ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن می‌گوید آمریکا می‌خواهد قطر را به متحد استراتژیک خود بدل کند

همکاری دوحه با واشنگتن در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و همچنین بحران اوکراین با توجه به وابستگی اروپا به گاز روسیه، زمینه‌ساز این تحول تازه در روابط بین ایالات متحده آمریکا با قطر است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دیدار و گفت‌وگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت ایالات متحده قصد دارد قطر را به عنوان متحد استراتژیک خود معرفی کند. این اقدام رسماً شراکت بین دوحه و واشنگتن را ارتقا می‌دهد.

بایدن در دیدار با شیخ تمیم در کاخ سفید، قطر را «دوست خوب و شریک قابل اعتماد» خواند. رئیس جمهوری ایالات متحده گفت:

«به کنگره اطلاع می‌دهم که قطر را به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی خواهم کرد تا اهمیت روابط ما را نشان دهد. فکر می‌کنم مدت‌ها پیش باید این اتفاق می‌افتاد.»

با این اقدام، دوحه از امتیازات ویژه اقتصادی و نظامی آمریکا برخوردار می‌شود.

سفر شیخ تمیم به واشنگتن - اولین سفر از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ - در بحبوحه بحران دیپلماتیک و نظامی در شرق اروپا انجام می‌شود. ایالات متحده نگران است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله نظامی به اوکراین باشد.

هفته گذشته، کاخ سفید اعلام کرد بایدن با امیر قطر درباره «تضمین ثبات عرضه انرژی» گفت‌وگو می‌کند. قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) است.

اروپا به واردات گاز از روسیه متکی است. چنانچه روسیه به اوکراین حمله کند، ممکن است اتحادیه اروپا این کشور را تحت تحریم قرار دهد و یا در صدور گاز به اروپا خللی وارد شود.   

بایدن گفت مشارکت با قطر برای بسیاری از منافع حیاتی ایالات متحده، از جمله عقب‌نشینی نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان و خروج شهروندان آمریکایی از این کشور در اوت سال گذشته حیاتی بوده است.   

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین به نقش قطر در حفظ ثبات در غزه و ارائه «کمک‌های نجات‌بخش» به فلسطینیان اشاره کرد.

 بایدن پس از دیدار با امیر قطر رسماً نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از قصد خود برای ارتقای رابطه آمریکا با قطر مطلع کرد. او در نامه‌ای به پلوسی نوشت:

«من این اقدام را به پاس قدردانی از کمک‌های قطر در سال‌های گذشته به تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده در منطقه‌ مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده و به‌رسمیت شناختن منافع ملی خودمان در تعمیق همکاری‌های دفاعی و امنیتی دوجانبه با کشور قطر انجام می‌دهم.»

شیخ تمیم نیز پیش از دیدار با بایدن گفت که با رئیس جمهوری آمریکا درباره موضوعاتی مانند امنیت منطقه و «حقوق فلسطینیان» گفت‌وگو خواهد کرد.

امیر قطر گفت که دو کشور در جریان خروج آمریکا از افغانستان نشان داده‌اند که می‌توانند همکاری‌های تنگاتنگی با هم داشته باشند.   

اوایل روز دوشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز از کمک قطر به آمریکا در خروج از افغانستان تمجید کرد.

بر اساس گزارشی که پنتاگون منتشر کرد، آستین به شیخ تمیم گفت:

«ما بدون کمک شما نمی‌توانستیم بیش از ۱۲۴ هزار نفر را از افغانستان خارج کنیم.»

همزمان با سفر شیخ تمیم، قطر ایرویز به شرکت بوئینگ سفارش خرید ده‌ها هواپیمای جت مسافربری را داد. رئیس جمهوری آمریکا گفت:

 «این یکی از بزرگ‌ترین معاملاتی است که هواپیماهای بوئینگ تاکنون داشته و متضمن ده‌ها هزار شغل با درآمد خوب در ایالات متحده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.