ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکوردی جدید برای گرم شدن اقیانوس‌ها در سالی که گذشت

هرچه آب اقیانوس‌ها گرم‌تر شود، تغییرات حاد آب‌وهوایی از جمله توفان‌های شدید بیشتر رخ می‌دهد. دانشمندان می‌گویند که رکورد گرمایش اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۱ شاهد محکمی بر ادامه روند گرمایش جهانی است.

اقیانوس‌ها در کره زمین در سال ۲۰۲۱ بیش از هر زمان دیگری- در طول تاریخ ثبت شده اقیانوس‌ها- گرم شدند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد روند داغ شدن اقیانوس‌ها در ادامه روند ثابت و خطرناکی است که در ۶۳ سال گذشته جهان با آن مواجه بوده و این روند به واسطه تولید گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌‌ها ایجاد شده است.

مطالعه جدید که توسط پژوهشگرانی از چین، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و نتایج آن در نشریه «پیشرفت‌های دانش جَوی» هفته گذشته منتشر شد،  نشان می‌دهد نرخ جذب گرما توسط اقیانوس‌ها بویژه در ۴۰ سال اخیر در حدی بوده که بدون مشارکت انسان درانتشار گازهای گلخانه‌‌ای ممکن نمی‌شده است.

روند درازمدت رو به افزایش در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. سرعت گرمایش اقیانوس‌ها از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی نسبت به سه دهه پیش از آن، هشت برابر شده است.

جان آبراهام، استاد دانشگاه سنت توماس مینه‌سوتا و یکی از نویسنگان گزارش جدید به واشنگتن‌پست گفت: «ما به حدی گازهای گلخانه‌ای تولید و بر روی هم انباشته‌ایم که اقیانوس‌ها نسبت به قبل  شروع به جذب مقادیر هنگفتی گرما کرده‌اند.»

به ازای هر ۱,۸ درجه گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها شدت باران‌های سنگین حدود ۷ درصد افزایش خواهد یافت. سال گذشته به لطف توفان‌های استوایی و تابستانی ‌ساحل شرقی آمریکا یکی از «تر» ترین سال‌ها را به خود دید. 

دانشمندان با تحلیل داده‌ها از هفت نقطه مختلف دراقیانوس‌ها نتیجه گیری کردند که «۲۰۰۰ متر بالایی اقیانوس‌های کره زمین - در مقایسه با متوسط سال‌های ۱۹۸۱-۲۰۲۰ ، بیش از ۲۲۷ زتا ژول انرژی اضافه جذب کردند.»

هر زتا ژول معادل ۱۰ به توان ۲۱ ژول است. 

سال گذشته رکورد سال ۲۰۲۰ با دستکم ۱۴ زتا ژول بیشتر شکسته شد.

دانشمندان می‌گویند که رکورد گرمایش اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۱ شاهد محکمی بر ادامه روند گرمایش جهانی است.

با گرمتر شدن آب‌ها شاهد پدیده‌های حاد آب‌وهوایی بیشتری نظیر توفان‌ها خواهیم بود.

به ازای هر ۱.۸ درجه گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها شدت باران‌های سنگین حدود ۷ درصد افزایش خواهد یافت. سال گذشته به لطف توفان‌های استوایی و تابستانی ‌ساحل شرقی آمریکا یکی از «تر» ترین سال‌ها را به خود دید. 

سال گذشته همچنین آمریکا شاهد گردبادهای غیر معمول بود. این گردبادها در خلیج مکزیک در همان هفته‌ای رخ دادند که رکورد غیرمنتظره‌ای از گرما ثبت شد.

دانشمندان با مراجعه به داده‌‌های ۱۰۰ سال گذشته در زمینه شرایط سواحل جنوبی کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که رشته موج گرمای دریایی که به تازگی اکوسیستم را هدف گرفته به احتمال بسیار زیاد نتیجه افزایش دمای اقیانوس‌‌هاست.

علاوه بر این رابطه مستقیمی بین گرم شدن اقیانوس‌ها و افزایش سطح آب دریاها وجود دارد.

مایکل مان، دانشمند اقلیمی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که در نگارش گزارش همکاری داشته می‌گوید: «گرم شدن اقیانوس جنوبی  بر روی یخ‌های جنوبگان از سطح زیری تاثیر گذاشته و آن‌ها را بی‌ثبات کرده و می‌تواند منجر به فروپاشی قطعه بزرگی از یخ شود که نتیجه آن بالا آمدن سطح آب دریا خواهد بود.»

مایکل مان می‌گوید که سرعت گرمایش اقیانوس‌ها لزوم و ضرورت اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد.

هفته گذشته گزارش سالانه اقلیمی جهانی ناسا برای سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این گزارش نشان می‌داد که دمای سطح کره زمین شش مرتبه داغ‌تر از ارقام ثبت شده از سال ۱۸۸۰ میلادی به این سو است.

ناسا نتیجه‌گیری کرده بود «کانادا و باقی آمریکای شمالی سال ۲۰۲۱ هفتیمن سال گرم ثبت شده را داشتند و متوسط دما ۱.۴ درجه سانتیگراد بالای دمای متوسط بود.»

گرمایی که با تغییرات و شرایط حاد آب‌و هوایی از جمله موج گرمای کشنده شمال غرب پاسیفیک همراه بود.»

گرم شدن هوا بر روی اکوسیستم و زندگی جانواران دریایی گاه تاثیر مخرب دارد.

جمعیت لاک‌پشت‌ها، مرغان دریایی، نهنگ‌ها و برخی ماهی ها و سخت‌پوستان دریایی از جمله لابستر که اقیانوس‌ها محل زیست آنهاست ممکن است بر اثر گرمای اقیانوس‌ها آسیب ببیند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.