ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات وین: احتمال «فریز شدن» فعالیت‌های هسته‌ای در ایران

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید بر سر موضوعات فنی در مذاکرات احیای برجام توافقی وجود ندارد.

پس از انتشار خبر توقف دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین، علی علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه ۹ بهمن ماه، از احتمال «فریز شدن» فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خبر داد و اعلام کرد دولت هنوز در رابطه با تایید و یا نفی این توافق، نظر رسمی ارائه نداده است.

به‌نوشته پایگاه خبری اعتماد آنلاین، علیزاده درباره روند مذاکرات وین گفته است: «طرفین مذاکره در به نتیجه رساندن مذاکرات، منفعتی دارند بنابراین به جد آن را دنبال می‌کنند ولی اینکه این توافق در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد یا نه باید گفت که بر سر موضوعات فنی، توافق کاملی وجود ندارد و مباحث فنی بزرگترین مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است که فعلا خبرهای خوبی از حل این موانع به گوش نمی‌رسد.»

به‌گفته او، دولت ایران هنوز پیشنهادات آمریکا و دولت‌های اروپایی مبنی بر توقف هم‌زمانِ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای و تحریم‌های بین المللی را نپذیرفته است.

این نماینده مجلس همچنین از احتمال آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف پس از انجام توافق احتمالی خبر داده و گفته: 

«در کشورهایی که پول‌های ایران بلوکه شده است، این آمادگی برای آزادسازی وجود دارد اما تحت فشار آمریکا، آنها را نگه داشتند که بعد از توافق آزاد شود و به نظر می‌رسد که با چراغ سبز غربی‌ها، این اتفاق از طریق کانال چین به جای کانال اینستکس اروپا، بدون اینکه رسانه‌ای شود، اتفاق می‌افتد.»

به‌گفته او، فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور، به راحتی صورت می‌گیرد که می‌توان این حرکت را «اقدامی مثبت» در جهت انگیزه طرفین برای به نتیجه رساندن مذاکرات دانست.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و طرف‌های مذاکره در وین، پایتخت اتریش، روز جمعه هشتم بهمن‌ماه/ ۲۸ ژانویه برای مدت چند روز متوقف شد.

انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین در همین رابطه گفته بود: «در این برهه، اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم است و نمایندگان کشورهای طرفین مذاکره برای گرفتن دستورالعمل‌ها به کشورهای خود بازخواهند گشت.»

به‌گفته او، دور جدید مذاکرات هفته آینده آغاز خواهد شد.

یک‌روز پیش از پایان دور هشتم مذاکرات در وین، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، لزوم رسیدن به «یک توافق خوب» را پیش‌شرط تغییر روش مذاکره بین ایران و آمریکا دانسته بود.

این اقدام شمخانی از سوی عده‌ای از اصولگرایان و روزنامه تندروی کیهان مورد انتقاد شدید قرار گرفت. منتقدان بر این باورند شمخانی با انتشار این توئیت از احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا که در روزهای گذشته توسط حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مطرح شده بود، حمایت کرده است.

به‌دنبال این انتقادها، شمخانی روز پنج‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، با عقب نشینی از مواضع قبلی خود، در گفت‌و‌گو با روزنامه کیهان اعلام کرد «هرگز» موافق مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نبوده و نیست. او همچنین گفته است: «چنانچه نیازی به تبادل نظر با تیم آمریکا باشد، این تبادل از طریق یادداشت‌های غیررسمی صورت می‌پذیرد.»

دولت‌های ایران و آمریکا از زمان اشغال سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران توسط هواداران حکومت ایران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، مناسبات دیپلماتیک نداشته و در بیش از چهار دهه گذشته روابط خصمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.