ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات سراسری معلمان؛ چند معلم بازداشت شدند

در پی تصویب طرح ناقص رتبه‌بندی معلمان در مجلس و بی‌توجهی به لایحه همسان‌سازی، معلمان و فرهنگیان ایران بار دیگر در نزدیک به ۹۰ شهر دست به تجمع‌های اعتراضی زدند. بازداشت فرهنگیان معترض در این روز گسترده بود.

صبح پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران در سراسر کشور، برای چندمین بار در اعتراض به عدم اجرای کامل طرح رتبه‌بندی و نادیده گرفتن طرح همسان‌سازی دست به تجمع و تظاهرات زدند. در این اعتراضات نیروهای امنیتی و لباس شخصی نیز به‌شکل گسترده‌ای حضور داشتند و در مواردی بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده معلمان را تهدید کردند.

این اعتراضات در ۳۰ استان برگزار شد. به‌رسم اعتراضات قبلی، معلمان تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی، معلمان مراکز استان‌ها، مقابل اداره کل استان و فرهنگیان شهرستان‌ها در برابر اداره آموزش و پرورش گردهمایی‌های خود را برگزار کردند.

تهران، تبریز، مشهد، سنندج، ارومیه، اصفهان، کاشان، اردبیل، کرج، ایلام، اهواز، خرمشهر، شیراز، قزوین، مریوان، کرمان، کرمانشاه، لاهیجان، خرم‌آباد، بندرعباس، همدان، و یزد از جمله شهرهایی بودند که در آن‌ها معلمان دست به حرکت اعتراضی زدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فرهنگیان در این تجمع‌، به «اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان»، «بی‌توجهی به لایحه همسان‌سازی» و «فراموش‌ شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری» اعتراض کردند. آن‌ها همچنین خواستار «استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی»، «آموزش رایگان»، «تجهیز مدارس»، «اجرای عدالت آموزشی»، «طراحی مناسب کتاب‌های درسی» و «آزادی معلمان زندانی» شدند.

تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران ـ پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ ـ تصویری از تجمع معلمان در بوکان ـ عکس از کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان

تظاهرکنندگان در این گردهمایی‌ها فریاد می‌زدند: «وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم»، «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «معلم بپاخیز، برای رفع تبعیض»، «نه تسلیم نه سازش رتبه بدون خواهش»، «معلمان زندانند غارتگران آزادند»، «شعار هر معلم علیه ظلم ظالم»، «مدعی عدالت خجالت خجالت» و «آموزش رایگان حق فرزندان ایران».

براساس گزارش‌ کانون صنفی معلمان، ماموران امنیتی در اهواز، پیروز نامی، دبیر هیئت‌ مدیره کانون صنفی معلمان استان خوزستان، و شماری دیگر از معلمان را بازداشت کردند. در بوشهر نیز تجمع اعتراضی معلمان با ممانعت و تهدید نیروهای امنیتی مواجه شد. مأموران با حمله به معلمان معترض، محمد ملاکی، عضو هیئت ‌مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر و محسن عمرانی، یکی دیگر از فعالان صنفی را دستگیر کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش داد که فرهنگیان معترض در تجمع روز پنج‌شنبه، با بالا بردن قلم‌های خود شعارهایی مانند «قلم سلاح من است»، «قلم بر تفنگ پیروز است» سر دادند.

فرهنگیان شاغل و بازنشسته در پایان تجمع اعتراضی خود با صدور قطعنامه‌ای، اعلام کردند:

«با تورم افسارگسیخته‌ای که معیشت عامه مردم را به خطر انداخته، ترمیم حقوق کارمندان از ابتدایی‌ترین وظایف دولت‌ها است. با وجود‌‌ این، لوایحی چون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رتبه‌بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری تا این زمان یا اجرا نشده است یا به شکلی ناقص اجرا شده و هیچ تغییری در معیشت فرهنگیان ایجاد نکرده است.»

آن‌ها همچنین نسبت به «بی‌توجهی حاکمیت» به امر آموزش و «عملکرد غیرقابل‌ قبول دولت و مجلس در قبال جامعه فرهنگیان» هشدار دادند و گفتند:

«بازنشستگان آموزش‌ و پرورش با سرکوب معیشت و سلامت و منزلت روبه‌رو شده‌اند و برای امرار معاش حداقلی تمام سنوات بازنشستگی آن‌ها صرف اشتغال در مشاغلی نامرتبط می‌شود و این تعرضی آشکار به زندگی کسانی است که باید زندگی خود را در امنیت و آرامش ادامه دهند.»

تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران ـ پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ ـ تصویری از تجمع معلمان در همدان ـ عکس از کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان

معلمان در قطعنامه خود به «طبقاتی کردن امر آموزش» و «سیاست‌های حاکمیت در کالایی کردن آموزش» نیز اعتراض کرده و تاکید کرده‌اند که پیامدهای آن همه بخش‌های جامعه را درگیر می‌کند.

معلمان همچنین افزوده‌اند:

«هیچ بهانه‌ای اعم از تحریم، به خطر افتادن امنیت ملی، زمینه برای سوءاستفاده بیگانگان و معاندان و بهانه‌هایی از این‌دست برای هیچ شخصی پذیرفتنی نیست، چراکه دست غارتگران و متجاوزان به حقوق ملت برای آحاد جامعه به‌ویژه فرهنگیان کاملاً رو شده است.»

آن‌ها در پایان تأکید کرده‌اند که تا زمان دستیابی به خواسته‌های خود به اعتراض ادامه خواهند داد.

پس از ماه‌ها اعتراض، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام در ۲۴ آذرماه «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» را تصویب کردند. آن‌ها چنین وانمود کردند که با تصویب این لایحه خواسته معلمان برآورده شده و دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی‌ماند اما معلمان این لایحه را «سرهم‌بندی» خواسته‌هایشان دانستند و اعلام کردند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.