ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات هوایی عربستان سعودی: ده‌ها غیرنظامی کشته شدند، اینترنت سراسر یمن قطع شد

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن به تشدید حملات مرگبار خود علیه حوثی‌ها ادامه می‌دهد. شورای امنیت سازمان ملل در دو بیانیه جداگانه، حملات حوثی‌ها به امارات و حمله ائتلاف عربی به یمن را محکوم کرد و دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شد.

پزشکان بدون مرز اعلام کرد که در حمله هوایی روز جمعه ۱ بهمن ماه جنگنده‌های سعودی به یک بازداشتگاه در صعده یمن، حداقل ۷۰ نفر غیرنظامی کشته و بیش از ۱۳۰ نفر زخمی شدند.

به گفته NetBlocks، سازمانی که اختلالات جهانی اینترنت را ردیابی می‌کند، یک حمله هوایی دیگر در اوایل روز جمعه به یک ساختمان مخابراتی در شهر بندری استراتژیک حدیده سبب قطع اینترنت در سراسر یمن شد.

در حمله به این ساختمان نیز دست‌کم سه کودک کشته شدند.

نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که قطع شدن اینترنت در یمن وضعیت را برای آن‌ها پیچیده‌تر از قبل خواهد کرد و امکانات کمک رسانی محدودتر خواهد شد.

در پی حمله پهپادی روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، جنگنده‌‌های سعودی حملات خود را به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن افزایش دادند. حملات حوثی‌ها به انبار مواد نفتی و فرودگاه بین‌المللی مجاور آن سه کشته و شش زخمی بر جای گذاشت ولی حملات عربستان سعودی به مناطق مختلف یمن فاجعه بار بوده است.

المسیره، رسانه تحت کنترل حوثی‌ها، ویدئوهایی از مردم زیر آوار در پی حمله روز جمعه به بازداشتگاهی در شهر صعده در شمال یمن را نشان داد. صلیب سرخ اعلام کرد که تجهیزات پزشکی اورژانسی را به دو بیمارستانی فرستاده است که پذیرای شمار بسیار زیاد مجروحان این بمباران است.

احمد ماهات، مسئول پزشکان بدون مرز در یمن گفت: «طبق آنچه از همکارانم در صعده می‌شنوم، اجساد زیادی هنوز زیر آوار بمباران مانده‌اند و افراد زیادی مفقود شده‌اند. هنوز نمی‌توان تعداد دقیق کشته شده‌ها را گفت.»

روز شنبه ۲ بهمن، خبرگزاری رسمی سعودی گفت که هواپیماهای این کشور به بازداشتگاه صعده حمله نکرده‌اند.

بخش مطبوعاتی ائتلاف به ر هبری عربستان سعودی هنوز به صورت مستقیم در مورد حملات به ساختمان مخابرات حدیده یا این بازداشتگاه در صعده اظهار‌نظری نکرده است، اما روز جمعه اعلام کرد که بندر حدیده را هدف قرار داده و «یکی از لانه‌های دزدی دریایی [حوثی‌ها] و جنایات سازمان یافته را از بین برده است»..

ائتلاف همچنین گفت روز جمعه به «اهداف نظامی» در صنعا، پایتخت این کشور حمله کرد و مدعی شد که این عملیات را «در پاسخ به حملات خصمانه پیشین» انجام داده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که عمیقاً نگران تشدید خصومت‌ها در روزهای اخیر از جمله حملات علیه مناطق شهری در سراسر یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است و از تلفات انسانی ناشی از این تشدید تنش ابراز تأسف کرد.

در بازداشتگاهی که در صعده هدف قرار گرفته است عمدتا کارگران مهاجر آفریقایی زندانی بودند که به صورت غیرقانونی و از مسیر یمن به نقاط دیگر منطقه ترانزیت می‌شدند.

در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه حمله دوشنبه گذشته حوثی‌ها به امارات را محکوم کرد. این شورا اعلام کرد: «اعضای شورای امنیت حملات تروریستی شنیع روز دوشنبه ۱۷ ژانویه در ابوظبی، امارات متحده عربی و همچنین سایر اماکن در عربستان سعودی را به شدت محکوم می‌کند». اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان‌دهندگان، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات «تروریستی» و محاکمه آنها تاکید کردند.

این شورا همچنین در بیانیه‌ای جداگانه حملات روز جمعه عربستان را محکوم کرد.

یمن از سال ۲۰۱۴، زمانی که شبه‌نظامیان حوثی بسیاری از بخش‌های شمالی کشور، از جمله صنعا، پایتخت این کشور، را به تصرف خود درآوردند، با یک جنگ پیچیده دست‌به گریبان شده است. در مارس ۲۰۱۵، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با هدف بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی به یمن حمله کرد. عربستان سعودی در این جنگ هفت ساله تاکنون دستاوردی نداشته و حوثی‌ها همچنان کنترل بخش وسیعی از کشور را در اختیار دارند.

این درگیری سال‌هاست که به بن بست رسیده است و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته و ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند. وضعیت این کشور توسط سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان توصیف شده است. حداقل ۱۵,۶ میلیون نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

جنگ داخلی یمن برای میلیون‌ها شهروند این کشور که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، فاجعه‌بار بوده و بسیاری از آنها به قحطی نزدیک شده‌اند. سازمان ملل تخمین زده است که جنگ تا پایان سال ۲۰۲۱ به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق گرسنگی و بیماری جان ۳۷۷ هزار نفر را گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.