ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشی از گسترش اومیکرون در جهان − نمونه اروپا: احتمال ابتلای نیمی از مردم آن

گزارش از ایران و همسایگانش، اروپا، آفریقا و آمریکا. همه خبرها حاکی از گسترش سریع ابتلا به اومیکرون هستند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده  نیمی از مردمی که در اروپا زندگی می‌کنند احتمالا ظرف دو ماه آینده به سویه اومیکرون بیماری کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد. 

هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه ۱۱ ژانویه در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت سویه سریع‌الانتقال اومیکرون، که سویه غالب در غرب اروپا است، اکنون به کشورهای حوزه بالکان نیز گسترش یافته است.

به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از اروپایی‌ها ظرف ۶ تا ۸ هفته آینده به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. 

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا حدود ۹۰ درصد از قدرت مبتلا کردنش را ظرف ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض هوا از دست می‌دهد. بخش عمده‌ای از این کاهش در ۵ دقیقه نخست روی می‌دهد. این یافته بر اهمیت تهویه ، فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در مناطق شلوغ و متراکم بار تاکید می‌کند.

بر اساس مدل محاسباتی موسسه  IHME پیش بینی می‌شود که اوج ابتلا در اروپا در نیمه ژانویه ( آخر این هفته) با ۱۲ میلیون ابتلا در روز رخ دهد. کمی بعد موج گسترش به کشورهای آسیای میانه و همسایگان شمالی ایران نیز خواهد رسید. سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داده که تکرار واحد سوم ( دوز بوستر) استراژی بادوامی علیه سویه‌های جدیدی که درراهند، نیست. با وجود آنکه در هفته نخست ژانویه ۷ میلیون مورد ابتلا در اروپا ثبت شده، اما شمار موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹  در اروپا به مدد واکسیناسیون گسترده ثابت مانده است.

فرانسه : صدها هزار مورد ابتلای روزانه

هلند، واقع در غرب اروپا، همچنان در تعطیلی کامل بسر می‌برد و به جز مشاغل ضروری نظیر فروشگاه های مواد غذایی و خدمات پزشکی کسب و کارها بسته هستند. هلند از دسامبر تزریق واحد سوم واکسن را شروع کرده و در هفته نخست به رکورد بیش از ۵ میلیون تزریق در روز رسید.

در آلمان همچنان محدودیت‌هایی برقرار است، از جمله اینکه مردم برای ورود به رستوران و بار و برخی مراکز خدماتی مجبور به ارائه گواهی واکسیناسیون هستند.

در فرانسه موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به رکورد تازه‌ای رسیده است. تنها در روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه  بیش از ۳۶۸ هزار مورد به ابتلا ثبت شد. در حالی که سویه اومیکرون سبب شعله ور شدن موج پنجم بیماری در فرانسه شده هر روز تست کرونای شمار بیشتری از فرانسوی‌ها مثبت می‌شود.

قرار است دولت فرانسه از نیمه ژانویه محدودیت‌های بیشتری برروی افرادی که واکسن نزده‌اند اعمال کند. در صورت تصویب این برنامه افراد واکسینه نشده اجازه رفتن به رستوران، اماکن فرهنگی و استفاده از وسایل نقلیه برای سفرهای طولانی را نخواهند یافت.

در کشورهای غرب اروپا در فرانسه نرخ واکسیناسیون بالا و بیش از ۷۴ درصد است. در هلند ۷۲ درصد و در آلمان ۷۱ درصد مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند.

آمریکا: رکورد ۱۴۶ بستری در بیمارستان

در آمریکا روز سه‌شنبه (۱۱ ژانویه) شمار موارد بستری شدن در بیمارستان به رکورد تازه‌ای رسید و در این روز تقریبا ۱۴۶ هزار بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شدند.

بنابر اعلام اداره بهداشت و خدمات انسانی، از هر پنج تخت بیمارستان در آمریکا یکی توسط بیماران کرونایی اشغال شده است. اغلب موارد جدید ابتلا در آمریکا را به سویه اومیکرون نسبت داده‌اند. 

بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌يو) در آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری شلوغ است. بیش از ۸۰ درصد از حدود ۸۱ هزار تخت آی‌سی‌يو اکنون پر شده است. بر این قرار ۲۴ هزار تخت در اشغال بیماران کرونایی است. آمار نشان می‌دهد تنها در عرض یک هفته ۶۰ درصد میزان مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

آمریکا ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از ۶۱ میلیون و ۵۰ هزار نفر تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۸۳۹ هزار بیمار جان باخته‌اند.

نزدیک به ۶۳ درصد جمعیت کاملا واکسینه هستند و یک سوم جمعیت آمریکا هم تا کنون واحد سوم ( بوستر) واکسن را دریافت کرده‌اند. 

همسایگان ایران: نرخ ابتلا بالا و نرخ واکسیناسیون پایین

ترکیه این هفته تنها در عرض ۲۴ ساعت با ثبت بیش از ۷۴ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ به رکورد جدیدی رسید. در ماه دسامبر شمار موارد روزانه ابتلا به طور متوسط ۲۰ هزار مورد بود و اینک به مدد سویه اومیکرون تقریبا چهار برابر شده است. وزارت بهداشت این کشور نسبت به گسترش اومیکرون که سویه غالب است هشدار داده است.

