ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه روند نزولی لیر ترکیه ــ صاحبان کسب‌و‌کار خواهان اصلاح سیاست اقتصادی‌اند

نرخ تورم سالانه در ترکیه به ۳۶,۱ درصد رسیده است. راهکارهای دولت برای کاهش آن کماکان به جایی نرسیده‌اند.

لیر ترکیه پنج‌شنبه ۶ ژانویه بار دیگر ۱,۷ درصد سقوط کرد. با افزایش تورم که نرخ کنونی آن در ۱۹ سال اخیر بی‌سابقه است، سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار نگران‌اند.

هر دلار آمریکا پنج‌شنبه صبح برابر با ۱۳,۸۹ لیر معامله شد و در نهایت تا پایان روز به ۱۳,۷۴۵ لیر رسید.

لیر ترکیه سال گذشته ۴۴ درصد ارزش خود را از دست داد و به پایین‌ترین ارزش خود در طول زمامداری رجب طیب اردوغان از ۲۰۰۲ تا کنون رسید.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سیمونه کاسلوسکی، رئیس انجمن صنعت و تجارت ترکیه (TUSIAD)، چهارشنبه ۵ ژانویه از ضرورت تغییر روند سیاستگذاری اقتصادی در این کشور سخن گفت. او با اشاره به افزایش تورم سالانه تا ۳۶,۱ درصد پرسید که «اگر گام‌های برداشته‌شده [توسط دولت] صحیح هستند، چرا تورم این‌قدر بالاست؟»

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه سپتامبر گذشته رئیس بانک مرکزی این کشور را تغییر داد تا برنامه‌اش برای کاهش نرخ بهره بانکی را بدون مخالفت پی بگیرد.

اقتصاددانان و روسای سابق بانک مرکزی ترکیه، کاهش نرخ بهره را تصمیمی اشتباه در زمانی اشتباه دانسته‌اند. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که این بحران سبب خواهد شد تا تورم در ترکیه در اواسط سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد برسد. تورم ماهیانه در دسامبر به ۳۰ درصد رسیده بود.

کاسلوسکی با توجه به این سیاست گفته است که علی رغم کاهش نرخ بهره بانکی و سیاست حمایتی در حفظ ارزش لیر در برابر دلار برای سپرده‌ها، نرخ‌های بهره بازار در حال افزایش است. او هشدار داده که شاید ترکیه «تصویر بزرگ‌تر را نمی‌بیند و صرفاً در حال انجام راه‌حل‌های کوتاه‌مدت موقتی است».

رئیس انجمن صنعت و تجارت ترکیه هشدار داد که «زمان باارزش است. و هزینه استفاده مناسب از این زمان الان برای ما به عنوان یک کشور از همیشه بالاتر است.»

برای کاستن از دامنه این بحران، اردوغان چند هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از سپرده‌هایی که به صورت لیر در بانک قرار دارند در برابر کاهش نرخ برابری‌شان با ارزهای خارجی حفاظت می‌کند. همین تصمیم سبب شد تا ارزش لیر ترکیه ۵۰ درصد افزایش یابد. اما این سیاست نیز هنوز نتوانسته جلوی کاهش ارزش نرخ ارز را بگیرد.

دولت ترکیه همچنان برای خروج از بحران سیاست‌های دیگری را پیش گرفته است. به گزارش رویترز،  بانک مرکزی چهارشنبه برای نخستین بار در بیش از یک سال اخیر ۳۰۰ میلیون لیره اوراق بهادار بانکی مربوط به ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ را از دولت خریداری کرد و بازده یا سود اوراق بهادار را که اوایل هفته جاری به شدت بالا رفته بود، کاهش داد.

با وجود این‌ها، اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند تورم هنوز در سال جاری افزایش بیشتری خواهد یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.