ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیپلمات‌های غربی: پیشرفتی در مسائل اصلی مذاکرات احیای برجام حاصل نشده است

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفت هیچ پیشرفتی در موضوعات اصلی مذاکرات احیای برجام به‌دست نیامده است. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌گویند اکنون فقط چند هفته باقی مانده است تا توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهند و مذاکرات وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای شده است.

به‌گزارش رویترز، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای تقریباً دو ماه پیش از سر گرفته شد. دیپلمات‌های غربی پیش از این اعلام کرده بودند که امیدوارند در چند هفته آینده به موفقیت دست یابند، اما اختلافات شدید در مورد دشوارترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است. ایران هرگونه ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی قدرت‌های غربی را رد کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۳۰ دی / ۲۰ ژانویه پس از دیدار با وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در برلین، در یک نشست خبری گفت:

«ما واقعاً در لحظه تعیین‌کننده‌ای قرار داریم. هر چه بیشتر [مذاکرات] طول بکشد، که نباید طولانی هم شود، ایران پیشرفت بیشتری می‌کند؛ پیشرفتی که برجام آن را محدود کرده بود.»

بلینکن تأکید کرد که اکنون تنها چند هفته باقی مانده مشخص شود که «آیا می‌توانیم به پایبندی متقابل به توافق بازگردیم یا خیر».

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که زمان دست کشیدن از گفت‌وگوها نیست زیرا پیشرفت‌هایی در حال انجام است.

کشورهای غربی بارها گفته‌اند که زمان برای مذاکرات رو به پایان است. آنالنا بئربوک، وزیر خارجه آلمان نیز در نشست خبری برلین با بیان این‌که «دریچه فرصت در حال بسته شدن است»، گفت:

«مذاکرات اکنون وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای شده است. ما باید پیشرفت بسیار فوری داشته باشیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم با هم به توافقی برسیم تا ارزش کافی برای موضوع اصلی عدم اشاعه [سلاح هسته‌ای] به ارمغان بیاورد.»

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد «هدف ما این است که در هفته‌های آینده به جایی برسیم که ایران نتواند بیش از این غنی‌سازی کند».

آنالنا بئربوک افزود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این‌باره صحبت کرده و «فقط گروه چهارگانه نیست که موضوع را پی می‌گیرد؛ همه با همکاری هم و با حضور چین و روسیه این کار را کرده‌ایم».

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی پس از نشست برلین با تأکید بر فوریت دستیابی به نتیجه در مذاکرات احیای برجام به خبرنگاران گفت پیشرفت‌ها محدود بوده است.

این منبع گفت:

«پیشرفت جزئی و آهسته در مورد موضوعاتی وجود دارد که موضوع اصلی مذاکرات نیستند و ما می‌دانیم مهم‌ترین مسائل همان موضوعات اصلی هستند. اگر ایران به این مسیر ادامه دهد و مذاکرات به همین منوال پیش برود، ما قادر به انجام آن (بازگشت به برجام) نخواهیم بود.»

این منبع ضرب‌الاجلی برای مذاکرات اعلام نکرد اما گفت «روند فعلی غیرقابل قبول است».

این دیپلمات فرانسوی افزود:

«به نظر ما تغییر رویکرد ضروری به نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم که ماه فوریه کاملاً تعیین‌کننده خواهد بود. ما در وین در مسیر فعلی در ماه‌های مارس، آوریل، ماه مه ‌و غیره به همین منوال ادامه نخواهیم داد.»

دیپلمات‌های غربی در حالی از عدم پیشرفت مذاکرات در مسائل اصلی سخن می‌گویند که منابع داخل ایران از پیشرفت در مذاکرات می‌گویند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه ۲۷ دی در گزارشی از «پیشرفت قابل ملاحظه در متن مربوط به موضوعات هسته‌ای در روزهای گذشته» خبر داد و نوشت این پیشرفت به خاطر «تعامل» ایران در زمینه تعهداتش به برجام صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.