ترکیه در میان همسایگان ایران نرخ واکسیناسیون نسبتا بالایی دارد. بیش از ۶۱ درصد شهروندان ترکیه به طور کامل واکسینه شده‌اند. این در حالی است که در عراق تنها ۱۴ درصد و در افغانستان کمتر از ۱۰ درصد مردم هر دو واحد واکسن را دریافت کرده‌اند. در پاکستان حدود ۳۳ درصد بطور کامل واکسینه شده‌اند.

اسرائیل: قرنطینه بیماران کوتاه می‌شود

اسرائیل اعلام کرده دوران قرنطینه برای بیمارانی که علائم مشهود بیماری در آن‌ها دیده نمی‌شود، اما نتیجه تست‌شان مثبت بوده از ۱۰ روز به ۷ روز کاهش می‌یابد. بر اساس دستور العمل جدید وزارت بهداشت اسرائیل کسانی‌ که علائم بیماری را دارند باید همچنان ۱۰ روز در قرنطینه بمانند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که نتایج یک مطالعه جدید نشان داد احتمال رشد ویروس هفت روز پس از ابتلا حدود ۶ درصد است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل هشدار داده که در جریان موج اخیر اومیکرون احتمالا بین ۲ تا ۴ میلیون نفز از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائیل به کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد.

اسرائیل از آغاز پاندمی حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ داشته و از این میان هشت هزار نفر جان باخته‌اند.

نرخ واکسیناسیون در اسرائیل حدود ۶۵ درصد است. 

ایران و گسترش اومیکرون

در حالی‌که روند واکسیناسیون در ایران ادامه دارد، سویه اومیکرون در چندین استان ایران مشاهده شده است. استان‌های تهران، البرز، گیلان، سمنان، خراسان رضوی، هرمزگان، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی، فارس، بوشهر، قم و یزد از جمله استان‌هایی هستند که سویه اومیکرون در آنها مشاهده شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران ویروس کرونایی  در ایران به بیش از  ۶ میلیون و ۲۱۰ هزار نفر رسید و نزدیک به  ۱۳۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درایران جان خود را از دست داده‌اند. برخی منابع تحقیقی شمار مبتلایان و قربانیان بیماری در ایران را بسیار بیش از ارقام اعلام شده می‌دانند و می‌گویند ارقام واقعی ابتلا و مرگ چندین برابر است.

مقام‌های بهداشتی ایران می‌گویند که بیش از ۱۶۰۰ بیمار کرونایی در حال حاضر در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

مجموع واکسن‌های کرونا تزریق شده در ایران بیش از ۱۲۴ میلیون واحد است و حدود ۶۱ درصد جمعیت ایران هر دو واحد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آفریقای جنوبی و اومیکرون

آفریقای جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که موارد ابتلا به سویه اومیکرون در آن گزارش شد. اینک نتایج اولیه دو مطالعه بالینی که در این کشور صورت گرفته نشان می‌دهد که سویه اومیکرون نرخ بالاتری از «بیماران بی‌علائم» را دارد، این یافته به نوعی دلیل فراگیری سریع این سویه در سراسر جهان را توجیه می‌کند. 

بر اساس یکی از این دو مطالعه که ماه گذشته و در زمان اوج گسترش بیماری در آفریقای ‌جنوبی صورت گرفت شمار زیادی از افرادی که نتایج تست کرونای آنها مثبت بود در مقایسه با مطالعه بالینی قبلی، علائمی از بیماری در آنها دیده نمی‌شد و یا علائم بسیار ملایم بودند.

نرخ واکسیناسیون در آفریقای جنوبی هرچند پایین حدود ۲۷ درصد است، اما باز هم از اغلب کشورهای دیگر قاره آفریقا بالاتر است. در کشورهایی از جمله کنیا، گابون، غنا و کنگو کمتر از ۱۰ درصد مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند.

کاهش قدرت سرایت کووید پس از ۲۰ دقیقه ماندن در هوا

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در دانشگاه بریستول صورت گرفته نشان می‌دهد که ویروس کرونا حدود ۹۰ درصد از قدرت مبتلا کردنش را ظرف ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض هوا از دست می‌دهد. بخش عمده‌ای از این کاهش در ۵ دقیقه نخست روی می‌دهد.

مرکز مطالعات ایروسل (افشانه) دانشگاه بریستول در نخستین مدل شبیه‌سازی شده در مورد بقای ویروس در هوا، این مطالعه را انجام داده.

بر این اساس اهمیت تهویه ، فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در مناطق شلوغ و متراکم بار دیگر موررد تایید قرار دانشمندان قرار می‌گیرد. 

واکسیناسیون و نرخ ابتلای جهانی 

در سراسر جهان از زمان آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون واحد واکسن تزریق شده. در حالی که کشورهای امارات با ۹۱ درصد ، پرتغال با  ۹۰ درصد و  شیلی با ۸۶ درصد، در صدر فهرست واکسیناسون هستند و  اغلب شهروندانشان را واکسینه کرده‌اند، کشورهایی نظیر چاد، هائیتی، یمن و اتیوپی در قعر جدول هستند و تنها یک درصد از مردم این کشورها واکسینه شده‌اند.

نرخ واکسیناسیون دراغلب  کشورهایی اروپایی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

از زمان گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، بیش از ۳۰۸ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که امید دارد تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۲)جهان از وضعیت پاندمی خارج شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.