ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اوکراین: روسیه و آمریکا خواهان ادامه گفت‌وگو شدند

مواضع آمریکا و روسیه در بحران اوکراین تغییری نکرده است. اما بلینکن و لاوروف، وزیران خارجه دو کشور پس از دیدار خود در ژنو اطمینان دادند که هر دو طرف همچنان تلاش می‌کنند به گفت‌وگوها ادامه دهند. واشنگتن می‌خواهد تا هفته آینده به درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی پاسخ ‌دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه یکم بهمن / ۲۱ ژانویه پس از این دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود از «گفت‌وگوهای شفاف» سخن گفت و افزود هر دو طرف بر لزوم گفت‌وگوی سازنده توافق دارند.

لاوروف در نشست خبری خود ضمن اظهار امیدواری به این‌که ذهنیت‌ها آرام شوند، بارها تأکید کرد که روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. اما «نمی‌توان پذیرفت که ناتو آشکارا این کشور را حوزه نفوذ خود بداند».

روسیه از ناتو خواسته است که به‌شکل کتبی متعهد شود هیچ کشور دیگری اروپای شرقی را به عضویت نمی‌پذیرد.

لاوروف گفت بلینکن قول داده است تا هفته آینده در این‌باره پاسخ کتبی بدهد و سپس مذاکرات بیشتری در سطح وزیران خارجه انجام شود.

آنتونی بلینکن نیز در نشست خبری خود اعلام کرد که گفت‌وگو با لاوروف شفاف و اساسی بود. او گفت موضوع بحث مذاکره نبود، بلکه مبادله مواضع دو طرف بود.

وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر تصریح کرد که هر نوع تهاجم روسیه به اوکراین منجر به واکنش خشونت‌آمیز غرب خواهد شد. او گفت «ما قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده‌ایم و از حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کنیم».

بلینکن همچنین افزود:

«ما آماده‌ایم به نگرانی‌های روسیه پاسخ دهیم اما از روسیه می‌خواهیم که نگرانی‌های ما را نیز درک کند.»

بلینکن و لاوروف پس از حدود یک ساعت‌و‌نیم، زودتر از زمان برنامه ریزی شده، گفت‌وگوهای خود را در مورد بحران اوکراین پایان دادند.

تلاش‌ها برای کاهش تنش از هفته گذشته با شدت آغاز شد اما تاکنون نتیجه ملموسی در بر نداشته است. دو کشور یکدیگر را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم می‌کنند. ایالات متحده تمرکز نیروهای روسیه در مرز اوکراین را به‌عنوان تدارکاتی برای تهاجم به این کشور همسایه می‌داند. روسیه این موضوع را رد کرده و از جمله خواستار جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپاست. این نخستین بار نیست که بحران اوکراین بالا می‌گیرد. در بهار گذشته هم روسیه در مرزهای اوکراین نیروی نظامی مستقر کرده بود. اما پس از گفت‌وگوهای دوجانبه جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه تنش در تابستان فروکش کرد. در آن زمان دولت بایدن اعلام کرده بود که مسأله منطقه دونباس اوکراین را که شش سال پیش در آن درگیری مسلحانه رخ داد، در دستور کار دولتش قرار داده است. همین مسئله تنش‌ها بیشتر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.