ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین همچنان عمیق است

دیپلمات‌های آمریکایی و روس سرانجام در ژنو بر سر سرنوشت اوکراین و نفوذ ناتو در شرق اروپا با یکدیگر گفت‌وگو کردند. طرفین یک‌‌صدا این مذاکرات را «مفید» و بسیار حرفه‌ای» توصیف کردند و در همان حال یادآوری کردند که در جهت حل اختلافات اساسی به پیشرفت محسوسی دست نیافته‌اند.

گفت وگو بین آمریکا و روسیه درباره اوکراین هشت ساعت به دراز کشید. طرفین نقطه نظرات خود را درباره بحران اوکراین و درباره امنیت اروپا به طور کلی ارائه دادند. ادامه گفت‌وگوها به چهارشنبه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی در بروکسل موکول شد.

روسیه که در مرزهای شرقی اوکراین صد هزار نیروی نظامی مستقر کرده است  خواهان تضمین امنیتی مبنی برای عدم گسترش ناتو در شرق اروپا و در اوکراین است. آمریکا می‌گوید تضمینی در کار نیست اما فعلاً ناتو علاقه‌ای به گسترش قلمرو خود ندارد.

 وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس هیأت مذاکره کننده آمریکا در ژنو در جمع خبرنگاران گفت:

 «امروز بحث‌ها و گفت‌وگوهای مفیدی داشتیم که به مشخص شدن راهی که پیش روی ما قرار دارد کمک می‌کند.»

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت:

«گفت‌وگوها دشوار، طولانی، بسیار حرفه‌ای، عمیق و ملموس بود، بدون تلاش برای صاف کردن گوشه‌های تیز.استنباط ما این است که طرف آمریکایی پیشنهادهای روسیه را جدی تلقی کرده و عمیقاً آن‌ها را مطالعه کرده است.»

شرمن همچنین به آمادگی نمایندگان روسیه برای مذاکره اشاره کرد و گفت آنها در مورد «چیزهایی که اولویت روسیه نیستند» هم گفت‌وگو کردند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود که محدودیت رزمایش‌های نظامی و تعداد استقرار موشک‌ها به بحث گذاشته شد اما آمریکا در همان حال با درخواست روسیه که اوکراین هرگز به عضویت ناتو درنیاید مخالفت و تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره این موضوع حق حاکمیتی این کشور است. شرمن گفت:

«ما در مورد رد پیشنهادهای امنیتی [روسیه] که برای آمریکا منافعی در برندارد، قاطعانه عمل کردیم. ما به کسی اجازه نمی‌دهیم سیاست درهای باز ناتو را به چالش بکشد.»

برای روسیه یک ضرورت، برای آمریکا مطلقا غیر قابل قبول

ریابکوف پذیرفت که گفت‌وگوها «ناامیدکننده نبود» اما در همان حال به تأکید یادآوری کرد که روسیه در دستیابی به اهداف کلیدی خود در دو متن پیشنهادی به آمریکا و ناتو مبنی بر آنکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از پذیرش عضویت کشورهایی مانند اوکراین و گرجستان خودداری کند هیچگونه پیشرفتی به دست نیاورده است.  

ریابکوف گفت که تعهد ناتو مبنی بر عدم گسترش بیشتر، محدود کردن استقرار تسلیحات در کشورهای هم‌مرز با روسیه، و عدم پذیرش درخواست عضویت کشورهایی مانند اوکراین و گرجستان برای مسکو الزامی است و عقب‌نشینی از این خواسته‌ها میسر نیست. ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت:

«متأسفانه در برخی موضوعات با هم اختلاف نظر داریم: چیزی که برای ما کاملاً ضروری است، برای آمریکایی‌ها مطلقاً غیرقابل قبول است.»

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که مسکو نمی‌خواهد مذاکرات ماه‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد و تاکید کرد که مسکو از خواسته‌های خود از ناتو برای بازگرداندن نیروها و زیرساخت‌های خود در اروپای شرقی به سطوح قبل از ۱۹۹۷ پایبند خواهد ماند. ریابکوف گفت:

«باید یک گام واقعی به سمت روسیه برداشته شود. این گام را هم ناتو باید بردارد.  اگر این اتفاق نیفتد، مایل نیستیم شرایطی به وجود بیاید که امنیت کشورهای اروپایی و کل قاره اروپا تضعیف شود.»

ریاکوف در ادامه افزود که طرفین به نشست روز چهارشنبه در مقر ناتو در بروکسل به عنوان آزمونی در این جهت می‌نگرند که آیا روسیه می‌تواند با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به تفاهم برسد یا خیر.  

ریاکوف یک بار دیگر یادآوری کرد که روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد و همه تحرکات نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین در خاک آن کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت روسیه با عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش و انتقال آن‌ها به پادگان‌ها می‌تواند ثابت کند که قصد حمله به اوکراین را ندارد.

نشست ناتو با روسیه روز چهارشنبه با حضور نمایندگانی از سازمان همکاری و امنیت اروپا و همچنین نمایندگانی از کشورهای اروپایی که عضو ناتو، از جمله فنلاند و سوئد نیستند، برگزار می‌شود.   

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.