ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو استاد جامعه‌شناسی و فلسفه از دانشگاه‌ اخراج شدند

منتقدان موج جدید اخراج استادان دانشگاه‌های ایران را تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای «پادگانی کردن دانشگاه‌ها» دانسته‌اند.

بر اساس اعلام منابع دانشجویی در تهران، آرش اباذری، استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف و محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه شهید بهشتی از محل کار خود اخراج شده و از این به بعد اجازه حضور در محل کار خود را ندارند. این خبر واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و کاربران به این روند به عنوان یک روند ۴۰ ساله در جهت یکدست کردن فضای دانشگاه‌ها و آنچه که اسلامی کردن دانشگاه‌ها خوانده می‌شود اعتراض کرده‌اند.

به‌نوشته وبسایت «روزنامه شریف» که توسط چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اداره می‌شود، ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفه علم در این دانشگاه درباره دلایل اخراج آرش اباذری از سمت خود گفته است: 

«از ابتدای جذب دکتر اباذری مخالفت‌هایی با جذب او در دانشگاه وجود داشت. با کمک دکتر فتوحی و دکتر رشتچیان، توانستیم مشکلات جذب او در دانشگاه را رفع کنیم و پرونده را به وزارت علوم بفرستیم. وزارت علوم بعد از یک سال در نامه‌ای به ما اعلام کرد که دکتر اباذری صلاحیت عمومی برای جذب ندارد.»

به‌گفته این استاد دانشگاه، دخالت‌های فردی به نام مهدی گلشنی، استاد بازنشسته گروه فلسفه علم دانشگاه شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، در تصمیم‌گیری وزارت علوم برای جذب اباذری موثر بوده است.

رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف، بدون اشاره به جزییات دقیق دلایل رد صلاحیت آرش اباذری از سوی وزارت علوم، گفته است: 

«ما طبق قانون به این رد صلاحیت اعتراض کردیم. دوباره یک سال طول کشید تا وزارت علوم پاسخ اعتراض ما را بدهد که در نهایت اعتراض بی‌نتیجه بود. یک‌بار دیگر هم بعد از آن اعتراض کردیم که پاسخ آن تابستان امسال از سوی وزارت علوم به دست ما رسید و متأسفانه تغییری در وضعیت دکتر اباذری حاصل نشد. این بار برای شکایت و اعتراض سراغ هیأت عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و من به همراه دکتر اباذری و دکتر حسینی به شورا مراجعه کردیم. جالب آنجا بود که به محض خروج از جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر گلشنی با دفتر من در گروه تماس گرفت و گفت اجازه نمی‌دهد دکتر اباذری به شریف برگردد.»

به‌گفته او، آرش اباذری در حال حاضر به IPM رفته و در آنجا مستقر است و دیگر در دانشگاه شریف حضور ندارد.

–––––––––––––

گفتاری از آرش اباذری:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از سوی دیگر و هم زمان با این گزارش‌ها از دانشگاه شریف، پایگاه خبری فرارو، از صدور حکمی توسط دانشگاه شهید بهشتی، مبنی بر عدم نیاز به محمد فاضلی، استاد یار جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشکده خبر داده که بر مبنای آن، این جامعه شناس مطرح ایرانی از دانشگاه اخراج شده است. 

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اما در گزارش خود ادعا کرده محمد فاضلی از دانشگاه اخراج نشده و حضور او از ابتدا در دانشگاه «غیر قانونی» بوده است.

این رسانه دولتی به نقل از یک منبع ناشناس گفته: «محمد فاضلی از روز اول به صورت غیرقانونی وارد این دانشگاه شد و در هشت سالی هم که از دولت روحانی گذشت علی‌رغم فشارهایی که از سوی بری افراد در دولت قبل وجود داشت نتوانستند وی را تبدیل وضعیت کنند. این در حالی است که آقای فاضلی از روز اولی که وارد دانشگاه شد در نهاد ریاست جمهوری هم مشغول فعالیت بود.»

خبرگزاری فارس به‌نقل از یک منبع ناشناس دیگر هم نوشته: «آقای فاضلی در سال ۸۸ و در جریان فتنه از دانشگاه گیلان اخراج شد و بعد از این که دولت تغییر کرد صورت غیر قانونی به دانشگاه شهید بهشتی آمد.»

منتقدان موج جدید اخراج استادان دانشگاه‌های ایران را تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای «پادگانی کردن دانشگاه‌ها» دانسته‌اند.

امیر ناظمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاون سابق وزیر ارتباطات، با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اشاره به همین موضوع نوشته است:

 «اگر در این دوره وزارت علوم یک سیاست داشته باشد نامش "سیاست اخراج" است و وزیر علوم هم در بهترین حالت دربانی است که راه خروج را نشان می‌دهد. پیامد سیاست اخراج، پادگانی سازی دانشگاه است، تا کسی مبادا فکر کند، مبادا سخن بگوید.»

به‌نظر می‌رسد در سایه تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور و متعاقب آن تعطیلی دانشگاه‌ها، دولت ابراهیم رئیسی تلاش دارد اساتید منتقد دولت را از حضور بر کرسی‌های دانشگاهی حذف کند.

در واکنش به این رویدادها، رئیس مرکز جذب وزارت علوم در واکنشی گفته هنوز نامه‌ای مبنی بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به این مرکز ارسال نشده است. او گفته: «جذب یا اخراج هیئت علمی در دانشگاه ها دلبخواهی نیست و هر تصمیمی در این خصوص باید براساس قانون باشد.»

محمد خلج امیرحسینی در گفت وگو با ایسنا گفته: «هر تصمیمی مبنی بر اخراج و یا جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها باید طبق قوانین و مقررات صورت بگیرد و نتیجه نهایی این تصمیم باید از سوی دانشگاه به مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم ارسال شود که هنوز در خصوص اخراج استادی از دانشگاه شهید بهشتی نامه ای دریافت نکرده‌ایم.»

رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در عین حال گفته دانشگاه‌ها در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیات علمی استقلال دارند اما تمامی این اقدامات باید مبتنی بر قانون باشد.

امیرحسینی گفته وزارت علوم به تمامی اعتراضات و شکایت های ارسالی از سوی اعضای هیات علمی رسیدگی خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.