ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند کشور عضو اتحادیه اروپا: با شیوه کنونی نمی‌توان جلوی مهاجرت‌های گسترده را گرفت

وزیر امور مهاجران یونان می‌گوید سیستم فعلی اتحادیه اروپا نمی تواند با امواج مهاجران مقابله کند. ۱۵ کشور دیگر این اتحادیه هم نظری مشابه یونان دارند و به دنبال گرفتن بودجه از این اتحادیه برای ایجاد موانع مرزی هستند. کمیسیون اروپایی اما با دادن پول برای حصارکشی مخالف است.

۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه اعلامیه مشترکی را امضا کردند که در آن از اتحادیه اروپا می‌خواهند «حمایت مالی کافی» را برای اقدامات علیه مهاجرت غیرقانونی ارائه کند.

بر اساس این بیانیه که در کنفرانس مدیریت مرزها در لیتوانی امضا شد، «زیرساخت‌های فیزیکی» برای حفاظت از مرزها نیز باید از بودجه اتحادیه اروپا تأمین شود.

اگنه بیلوتایت، وزیر کشور لیتوانی، گفت: «کشورهای عضو که مرزهای خارجی اتحادیه را در دست دارند و دیگر کشورهای درون اتحادیه باید توسط اتحادیه اروپا و آژانس‌های اتحادیه اروپا حمایت شوند.»

اعضای شرقی اتحادیه اروپا برای تامین مالی موانعی که در امتداد مرزهای خود با بلاروس ایجاد می کنند، به دنبال کمک مالی از این اتحادیه هستند. به عنوان مثال، لهستان در آستانه آغاز ساخت یک دیوار فلزی بلند و دائمی مجهز به سیستم‌های نظارت الکترونیکی در امتداد مرز خود با بلاروس است.

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا با درخواست‌های اعضا برای تقبل هزینه ساخت حصارهای مرزی برای جلوگیری از ورود مهاجران مخالف است.

این کنفرانس با حضور نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو پیمان شنگن و همچنین مقامات کمیسیون اروپا و چندین مقام اتحادیه اروپا برگزار شد.

در ماه‌های گذشته، هزاران مهاجر در تلاش برای رسیدن به اتحادیه اروپا به سمت مرزهای شرقی این اتحادیه روانه شده‌اند. آن‌ها معمولاً از طریق بلاروس به لهستان یا کشورهای بالتیک می‌رسند. جنگ، ناامنی، خشکسالی و بحران‌های اقتصادی سبب شده تا امواج مهاجرت در سراسر جهان ابعاد بزرگتری به خود بگیرد. کشورهای غربی مقصد بسیاری از مهاجرانی است که عموما به دلیل جنگ آواره شده‌اند.

لیتوانی به ویژه تحت فشار امواج مهاجران است. دولت ویلنیوس با ساخت صدها کیلومتر حصار مرزی تلاش کرده تا مانعی بر سر راه این مهاجران ایجاد کند.

بیلوتایت گفت که از اوت ۲۰۲۱، گارد مرزی لیتوانی راه را بر مهاجران بسته و توانسته است از عبور غیرقانونی بیش از ۸ هزار نفر از مرز جلوگیری کند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اروپا نیز در این نشست گفت: «ما باید از مرزهای خود در برابر ورود غیرقانونی و از مردممان محافظت کنیم.» او استدلال کرد که بهترین اقدام در وهله اول جلوگیری از وارد شدن مهاجران به فرایند سفرهای خطرناک به اروپا خواهد بود. او گفت که همچنین به نیاز به یک سیستم جدید برای بازگرداندن افرادی داریم که به طور غیرقانونی وارد اتحادیه می‌شوند.

«ما باید از ورود مهاجران از مسیرهای قاچاق جلوگیری کنیم و افرادی را که حق اقامت ندارند سریعاً به کشور مبدا بازگردانیم. اگر سیستم دیپورت اروپایی ایجاد کنیم، می توانیم کارهای بیشتری در مورد بازگرداندن این افراد انجام دهیم.»

یوهانسون ضمن تاکید بر لزوم احترام به حق پناهندگی افراد، اقدامات پیشگیرانه را موثرتر دانست.

نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت و پناهندگی یونان هم که در ماه‌های گذشته به دلیل رفتار بد نیروهای مرزی با مهاجران در دریا و خشکی تحت فشار قرار داشته است گفت که سیستم فعلی کار نمی کند.

میتاراچی گفت: «اگر مردم حق دارند بدون هیچ مدرک و بدون طی مراحل قانونی وارد هر کشور عضو اروپایی شوند، پس کل سیستم ویزای شینگن بی معنی است.»

معاهده شینگن کنترل پاسپورت و ویزا را در مرزهای بسیاری از کشورهای اروپایی لغو کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پویا

    به قول آقای نیکفر عزیز: "تازه فهمیده‌اید؟" تو مقاله انتگراسیون یکجا اشاره میشه که در اروپا (یِ دهه‌های اخیر) انتگراسیون بیشتر در ارتباط با مسئله مهاجرت مطرح میشه. این حرف تحقیقاً درسته و کمی جستجو تاییدش میکنه. اما به نظر میاد لازمه اروپا قضیه رو تو یه چارچوب مفهومی وسیع‌تر بفهمه؛ درسته که هنوزم امکانات اروپا برای پناهنده‌ها بهترین گزینه‌ست (نظر به گسیل طبیعی سیل مهاجران به سمت این قاره...) اما زاویه دید و برخورد اروپا هنوز انگیخته از ترس، و توام با نوعی ریاست. یوهان گالتونگ عزیز به ما میگه که چه چارچوب نظری میتونه زمینه مناسبی برای حل بن‌بست فکری (در این زمینه) باشه: اینکه جهان رو مبنا قرار بدیم. به نظرم گالتونگ یه نکته ظریفی رو درک میکنه که لومن کمی ازش غافل بود. نظریه سیستم‌های لومن به رغم فوق العادگیش ردی از یک نگاه اروپا-محورانه توش دیده میشه. حاشیه و مرکز داره. شبیه به نگاه فعلی اروپاست. اما تئوری انقلابی (یا تحولی؟) که اسکوپش رو جهان قرار میده این شانس رو داره که بواسطه پارادوکس اینترنال و اکسترنال دچار خطا نشه؛ و از اون مهم‌تر چشم‌انداز میده: sth to look forward to, to work for... ضمن اینکه با این چارچوب نظری شاید، شاید بشه روندهای تاریخی رو «سیستماتیک»تر بررسی کرد (نقدِ به تئوری لومن رو یادتون هست؟ اینکه پرهیزش از تاریخ مثل پرهیز تئوری گرامرِ چامسکی از معناست...؟) این نگاه اون مشکل رو میتونه حل‌شدنی‌تر کنه. مرسی ازتون