، در این‌باره گفت: «این تصمیم برای تثبیت وضعیت اتخاذ شد». علاوه بر ارمنستان و روسیه، سایر جمهوری‌های شوروی سابق نیز به این سازمان تعلق دارند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری کازاخستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود.  توکایف معتقد است که خارجی‌ها در ناآرامی‌های این کشور دست دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.