ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه: پاسخ‌های آمریکا و ناتو درباره نگرانی‌های امنیتی در اوکراین را بررسی می‌کنیم

پاسخ‌های کتبی آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی روسیه ابلاغ شد. آن‌ها می‌گویند از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق کشورها برای انتخاب اتحادها و ائتلاف‌های خود دفاع می‌کنند. برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین، اکنون طرف غربی منتظر پاسخ رسمی روسیه است. وزیر خارجه روسیه در واکنشی کوتاه گفته است نگرانی مسکو از گسترش ناتو رفع نشده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب ۶ بهمن / ۲۶ ژانویه اعلام کرد که جان سالیوان، سفیر این کشور در روسیه پاسخ کتبی ایالات متحده به نگرانی‌های امنیتی روسیه را تحویل مقام‌های کرملین داد.

بلینکن گفت پاسخ آمریکا مسیر دیپلماسی جدی را پیش رو قرار می‌دهد و شامل نگرانی‌های آمریکا و متحدانش از اقدامات روسیه نیز می‌شود

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که در پاسخ واشنگتن مشخص شده است که کدام عرصه‌ها غیرقابل بحث است و چه حوزه‌هایی می‌تواند مبنایی برای همکاری با روسیه قرار گیرد. او با بیان این‌که «همکاری‌های امنیتی پیشنهادشده به سود همه از جمله روسیه است»، از جمله این همکاری‌ها را در زمینه «جنگ‌افزارهای آفندی، مانورهای نظامی در اروپا، توافق‌های تسلیحاتی و شفافیت گسترده‌تر» دانست.

بلینکن اصولی را که برای آمریکا مهم هستند «حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق کشورها برای انتخاب اتحادهای امنیتی خود» عنوان کرد.

او همچنین گفت پاسخ آمریکا با هماهنگی با هم‌پیمانان این کشور و اوکراین تنظیم شده و محتوای آن برای پیشبرد دیپلماسی منتشر نمی‌شود.

آنتونی بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده از گفت‌وگو استقبال می‌کند و آماده است برای کاهش تنش‌ها در این زمینه پیش‌قدم شود.

در پی نشست خبری وزیر خارجه آمریکا، ناتو نیز اعلام کرد که پاسخ کتبی خود را به مسکو ارائه کرده است. وزارت امور خارجه روسیه گفت پاسخ کتبی ناتو به پیشنهادهای ضمانت امنیتی مسکو، به سفیر روسیه در بروکسل تحویل داده شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، چهارشنبه شب گفت:

«تنش‌ها و اختلاف‌ها باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل شوند و ناتو آماده شنیدن نگرانی‌های روسیه است.»

استولتنبرگ گفت ناتو در پی رویارویی نیست اما برای بدترین‌ شرایط نیز آماده می‌شود. به همین دلیل ۵ هزار سرباز ناتو آماده‌اند تا در مدت چند روز به منطقه اعزام شوند.

دبیرکل ناتو همچنین خواهان بازگشایی دفاتر روسیه و ناتو در مسکو و بروکسل شد.

ینس استولتنبرگ در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گفته بود که ناتو آمادگی مصالحه بر سر «اصول اولیه» را ندارد. به‌گفته دبیرکل ناتو این «اصول اولیه» شامل حق هر کشوری در اروپا می‌شود که خود تصمیم بگیرد به کدام اتحادها و ائتلاف‌ها بپیوندد.

مسکو خواستار تضمین‌های امنیتی از سوی ناتو و ایالات متحده است و معتقد است پیوستن اوکراین به ناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند. کشورهای غربی نیز به‌نوبه خود از روسیه می‌خواهند نیروهایی را که در مرز با اوکراین مستقر کرده است، خارج کند.

اکنون ناتو و آمریکا منتظر پاسخ کرملین به پیشنهادهای آن‌ها هستند و نگاه‌ها به سوی مسکو است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پنج‌شنبه ۷ بهمن / ۲۷ ژانویه ضمن اعلام این‌که روسیه پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهاد مسکو در مورد ضمانت‌های امنیتی را بررسی می‌کند، در نخستین واکنش پیش از اعلام موضع رسمی روسیه به این اشاره کرد که آمریکا در پاسخ کتبی خود در مورد «ضمانت‌های امنیتی»، به پرسش روسیه در مورد عدم گسترش ناتو پاسخ نداده است.

لاوروف گفت نامه‌های آمریکا و ناتو بررسی خواهند شد و مضمون آن‌ها در مورد پیشنهاد ضمانت‌های امنیتی روسیه، در آینده نزدیک در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه گفت «ما پاسخ‌های آمریکا و ناتو را می‌خوانیم و بررسی می‌کنیم». او تأکید کرد که بیانیه ناتو «تقریباً یک ماه‌ونیم» در راه بود.

روز گذشته، چهارشنبه ۶ بهمن / ۲۶ ژانویه در پاریس نشست گروه نُرماندی بین نمایندگان روسیه و اوکراین با میانجی‌گری آلمان و فرانسه بیش از هشت ساعت به درازا کشید. این دور از مذاکرات به پیشرفت ملموسی دست نیافت، اما دست‌کم به تعهد متقابل به توافق‌نامه مینسک که آتش‌بس در شرق اوکراین را تضمین می‌کند، دست یافت. دو هفته دیگر قرار است مذاکرات دیگری انجام شود.

اوکراین با توجه به حضور نظامی روسیه در مرزهایش که در هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است، از تهاجم مسکو هراس دارد. خبرگزاری آلمان گزارش داد که با وجود مذاکرات در حال انجام، به‌نظر می‌رسد مسکو به تقویت نیروهای خود ادامه می‌دهد.

این خبرگزاری به‌نقل از منابع اطلاعاتی کشورهای غربی نوشته است که در حال حاضر بین ۱۱۲ هزار تا ۱۲۰ هزار سرباز روسی شامل حدود ۶۰ گردان تاکتیکی - نیروهای رزمی با ۶۰۰ تا یک‌هزار سرباز به منطقه مرزی اعزام شده‌اند. افزون بر این، حدود ۳۵ هزار نفر از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.